Ing. Světlana Kubíková

  • R2014
  • mimo zastupitelskou funkci
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,63. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

16.09.2014 22:17:33

Nekompetentnost končícího vedení Prahy

Nekompetentnost končícího vedení Prahy

Politické vedení hlavního města Prahy termínem i obsahem posledního jednání zastupitelstva, které se uskutečnilo ve čtvrtek 11. 9., potvrdilo svoji nekompetentnost řídit toto město hned z několika důvodů.

 Ačkoliv na stole ležela řada nedořešených problémů, zvolil primátor Hudeček a jeho kolegové pohodový prázdninový režim s tříměsíčním intervalem mezi posledními zasedáními zastupitelstva, a to i přesto, že se jednalo o zasedání poslední. Nic nebránilo například termínu koncem srpna a následnému zářijovému, kdy mohlo mít jednání důstojný závěrečný charakter, namísto exhibice hlouposti, populismu a účelových prohlášení.

Samotný obsah, kdy byla ponechána řada zásadních rozhodnutí až na konec „vládního“ období, je ukázkou pokleslé politické morálky a etiky. To se prostě nedělá. Kdysi platívalo, že co se nestihne do června (při podzimních komunálních volbách, samozřejmě), už se k projednání do Zastupitelstva hlavního města Prahy nedostane. Zaseknout budoucí politické vedení města řadou tvrdých opatření, například ve finanční oblasti, je škodolibost, stejně tak jako nedokončená a vleklá jednání a nedořešené soudní spory a jednání, ať se jedná o tunel Blanka, Opencard, či nájem Škodova paláce. V rámci těchto kauz „létají“ vzduchem stamiliony. Noví nástupci vedení Prahy budou mít poměrně zúžený manévrovací prostor.  Jak už jsem napsala – po nás potopa! Asi také proto s tak rozjasněnou tváří vrací TOPka Prahu.

Pražské zastupitelstvo po dlouhé diskuzi schválilo Aktualizaci zásad územního rozvoje, které se týkají hlavních směrů řešení územní problematiky, tedy i trasy vnějšího tzv. Pražského, silničního okruhu města, paralelní dráhy na ruzyňském letišti a koridoru vysokorychlostní dráhy železnice. Aktualizace zásad územního rozvoje je krok povinný ze zákona a pro územní plánování vysoce důležitý. Bez jejich schválení nelze zpracovat nový územní plán, neboť ten musí být v souladu s těmito zásadami jako nadřazenou územně plánovací dokumentací. Problém je v trestuhodné liknavosti pana primátora Hudečka, protože práce na aktualizaci byly zahájeny v roce 2011. Kvůli pomalému postupu bez pevně stanoveného harmonogramu a s absencí osobní angažovanosti pana primátora potkal tento dokument několik novelizací zákonných předloh, musel být dopracován. Nicméně poslední verze, již projednaná s připomínkami, opět „odpočívala“ stranou politického zájmu, úředníky byla zpracovávána více než rok! Přitom pan primátor hlásal mohutné práce na svém pomníku - takzvaném „metropolitním plánu“, který stavěl, lapidárně řečeno, bez základů.

Pražský okruh je spíše politickým než odborným problémem. Přes deset let dohodnutá stopa i se Středočeským krajem, a ve čtvrtek v zásadách územního rozvoje schválená, je pro řešení dopravy v Praze zásadní. Vzdálenější umístění by jistě vykazovalo dopravní ruch. Při objezdu Prahy by nikoho nemotivovalo vzdálené kroužení a doprava by se tlačila radiálami na okruh městský, což je absolutně nepřípustné.  Systém kodifikovaný v územním plánu, který byl schválený 9. 9. 1999 s účinností od 1. 1. 2000, měl smysl. Byl dopravními zátěžemi ověřen, předcházela mu mnohaletá diskuze, zpracování a posuzování variant. Možná z pohledu dneška je pouhým kompromisem mezi špatnými řešeními, ale tak už to u demokracie je. A je-li rozestavěna jedna část systému, není úplně v pořádku zásadně měnit myšlenku. Samozřejmě, že je to rovněž ukázka toho, jak zájem celku musí být nadřazen partikulárním zájmům. Škoda, že se výstavba okruhu u Ruzyně – stavby 518, 519 nerealizovaly již na začátku 3. tisíciletí – po roce 2000. Od té doby došlo i k rozšíření nedoporučené a nekoncepční výstavby, kvůli níž se obyvatelé nyní ozývají.

Obdobná situace je s paralelní dráhou letiště. K tomu, aby Praha neztratila pozici atraktivního evropského centra, musí být lehce dostupná a dlouhodobě se se zkapacitněním letiště počítalo. Nemyslím, že je doba na hrdinství a že si naše ekonomika může dovolit přijít o pracovní příležitosti a finanční přínosy spojené s rozšiřováním letecké dopravy a doprovodných služeb. Samozřejmě, že obcím, které jsou částečně postiženy blízkým rozvojem, přísluší nějaká forma kompenzace. (Pokud se ovšem jedná skutečně o postižení oblasti, není-li náhodou předpokládaný rozvoj spíše zhodnocením území.) Ale to jsou již konkrétní případy, které je určitě třeba řešit projektově, finančně, stavebně a motivačně v předstihu.

Z titulu vysoké potřebnosti Pražského okruhu pro celé fungování dopravy v Praze je třeba si dobře pamatovat slova premiéra Sobotky a trvat na jejich uskutečnění. Premiér se totiž vyslovil pro dostavbu tohoto okruhu, konkrétně i pro stavbu 511 mezi D1 a Běchovicemi. Doprava v Praze nebude bez funkčních okruhů uspokojivě dořešena.

Ing. Světlana Kubíková,

kandidátka hnutí Restart 2014 na primátorku hl. m. Prahy
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama