V Poslanecké sněmovně budeme v brzké době finálně schvalovat novelu zákona o pozemních komunikacích. Novela přináší důležitou změnu pro Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je podle stávajících zákonů státní příspěvkovou organizací. Nově by se však mělo stát státním podnikem. Co tato změna přinese ŘSD? A budeme mít tento krok dopad také na samotné řidiče?
V posledních letech se nám podařilo prosadit několik důležitých legislativních změn (zejména liniový zákon), které přinesly urychlení přípravy dopravních staveb po celé České republice. S narůstajícími investicemi do dopravní infrastruktury se ale ukazuje, že současná právní forma do značné míry omezuje ŘSD v jeho fungování a limituje ho. Vybral jsem tři důležité důvody, proč je změna právní formy potřebná. Tady jsou.
SJEDNOCENÍ PRÁVNÍ FORMY
První nevýhodou stávajícího stavu je nejednotnost. Zatímco Správa železnic a Ředitelství vodních cest jsou organizačními složkami státu, ŘSD nikoliv. Rozdílné právní formy ale komplikují řízení organizací ze strany Ministerstva dopravy. Sjednocení forem přinese to, že zmiňované organizace budou fungovat na stejných principech.
KONTROLA
Podle současného stavu je kontrola ŘSD zjednodušeně řečeno zaměřena na dílčí procesy, nikoliv na celkové výsledky. Ilustračně lze uvést například plnění zákonných či technických požadavků v rámci jednotlivých zakázek, nikoliv ovšem celkovou hospodárnost, účelnost nebo to, zda ŘSD vynakládá finanční prostředky efektivně.
CHYBĚJÍCÍ ODBORNÍCI – ZBYTEČNĚ VYŠŠÍ NÁKLADY A TAKÉ PRODLUŽOVÁNÍ PŘÍPRAV
ŘSD v současnosti chybí celá řada odborníků. Problémem v tomto ohledu je skutečnost, že ŘSD je zkrátka nedokáže (čti z důvodu stávající formy nemůže) adekvátně zaplatit. Jedná se zejména o oblast telematiky, odborného technického dozoru staveb, projektování staveb, právních služeb a služeb informačních a komunikačních technologií.
Platy nabízené ŘSD nejsou konkurenceschopné na trhu práce. Z tohoto důvodu se ŘSD dlouhodobě nedaří zaměstnat potřebné odborníky a nezbývá tak nic jiného než si najímat externí dodavatelské firmy. S touto skutečností jsou spjaty nejen výrazně vyšší náklady, ale také časové zdržení z důvodu povinnosti zakázky soutěžit.