Komise pro spravedlivé důchody - (z)řízená Ministerstvem práce a sociálních věcí – nedávno představila první scénář a podobu materiálu, který je ve veřejném prostoru označován coby návrh nové důchodové reformy. Pokud vnímáme reformu (nejen důchodovou) jako zásadní systémovou, nikoli pouze parametrickou změnu v dané oblasti, tak návrh Komise jí v klasickém slova smyslu není. Což ovšem neznamená, že nestojí za naši pozornost, a že nemá smysl se k němu jasně a jednoznačně vyjádřit. Naopak. A to i přesto, anebo právě proto, že dopady omezujících opatření v rámci nouzového stavu vyhlášeného v důsledku pandemie koronaviru COVID 19 na českou ekonomiku a sociální systém budou velmi výrazné a vyžádají si i určitou reflexi v konkrétní podobě nastavení segmentu a řetězci sociálního zabezpečení od vstupů po výstupy.
Předložený návrh Komise je
z formálního hlediska nejspíše
něčím mezi souborem parametrických změn a skutečnou reformou, jakkoli
k první z těchto charakteristik má blíže. Ale pokud by byl
v dohledné době transformován
do podoby legislativní předlohy, mohli bychom klidně hovořit o jakési
„malé reformě“ – a to zejména proto, že by se již nejednalo o předmět
akademických disputací, ale o reálný politicko-právní dokument s jasnými
(potenciálními) dopady a možnostmi, jak do jeho podoby fakticky zasáhnout.
A to bez ohledu na to, zda by byly takové zásahy úspěšné, i bez ohledu na
finální výsledek legislativního procesu s návrhem spojeného.
Dle návrhu Komise má být
stávající průběžný důchodový systém rozdělen na dva pilíře (nultý a první). Nultý pilíř má
nadále fungovat na principu solidarity s tím, že všichni starobní penzisté
s nárokem na důchod (kumulativní podmínka doby důchodového pojištění 35
let a dosažení důchodového věku 65 let) by odtud dostávali dávku ve stejné
výši. Šlo by tedy o jakýsi minimální zaručený důchod. Jeho výše se liší
dle toho, o jakou ze tří zvažovaných
(pod)variant reformy
se jedná – ale o tom bude ještě řeč v další části textu. Komisí je
deklarováno,
že tento nultý pilíř by byl financován přímo ze státního rozpočtu
resp. z vybraných daňových příjmů.
Z druhé
složky nového systému, kterou by tvořila tzv. první pilíř v „novém
kabátě“, by se pak vyplácela zbývající část jednotlivých starobních důchodů
vycházející už čistě z principu zásluhovosti, tedy zjednodušeně řečeno
z toho,
jak vysoké měli penzisté po dobu jejich aktivního pracovního života příjmy
(a tedy i pojistné odvody). Tento pilíř by byl adresně financován
z vybraného sociálního (důchodového) pojištění.
V tomto
kontextu je na pováženou, že není nikterak vysvětleno
a specifikováno, jak by toto oddělené financování obou budoucích důchodových
pilířů vypadalo a fungovalo v praxi. Vztahy, poměry a působení celkových rozpočtových příjmů a rozpočtových výdajů jsou neadresné a
neekvivalentní, nelze přesně určit, jaký veřejný výdaj je financován z daní
(neřkuli z jakých)
a jaký z pojistných odvodů či z ještě jiných druhů veřejných příjmů.
Nebylo zatím řečeno, jak (a zda) toto bude účetně, zákonně a prakticky odděleno, zda budou např. v rámci státního rozpočtu vedeny dva (pomyslné) účty, „daňový“ a „pojistný“. A co se stane, jestliže daňové – anebo pojistné – příjmy v aktuálním rozpočtovém období postačovat na saturování příslušných mandatorních výdajů.
I – nyní často zmiňovaný – tzv. důchodový
účet (prostředky vybraného důchodového pojištění) je pouze fiktivní položkou.
Pokud aktuálně vybrané pojistné „nepokryje“ potřebnou výši vyplácených důchodů,
musí být samozřejmě, jako povinný zákonný výdaj, vyplaceny i tak – tedy v teoretické rovině -
jak z vybraného pojistného tak i
z vybraných daní – ale vždy
z vybraných veřejných příjmů, což je zásadní, a jakékoli další dělení je v
podstatě nadbytečné, ne-li nesmyslné.
Princip zásluhovosti, dle reformního
návrhu, se nemá do budoucí výše důchodu promítat jen ve formě pracovních příjmů, ale i v podobě další
oceňované činnosti. Má jít zejména o období péče o děti, kdy by měl
být napříště k penzi přičítán pevný bonus za každé vychovávané dítě. Což
je jednoznačně krok správným směrem, jelikož v současnosti nejen, že
výchova dětí a péče o ně není náležitě – v žádném směru – oceněna a
ohodnocena, ale je, z hlediska důchodového systém, zcela evidentně,
finančně přímo trestána,
jde o diskriminující faktor. To je naprosto nepřijatelné.
Stejně tak by měla být v rámci důchodového pojištění dle „reformního“ návrhu zohledněna i péče o blízkou osobu a to ve formě ustanovení tzv. fiktivního příjmu za předmětné období – buď ve výši posledního příjmu, anebo ve výši průměrné mzdy – dle toho, jaká z těchto variant bude pro pojištěnce výhodnější.
Toto
je velice diskutabilní konstrukt – značné množství osob by takto bylo uměle
zvýhodněno. Pokud by zvolilo variantu průměrné mzdy, jako tu pro sebe
výhodnější, bylo by to vrcholně nespravedlivé vůči občanům, kteří pracují
a pobírají nižší než ej celostátní mzdový průměr.
Naopak
je plně akceptovatelné, aby byla těmto občanům
po dobu péče o osobu blízkou
uznána pro výpočet důchodu jejich poslední mzda, včetně
např. každoroční „valorizace“ o meziroční inflaci, či o procento růstu průměrné
mzdy. Otázkou ovšem je, jaký fiktivní příjem přiřadit osobám, který doposud
žádný pracovní příjem neměly – jednou z možností je např. tzv. příjmový
medián, anebo průměrná mzda pracovníků v sociálních službách resp.
v ústavech
a zařízeních, kde se pečuje o dlouhodobě nemocné, což je svým zaměřením
obdobná pracovní činnost této domácí
péči
V rámci jednotlivých
scénářů reformy se diskutují i dřívější odchody
do starobního důchodu u některých náročných profesí, na čemž by se měli
finančně podílet i zaměstnavatelé – což je značně diskutabilní
až nepřijatelné. Jednak by šlo o další citelné zatížení zaměstnavatelů (zejména
středních a menších podnikatelů a živnostníků) a navíc nejsou jasná kritéria,
jak budou tyto náročně profese vybírány, kdo je bude vybírat, zda bude tento
seznam fixní nebo flexibilní apod. pokud bychom měli k tomuto opatření
přikročit, pak musí být v plné výši financováno ze státního rozpočtu.
Důležitým bodem návrhu je mechanismus pravidelného každoročního informování pojištěnců o předpokládané výši jejich budoucího důchodu prostřednictvím tzv. osobních penzijních kont u České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ). Což je velmi zajímavý nástroj - jednak by jím stát dostál své nepsané povinnosti informovat s dostatečným předstihem občany o jejich životních perspektivách, a navíc by mohlo jít i o motivační faktor v tom smyslu, že by některé pojištěnce mohl přimět např. ke zvýšení částek, které si ukládají v rámci tzv. třetího důchodového pilíře (dobrovolné připojištění), anebo k jiným alternativním způsobům zajištění se na stáří.
MPSV předložilo reformu v
již zmíněných třech variantách: spravedlivé, technické a úsporné. Spravedlivá varianta je
nejvelkorysejší
a předpokládá,
že by základní zaručený důchod v nultém
pilíři byl stabilně nastaven na úrovni cca 30 % průměrné mzdy. K celkovému
důchodu by se pak připočítávalo 500 Kč jako bonus za vychované děti - ale pouze za max. 1 dítě, i když budoucí senior
vychoval třeba 4 děti – což je absolutně nepřijatelné a je s podivem, že
to vůbec navrhovatelé myslí vážně
Tento scénář také navrhuje měsíční
bonus ve výši 240 Kč za každý další
rok zaměstnání nad 41 odpracovaných let. To je opět naprosto nedostatečné
a nemotivující opatření – na hranice výsměchu takto dlouho pracujícím seniorům.
