Ing. Patrik Nacher

  • ANO 2011
  • Hlavní město Praha
  • poslanec
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 3,42. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

17.11.2022 0:45:00

Správcem odvodů z nadměrných příjmů bude určitě ERÚ

Správcem odvodů z nadměrných příjmů bude určitě ERÚ

Projev na 45. schůzi Poslanecké sněmovny 16. listopadu 2022 k návrhu zákona o státním rozpočtu

 Vážený pane místopředsedo, pane ministře, děkuji za slovo.

Na začátku bych chtěl poděkovat za tu dobrou vůli. Já jsem požádal pana místopředsedu, že mám nějaké rodičovské povinnosti, aby mě nějak předřadil. Nakonec to šlo tak rychle, že to ani nebylo zapotřebí. Teď se to trochu zaseklo, takže jsem možná té nabídky velkoryse mohl využít, ale to je jedno.

My jsme ve druhém čtení, takže já bez nějakých politických nánosů si dovolím načíst dva pozměňovací návrhy. Jestli by mohl pan ministr financí mně věnovat trochu pozornosti, já to pak budu detailně hájit ve třetím čtení, ale tady bych to chtěl jenom lehce vysvětlit. Jeden pozměňovací návrh se týká ČTÚ - Českého telekomunikačního úřadu pod číslem 1553, kde zvyšuji částku na ČTÚ o 34 milionů. Co mě k tomu vede? Vede mě k tomu to, že ten navrhovaný rozpočet, když odečtu miliardu a půl, která jde na Českou poštu, tak je 722 milionů 277 a nějaké drobné, což je 34 milionů pod tím původním návrhem na rok 2022. TAdy připomenu, že od ledna 2022 platí novela zákona o elektronických komunikacích a od 1. července dokonce ta věc, která nám všem pomáhá, to jest novela, která řeší ten otravný agresivní telemarketing. Jinými slovy se zvyšují nároky na ČTÚ a za mě by to mělo být nějakým způsobem zohledněno v tom rozpočtu. Neříkám, že by to mělo jít znatelně nahoru, ale tak, jak je ten rozpočet navržen pro ČTÚ, tak je tam dokonce meziroční pokles. To je tedy pozměňovací návrh pod číslem 1553.

Ten druhý pod číslem 1554 je ještě aktuálnější, protože se týká navýšení prostředků pro Energetický regulační úřad. Tam se počítá s 306 miliony 643 tisíci, což je o nějaké jedno a půl procenta více, než bylo v původním návrhu na rok 2022, který byl 301 milionů. Já si troufám říct, že to nezohledňuje tu situaci, která aktuálně je, a v rámci druhého čtení řeknu jenom dva příklady. Za prvé, a tu zprávu jste si mohli přečíst včera, kdy Energetický regulační úřad zveřejnil násobný růst stížností na dodavatele energií, který je trojnásobný oproti loňskému roku - logicky. Logicky teď různí lidé, spotřebitelé mění dodavatele energií, rostou ty ceny, někde někdo dostane nějakou nabídku, aniž by mu končila ta fixace, takže těch sporů z logiky věci - také říkáme, popisujeme současnou dobu jako energetickou krizi a všichni radíme, aby se nespokojení lidé obraceli na Energetický regulační úřad. To znamená, že když je tam násobně více podnětů, mělo by to být zohledněno i v tom, aby je stačil někdo zúřadovat, protože jinak posíláme ty lidi někam, kde budou čekat.

Ten druhý důvod. Já sice v důvodové zprávě píšu, že se počítá, vycházel jsem z médií, že bude ERÚ pověřen správou té nové daně z neočekávaných zisků, což zatím vypadá, že tak tedy asi nebude, ale co bude určitě, a to jsem slyšel na rozpočtovém výboru včera i dneska na hospodářském, že bude určitě správcem odvodů z nadměrných příjmů, který probíráme - ERÚ, což je tisk 335, jestli si dobře vzpomínám, budeme to tady probírat v pátek. To znamená, že kromě většího tlaku ze strany spotřebitelů - přirozeného - je tam vlastně správa zcela nového odvodu, to znamená úplně nová kompetence. Proto si dovoluji tedy navrhnout tento pozměňovací návrh, kde se ta částka zvýší z kapitoly 398 - Všeobecná pokladní správa o pouhých 14 milionů korun, takže to není žádný zásek. Je to spíš řekněme principiální symbolická věc ve vztahu k ERÚ, na který se mají jednak spotřebitelé obracet, a jednak má být správcem nové daně, nebo chcete-li odvodu, teď se o tom nebudu přít, to teď nepřísluší. Myslím si a budu za to bojovat, že to má svoje ratio, a určitě to nejsou, abych tak řekl, záseky v řádu miliard. Takže tolik. Proto jsem poprosil pana ministra o pozornost a budu za tyhle dva pozměňovací návrhy, které vycházejí z mého ranku ochrany spotřebitele, protože oba dva ty orgány jsou mimosoudní orgány, tak za ně budu bojovat. Takže ještě jednou - pozměňovací návrhy 1553, 1554.

Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama