Sumarizace byla uskutečněna v letech 2000, 2005, 2010 a následně pak proběhne v příštím roce 2015. Dle statistik je nejvyšší intenzita dopravy na křižovatce u Slávie, a tato oblast je stále nejvíce ohrožena zejména pro lidi, kteří zde trvale bydlí.
Sumarizuje se každou hodinu samostatně vždy čtyři hodiny denně. Zvlášť se sčítají motocykly, osobní auta, dodávky, nákladní auta, kamiony, traktory, autobusy i cyklisté. V podstatě, co jednotlivý dopravní prostředek, to jedna »čárka«. Navíc zcela nesmyslně bez zřetele na jeho velikost.
Sumarizační hodiny se mění s datem sčítání, které se provádí asi od března do září. Noční sčítáni je pouze výjimečné na vybraných místech.
Výsledky se poté přepočítávají na průměrný počet jednotkových vozidel za 24 hodin. Palčivou otázkou zůstává, proč zrovna jednotkových, když to nemá žádnou vypovídací hodnotu. Doprava se totiž skládá z rozdílných druhů dopravních prostředků, což může být pro sčitatele překvapení.
Jako ukázkový příklad poslouží následující hypotéza. Jedním městem projede 1000 kamionů, druhým městem 1000 osobních vozidel a třetím městem 1000 motocyklů. Všemi třemi městy projede tedy stejný počet 1000 vozidel za 24 hodin. Rozdíl v rozsahu dopadu je všem jistě zřejmý, on je velmi markantní. Ukazuje to na důležitost složení dopravy.
Relevantní vypovídající údaj je přepočet na množství jednotkových vozidel za jeden den, které zohlední složení dopravy. A to se tak v současné době neděje. Nicméně si musíme být vědomi toho, že žádné výpočty nám nikdy nenahradí zájem našich politiků zabývat se řešením dopravní situace v Náchodě, která je velmi vážná až kritická. Řešení této situace, jako kandidát v komunálních volbách v Náchodě, považuji za jedno z nejdůležitějších.
Ing. Pavel JANEČEK, kandidát KSČM do Zastupitelstva města Náchodahttp://www.janecekpavel.cz