Samozřejmě, že na našich vzpomínkách se nejvíce podepsali naši učitelé.
Když se dnes opět mluví o navýšení platů učitelů, tak se stydím. Dávno měly být takové, aby motivovaly ty nejnadanější studenty, aby šli učit. Měla jsem velké štěstí, protože měla jsem výborné učitele, laskavé i přísné, ale naučili. Škola za socialismu byla silně poznamenaná a omezená ideologií, na úkor mnoha dovedností, které škola může rozvíjet dnes. Dnes, ani v budoucnu to nepůjde bez dobře připravených a motivovaných učitelů. Zatímco ve výsledcích vzdělávání podle mezinárodních srovnání 15 letých žáků jsme mírně nad průměrem, v odměňování učitelů patříme mezi nejhorší země v Evropě. Platy učitelů v ČR jsou zhruba na polovině průměru zemí OECD. Je to smutné, když si uvědomíme, kolik potenciálu ztrácíme. „Lidský kapitál, který žák získává, závisí na lidském kapitálu jeho učitele a na počtu žáků na učitele,“ napsal otec teorie lidského kapitálu Gary Becker v 90. letech. Jestliže od září vzrostou platy učitelům o 6%, je to dobře, ale chtějme pro ně víc. Pokud chceme od učitelů maximální výkon, přípravu i nasazení, pak jim musíme vytvořit podmínky, včetně platových, aby se při setkáních se svými zahraničními kolegy nemuseli stydět a my s nimi.
Michaela Šojdrová
europoslankyně