Chybné výběrové řízení na dodavatele a nedostatečný geologický
průzkum – v tom spatřuje stínový ministr dopravy KSČM a poslance PČR
Pavel Hojda příčiny toho, proč firma OHL ŽS dnes odmítá bez navýšení
ceny stavby pokračovat v opravě dálnice D1.
„Vybrala se firma s
nejnižší cenou a nikoho už nezajímalo, co nabízí. Nikdo od ní
nepožadoval seriózní záruku, že se v průběhu stavebních prací nedostane
do finančních potíží a nikdo se neptal, jak je ze strany Ředitelství
silnic a dálnic připravena samotná stavba,“ upřesňuje Hojda. Stínový
ministr dopravy označil tyto neodborné a povrchní geologické průzkumy za
obecný problém. „Důsledkem pak je, že dodavatel uplatňuje vícenáklady,
které zatěžují státní pokladnu. Mnohdy se jedná i o 30 – 40 procent z
ceny stavby. Dochází k prodražování a prodlužování staveb, odčerpávají
se finanční prostředky státu, které by se daly využít na další dopravní
stavby“, vysvětluje poslanec a varuje před dalším nebezpečím: „Může
nastat problém i s Evropskou komisí, která zřejmě (podobně jako v
případě dálnice D8 – nedostatečná příprava stavby, soudní pře apod.)
znovu odmítne proplatit prostředky z Operačního programu 1.“ Podle Hojdy
jsou připraveny stavby, které by ze zmíněného programu bylo možné
financovat, bohužel se však nerealizují. „Například mohu uvést výstavbu
části rychlostní silnice R6 Bošov-Lubenec (trasa propojující Karlovy
Vary a Prahu), kterou bývalý ministr dopravy Bárta zastavil jako
nevhodnou a nepotřebnou. Studie ekonomické proveditelnosti však ukázala,
že tato stavba je ekonomicky návratná a pro Karlovarský kraj, jenž nemá
dobré silniční spojení s Prahou a českou dálniční sítí, nesmírně
důležitá.“ Pavel Hojda vidí hlavní problém tohoto neutěšeného stavu v
nedostatečné kontrolní činnosti ze strany ministerstva dopravy.