Dámy a pánové, kolegyně, kolegové, pěkné dopoledne. Já bych vám rád představil v rámci obecné rozpravy a potom v té podrobné to řeknu i přesně s těmi čísly pozměňovací návrhy, které se týkají novely zákona o elektronických komunikacích. Jak řekl pan ministr, základní vládní novela vychází zejména ze čtyř parametrů, které by se měly změnit a zlepšit. Jedno je ten tzv. one stop shop, tzn. to, že můžu vyměnit toho operátora pouze návštěvou a vyřízením u nového operátora, zkrácení z deseti na dva dny, zrušení těch pokut, které jsou dneska ve výši 20 % u spotřebitelů a ve výši 100 % u podnikajících osob na nulu po třech měsících a zařazením právě do této skupiny spotřebitelů i mikropodniků a živnostníků. My jsme po důkladné rozpravě v rámci dvou podvýborů tady s kolegou Jiránkem, který je zpravodajem tohoto tisku, a po dohodě s Ministerstvem průmyslu a obchodu přišli s komplexním pozměňovacím návrhem, který některé ty věci zpřesňuje a rozšiřuje. Já si dovolím velmi stručně jejich popis.
Jednak je to lepší identifikace toho účastníka - my jsme to v původním návrhu měli, pak to z toho vypadlo po debatě na podvýboru pro ochranu spotřebitele, pak jsme to tam vrátili - je to tzv. ověřovací kód účastníka tak, aby ten účastník byl jednoznačně identifikován, nestačí tam jenom ten doklad. Ten ověřovací kód generuje a vygeneruje teď jeho stávající operátor.
Další upřesnění je, že ty dva dny, které tam byly, jsme upřesnili, že se jedná o dva pracovní dny, aby to bylo úplně jasné. Tu skupinu mikropodniků a živnostníků jsme sjednotili jenom na živnostníky, aby osoby pro ty operátory byly jednoznačně identifikované, zatímco u těch mikropodniků jsme došli k názoru, že by tam muselo být nějaké čestné prohlášení, oni se nedostanou ke všem těm údajům, apod.
Dále jsme v návrhu zpřesnili, že přenos toho čísla bude bezplatně, a to jsme tam napsali explicitně, tudíž že ten, kdo mění číslo, tak za to nebude dostávat - teď nemyslím pokutu, ale nebude platit nějaký náklad.
Další změnou, která to rozšiřuje a má svoji logiku, je vrácení kreditu v případě předplacených karet, a to do 30 dnů. Potom jsme tam načetli pozměňovací návrh tak, abychom donekonečna neprodlužovali to jednání, na pevné datum 1. 1. 2020. Nicméně potom vzhledem k tomu, že teď jsme teprv ve druhém čtení, jak vidíte, kolegové, máme hned pozměňovací návrh k tomuto komplexnímu pozměňovacímu návrhu, je to posunuto na 1. 4. 2020, protože už jsme mysleli, že teď to tady budeme mít zpátky ze Senátu případně už to bude podepsáno prezidentem, to se tak neděje.
Poslední velkou změnou je srovnávací kalkulačka, nezávislá, která by měla porovnávat ceny těch operátorů, tak aby jí zajišťovala nějaká nezávislá instituce, něco na způsob ČTÚ apod. To je jeden komplexní pozměňovací návrh. K tomu jsou ty drobné změny, jak jsem vám o nich říkal. To je ten ověřovací kód, to posunutí, což mě velmi mrzí z toho 1. 1. na 1. dubna 2020.
A koneckonců poslední pozměňovací návrh vychází z nařízení Evropského parlamentu, a to se týká sankcí. Protože pro operátory vznikla povinnost regulovat ceny SMS do zahraniční a v rámci EU 15. 5. 2019, kde jsou nějaké dané ceny. Nebudu vás tady tím zdržovat. Za minutu volání, za SMS ta samotná povinnost má trvat pět let, stejně tak jako ty sankce, které mi navrhujeme.
Ke všem těm pozměňovacím návrhům jak k tomu komplexnímu, tak k těm třem drobnějším, které jsme dali s kolegou Martinem Jiránkem se potom v podrobné rozpravě přihlásím přímo těmi čísly. Já už to nebudu opakovat ty obsahy. Další pozměňovací návrhy má kolega Jiránek sám. Děkuji za vaši pozornost.