Předkládám návrh na zamítnutí návrhu zákona, který přišel z Poslanecké sněmovny.
Víte, dneska se má asi splnit sen, dlouholetý sen všech těch, aby se učitelé, kantoři tak nějak vyrovnali lékařům. Vždyť přece lékaři mají atestace. Jenže atestace u lékařů jsou atestace k získání určité specializace, umožnění toho, aby prováděli operace atd. U učitelů tomu tak není. Když pominu nějakou představu o tom, že by na prvním stupni byli kantoři ze základní školy, kdo by něco splnil, postoupil by na střední školu, kdo by splnil druhý stupeň, šel na třetí, šel na vysokou školu, to je asi prakticky nesmysl, že? Ale co jinak? Vždyť učitel, ať bude v prvním stupni, v druhém stupni nebo v třetím stupni, pokud učí ve 3A, bude nadále učit ve 3A, pokud učí na druhém stupni základní školy, bude učit na druhém stupni základní školy, pokud učí na střední škole, bude dále učit na té samé střední škole. A přesto se teď už 20 let snaží nám namontovat do školství tzv. kariérní řád. Je to umělý konstrukt, který nemá smysl, který je principiálně od základu přebytečný, zbytečný a neužitelný. Jenže jak odůvodnit to, kolik už se vyhodilo peněz, stamiliony, možná miliardy a další se vyhazovat budou. Přiznat si – jsem zde za školství – že král je nahý, nedokážu.
A tak tedy se předložil kariérní systém, kariérní řád v podobě, který dle mého názoru je paskvilem. Z prvního do druhého stupně... Jak to asi bude probíhat? Dva ze tří členů komise jsou pracovníci školy, v čele s ředitelem školy. Umíte si představit ředitele školy, který by vyhodil svého učitele, který to s dětmi umí? Jiného nemá... Zcela určitě ne. A přesto, jak už zde bylo vylíčeno, to už bude vyžadovat řadu administrativy, nejen pro ředitele, nejen pro toho začínajícího učitele, ale samozřejmě i pro organizace, které budou školit školitele a podobně.
A pak tedy po nějaké době pro ty vyvolené má přijít přestup z druhého do třetího stupně. Nevím, kdo se o to bude snažit, kdo se bude snažit této mety dosáhnout, každopádně to bude perfektní živobytí pro organizace navázané na toto.
Když zde už zmíněné NIDV a půl miliardy, kterou už inkasovalo, předtím než zákon byl vůbec schválen, to zavání až pohrdání Senátem. Tak, ti budou asi spokojeni. A další organizace. Ale v té škole ne.
Víte, na školách to probíhá tak, kdybych se měl vrátit ke slavnému seriálu, že všude se ví, kdo je Cvach, kdo je Blažej, doktor, a kdo primář Sova. A já se obávám, že tímto systémem nejvýš půjdou právě ti Cvachové. Proto říkám jednoznačně: Pryč s kariérním řádem. Zamítnout!
Ale zmíním se o dalších dvou detailech, které v zákoně jsou.
Pan kolega už se o tom zmínil, to je těch 12 dní samostudia. Jak to asi vzniklo? Vždycky byl obrovský problém, co s učiteli o jarních a dalších prázdninách. Ten problém prostě byl. Nechávali se doma, když neměli být doma, a podobně. Jsou to vlastně pracovní dny, ale nejsou to dny školního vyučování. Co tedy s těmi kantory? Někde je nechávali doma, museli něco vyplňovat, někde někam docházeli na pracoviště, nedělali. Proto zákon, už ten, co platí, obsahuje 12 dní samostudia. Máme zde jarní prázdniny, máme zde 5 dnů ředitelského volna, máme zde období mezi vánočními a novoročními svátky, velikonoční čtvrtek, pololetí prázdniny.
Teď přibude tato věc, že těch 12 dnů se bude muset zdůvodňovat písemně, jak probíhalo samostudium... Jinými slovy, masově budeme nutit učitele, aby lhali. Prostě, jako jestli tomu někdo věří, že v období mezi vánočními a novoročními svátky probíhá samostudium o sto šest, já tomu prostě nevěřím, vím, že tomu tak nikdy nebylo. Ten, kdo by studoval, studoval i tak, a jindy.
Ale pak zde přibyla jedna věc. 5 dnů bude bez vůle ředitele, bude si každý učitel moci zvolit sám. Sice by tomu mohl zabránit ředitel, kdyby to chtěli vybrat všichni najednou, ale tak to nebude, zajisté. Učitelé se rozdělí po týdnu. Takže v době školního vyučování učitelé nebudou ve svých třídách, bude za ně třeba kvalifikovaná náhrada, ale jenom náhrada, tzv. suplování. Každý ví, že suplování prostě nemůže nahradit tu originální výuku, podobně jako žádná kopie nemůže nahradit svůj originál. Ale, a divil bych se učitelům, kdyby to nevyužívali, samozřejmě to využívat budou, neboť k samostudiu je Chorvatsko v květnu, nebo Alpy mimo hlavní sezónu, zajisté levnější, když si to budou moci dovolit, proč by to nedělali.
Ale děti přijdou o jeden týden kvalifikované výuky učitelem, který je učí. To zákon přímo navádí k tomu, aby se zhoršil standard výuky. Ono těch týdnů už moc není, přibyla řada prázdnin a podobně. A přesto dáváme týden, kdy cíleně ze zákona kantoři, vlastně děti nebudou mít svého kantora.
A pak se zmíním o jedné věci, také už ji kolega Vystrčil zmiňoval, to je to hodnocení, samohodnocení a hodnocení těch kantorů. Ono všude nějaké hodnocení probíhá. Ta forma je podobná. Ředitel chce mít všechno zorganizováno, samozřejmě. Zde se zavádí formalismus. Mělo to být každý rok, bude to jednou za dva roky, zásluhou sněmovny. Ale i tak se tam bude dokolečka, budou tam vznikat formální záležitost a podobně.
Víte, přátelé, taková větička, která má nalákat na to, milá, aby to chtěli kantoři a podobně, kariérní řád, to je nějaký nástup s penězi. Už to zde bylo rozebíráno, jestlipak v tom roce 2020 dostanou tři tisíce a poskočí si platově, když už třeba v té stupnici nahoře jsou věkově... Nevím. Ale podle mě to není to podstatné. Za první republiky, pokud vím, tak kantoři byli tak vážená profese, že to bylo i finančně. Všichni víte, jak po únoru Zdeněk, víte o kom mluvím, Zdeněk Nejedlý, školství zreformoval, i platově. Kantoři jsou na tom opravdu špatně. Samotná ministryně školství uvádí za příklad Lidl, aby se měli kantoři aspoň tak jako Lidl. Ministerstvo se chlubí, že budeme chytří jako v Lidlu. Ale měli bychom být chytřejší než v Lidlu.
Myslím si, že místo schválení tohoto zákona by bylo mnohem efektivnější, kdyby Senát vystoupil téměř jako jeden muž a jedna žena, s nějakou rezolucí, aby už přestalo to neustálé slibování 130 procent průměru, aby došlo ke skokovému, ale opravdu ke skokové změně v platovém ohodnocení kantorů, aby kantorské povolání se i z té platové stránky stalo povoláním, po kterém budou lidi toužit. Jinak to žádné kariérní stupně nezachrání, možná tak jak se pohybují.
Takže závěrem znovu opakuji svůj návrh ze začátku, navrhuji zamítnutí návrhu zákona. Děkuji.