Komunikace ministerstva
Dosud platilo, že když došlo k nárůstu ceny zemědělských produktů, ohromně se to medializovalo a zpracovatelé a prodejci křičeli, že musí zdražit. Když však došlo ke snížení ceny, byl mediální klid. Pokud se o tom začalo náhodou mluvit, tak zpracovatelé tvrdili, že zlevnit nemohou, protože surovina tvoří jen "nepatrnou" část nákladů. Když však došlo naopak ke zvýšení ceny prvovýrobce, titíž zpracovatelé tvrdili, že surovina tvoří "podstatnou" část nákladů a že musí zdražit. Proč ministerstvo zemědělství nevytváří mediální politiku, která bude veřejnost informovat o cenách, za které jsou zemědělci nuceni prodávat svoje výrobky? Proč nevytváří grafy, na kterých např. srovná, kolik stojí v určitém časovém úseku potravinářské obilí a kolik chleba? Myslím, že by si pak i zákazníci mohli říct o cenu, která odpovídá snižujícím se cenám prvotních produktů.
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
16.06.2016 10:16:11 - Ing. Marian Jurečka
Dobrý den!Ministerstvo zemědělství ze své podstaty není schopno vést podobnou statistiku, kterou navrhujete. Nicméně, institucí, která podobné informace má a jistě je i shromažďuje je Agrární komora ČR, která sdružuje většinu podnikatelů v zemědělství, lesnictví a potravinářství, prosazuje a obhajuje zájmy svých členů, poskytuje poradenství a informační služby.
Já se snažím posledních několik týdnu zejména upozornit na to, že některé obchodní řetězce dávají na identické výrobky různé marže. Například máslo – obchodník nakoupí za stejnou cenu od českého a třeba německého dodavatele, ale na český výrobek dá výrazně vyšší marži. Bohužel, ceny potravin v obchodních řetězcích si řetězce určují samy, v tom ministerstvo zemědělství ze zákona zasáhnout nemůže.
Nicméně Vám děkuji za zajímavý podnět a přeji pěkný den!