Přitom
existují jiné, mnohem vhodnější alternativy, jak systémově nastavit
a bonifikovat setrvání v zaměstnání i po vzniku nároku na starobní důchod
–
a navíc s velmi zásadními, pozitivními, makroekonomické dopady na veřejné
příjmy. Jde o jednu z nejdůležitějších komponent každé budoucí reformy
našeho důchodového systému, která si zaslouží samostatný text. V odborných
kruzích
je označována jako postgraduální
nadstavba systému průběžného důchodového pojištění
Jde
o maximalizaci bonusu za dobrovolný odklad odchodu do důchodu
(buď úplný odklad pobírání starobního důchodu za současného setrvání
v zaměstnání, resp. ve výkonu živnostenského podnikání anebo o pokračování
v zaměstnaneckém poměru či výkonu živnostenského podnikání i po zahájení
pobírání starobní penze) - a tedy i za pokračování placení pojistných odvodů,
Toto lze řešit jednak formou výrazné slevy na dani z příjmu (až po její
úplné odpuštění), případně formou významného zvýšení tzv. náhradového poměru
důchodu k poslední mzdě (poslednímu příjmu) za každý rok dobrovolného
odkladu odchodu do důchodu – anebo určitou kombinací obou těchto způsobů.
Jedná se o nalezení vhodné a významné zvýšení
motivace k dobrovolnému prodloužení
doby produktivního uplatnění, samozřejmě dle individuálních dispozic. Sedmdesát
až osmdesát procent našich starobních důchodců totiž uvádí, že opustili trh
práce zcela dobrovolně.
V období, kdy odcházeli do důchodu, netrpěli žádnými zdravotními problémy
ani neměli problémy s udržením práce. Významné institucionální
pobídky důchodců k práci prostřednictvím změn v oblasti daní nebo důchodů by
tedy jednoznačně mohly přispět ke zvýšení dobrovolné zaměstnanosti důchodců. Současné (i v reformě navrhované) pobídky
totiž nyní nejsou schopny vyvážit
zvýšenou motivaci důchodců opustit trh práce a věnovat se už pouze své rodině,
zájmům a zaslouženému odpočinku.
Významné snížení (či úplné odpuštění) daně z příjmu pracujícím starobním by mohlo citelně zvýšit jejich zájem a ochotu setrvat v zaměstnání (či živnostensky podnikat) i po dosažení důchodového věku.
Mezinárodní komparace totiž ukazují, že je poměrně reálné zvýšit míru zaměstnanosti českých starobních důchodců minimálně o více než 20 procentních bodů oproti současnému stavu. A toto zvýšení může být přínosné jak pro starobní důchodce samotné, tak pro společnost – a, ano, i pro veřejné rozpočty, zejména z pohledu objemu vybraného pojistného na sociálního a zdravotního zabezpečení.
Podle některých ekonomických simulací by zvýšení míry zaměstnanosti nyní ekonomicky neaktivních zdravých starobních důchodců mladších 70 let o 10% mohlo posílit příjmy státního rozpočtů o 0,3% až 1,5 %.
Tzv. spravedlivá varianta důchodové reformy počítá s tím, že
s jejím zavedením by zároveň začaly práce na změnách daňového systému - které
ovšem absolutně nejsou ze strany MPSV
specifikovány a připraveny, existují maximálně pouze v úrovni obecných
představ. Navíc zvyšování daňové zátěže – zejména
u právnických osob – v situaci koronavirové epidemie a drastického omezení
možnosti podnikat a realizovat zisk je de facto ve střednědobém výhledu
vyloučené.
Návrhy na financování důchodové reformy ze strany MPSV se navíc neudržitelně a nepochopitelně orientují pouze na příjmovou stranu veřejných rozpočtů, přičemž minimálně stejně podstatné bude učinit i příslušná zásadní a dlouhodobá systémová opatření i na straně veřejných výdajů, a to ve smyslu jejich omezení. Financování reformy tohoto typu nelze provádět pouze jednorozměrným způsobem – skrze zvyšování daní a dalších odvodů. Zvláště v době, která nás čeká.
Dle všech veřejně dostupných informací je tzv. spravedlivá, varianta důchodové reformy jediným z předložených scénářů, o kterém lze vůbec vážně diskutovat, anebo alespoň o některých jeho parametrech – ostatní předložení varianty (technická a úsporná) jsou krokem zpět, které současné – a hlavně budoucí – starobní důchodce poškozují.
Technická varianta reformy totiž předpokládá
základní důchod
(bez tzv. zásluhové složky) v roce 2020 na úrovni 10 500 Kč
(resp. 30 % průměrné mzdy) -
s tím, že do roku 2070 poklesne na 8710 Kč (resp. na 25 %
průměrné mzdy). Verze už nepředpokládá vůbec žádné finanční bonusy za vychované
děti a odpracované roky nad hranici vzniku nároku na starobní důchod. Samo MPSV
připouští, že technická varianta není výhodná
pro zaměstnance s dlouhými pracovními kariérami, kterými jsou zpravidla
muži.
Úsporná varianta reformy by dle propočtů MPSV znamenala
dokonce snížení nákladů důchodového systému . na
úkor současných i budoucích důchodců, kteří by ji „zasponzorovali“. Základní
starobní penze by zde měla činit cca 7740 Kč, resp. 22 % průměrné
mzdy. A tento model samozřejmě též nepočítá s bonusy
za výchovu dětí a práci v důchodovém věku.
Dle
posledního vývoje (a to zatím bez zohlednění ekonomických
a politických dopadů koronavirové epidemie a souvisejících mimořádných
opatření) je zřejmé, že dohoda nad podobou „malé“ důchodové reformy se bude
rodit jen velmi obtížně. To ostatně ilustruje mj. spor mezi ministryněmi
financí
a práce a sociálních věcí ministryně financí. Parametry, které navrhuje MPSV
v tzv. spravedlivé variantě by si podle
Aleny Schillerové vyžádaly nutnost růstu daňových příjmů o cca
300 miliard korun ročně (pro férovou dodejme,
že ministryně Maláčová toto tvrzení odmítá), což považuje za nepřijatelné.
Do velké míry jde i o jakýsi „spor o metodu“ - ministryně Schillerová chce před redefinicí parametrů důchodového systému nejprve nalézt shodu na podobě jejího financování – zatímco ministryně Maláčová by preferovala nejdříve nastavit parametry změny a otázku financování řešit až poté - úpravou výše některých daní směrem nahoru.
O mnoha důležitých
konstitučních prvcích českého důchodového systému reformní návrhy vůbec
nehovoří, či se jim spíše vyhýbají. Zejména jde o otázku pojistných odvodů OSVČ
(kde ministryně Maláčová jinak dlouhodobě hovoří
o nutnosti zvýšit jejich tzv. vyměřovací základy, což je, nejen ve světle
probíhající krize, plošně a sólově proveden, krok špatným směrem s
mnoha negativními vedlejšími dopady), anebo o budoucnost tzv. třetího
pilíře (dobrovolné připojištění se státním příspěvkem), který dlouhodobě,
z více důvodů, zcela neplní účel, pro který byl zřízen – tzn. stát se pro
penzisty dlouhodobým doplňkovým zdroje pravidelných příjmů v době
starobního důchodu.
Idea zavedené povinného spoření v soukromých penzijních fondech (tzv. opt-out resp. druhý důchodový pilíř) ) je snad už, naštěstí, definitivně ze hry. V této souvislosti pouze uveďme, že v kalendářním roce 2017 klienti českých penzijních fondů prodělali v úhrnu 2 % z celkově naspořených částek částky – zatímco naopak finanční společnosti provozující tyto fonfy měly ve stejném období době výnosy ve výši 16 % z investovaného kapitálu.
A o čem se, bohužel,
taktéž vůbec nemluví, a co by bylo skutečnou
podstatou systémové reformy našeho důchodového systému ve smyslu jeho
dlouhodobé finanční udržitelnosti a stability, je efektivní a
multidimenzionální propopulační politika
- podpora porodnosti skrze významnou a silnou podporu pracujících rodin,
např. prostřednictvím mnohem výraznějšího daňového zvýhodnění
na vychovávané děti, než je tomu dnes, prostřednictvím bezúročných manželských
půjček, státní či obecní podpory bydlení apod.
Protože naprosto
klíčovým parametrem důchodového systému průběžného typu je počet aktuálně
ekonomicky aktivních plátců pojistných důchodových
(a zdravotních) odvodů (ale i daní) resp. jejich poměr vůči aktuálnímu počtu
příjemců starobních důchodů.
Toto mějme při jakýchkoli úvahách o důchodové reformě na paměti především.