Ing. Václav Votava

  • SOCDEM
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,03. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

16.08.2017 17:27:00

Řidiči bez uzavřeného povinného ručení loni způsobili zhruba 2600 nehod

Řidiči bez uzavřeného povinného ručení loni způsobili zhruba 2600 nehod

Projev na 9. schůzi Senátu dne 16. 8. 2017 k návrhu zákona, kterým se mění zákon o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem vozidla a zákon o daních z příjmů

Děkuji za přivítání, vážená paní místopředsedkyně, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři. Dovolte mi, abych zde předložil a odůvodnil tento poslanecký návrh, který jsem předložil společně s poslanci napříč politickým spektrem. To bych tedy rád zdůraznil. Nejde tedy o žádný politický návrh, který by směřoval doprava či doleva, ale jde o návrh poslanců. Ale myslím poslanců, kteří v tuto chvíli zastupují i více než 7,5 milionu motoristů, kteří dodržují zákony a chovají se na silnicích zodpovědně.

Návrh jsme po odborné stránce připravovali s Českou kanceláří pojistitelů a podporu mu vyjádřilo i Ministerstvo financí, do jehož gesce novelizovaný zákon samozřejmě spadá. Návrh novely zákona č. 168/1999 sb. získal tedy také kladné stanovisko české vlády. Nyní bych rád uvedl důvody pro změnu toho zákona. Myslím, že je třeba zde i zmínit některé excesy, které se staly. Opilý policista, který na pražských Vinohradech zničil 30 vozidel, vybržďovač, kvůli němuž zemřel při nehodě kojenec, to jsou pouze dva příklady ze zhruba 2600 nehod, které loni způsobili řidiči vozidla právě bez uzavřeného povinného ručení.

Přátelé i kolegové se často diví, že někdo jezdí, a nemá uzavřenou zákonnou pojistku, jak je to vůbec možné. Ano, je tomu tak. A zhruba odhadem 130 000 takovýchto jedinců nemá uzavřeno zákonné ručení a pohybuje se na našich komunikacích. A proto tedy i to, že vás někdo nabourá, právě takovýto, který nemá uzavřenou zákonnou pojistku, tak je to poměrně možné, je to poměrně i častá záležitost. Nebo může být častá záležitost. Škody za neplatiče povinného ručení zaplatí samozřejmě Česká kancelář pojistitelů z garančního fondu a bude celou tuto částku vymáhat po nepojištěném viníkovi. Škody mohou jít až do desítek milionů korun a na nepojištěných vinících se daří vymoci pouze zlomek z celkové částky a zbytek tedy zůstává na vrub garančního fondu České kanceláře pojistitelů, který je financován pojišťovnami.

Ročně tak pojišťovny přispějí do garančního fondu na nepojištěné škody částkou asi 250 milionů Kč. A tento náklad si samozřejmě promítají pojišťovny do pojistek všem ostatním účastníkům, těm, kteří jsou tedy pojištěni. Položme si tedy otázku, zdali máme být ochotni dobrovolně přispívat viníkům těchto nehod na úhradu škod, které způsobili. Já tedy rozhodně ne. A doufám, nebo myslím si, dámy a pánové, že také vy nemáte chuť přispívat těmto lidem, nezodpovědným lidem.

Před více než dvěma lety jsme zrušili původní systém financování nepojištěných škod. Ano, byl zrušen, protože ten systém nebyl dobrý, byl špatný. A my jsme ve sněmovně tehdy, respektive v rozpočtovém výboru především, dali slib, že toto nahradíme. A toto také je dnes, to, co vám předkládám, výsledkem toho slibu. A je tady před vámi, ve vašich lavicích máte tento návrh zákona. Nepředkládáme tedy stejný návrh, který byl v roce 2014 zrušen, protože ten starý byl opravdu špatný. Měl mnoho vad, měl i nepřiměřený dopad na některé motoristy. Nechceme také dávat České kanceláři pojistitelů neomezenou pravomoc obtěžovat stovky tisíc motoristů ročně výzvami k úhradě příspěvku nepojištěných.

Za hlavní důvody krachu dnes zrušeného příspěvku nepojištěných považujeme nedostatečnou právní úpravu povinnosti hradit příspěvek nepojištěných, k čemuž se opakovaně vyjádřil i Ústavní soud. To si myslím, že je také velice důležité. Dále vysokou chybovost v porovnávání dat, na kterých byl původní příspěvek nepojištěných postaven. To se týká registru vozidel. Bylo to způsobeno i tehdy takzvanými polopřevody, které tedy již byly zrušeny a tato věc tedy byla odstraněna.

Cílem našeho návrhu je tedy přimět k odpovědnosti za škody způsobené nepojištěným vozidlem ty, kteří mohou způsobit neplatiči povinného ručení. Nejde však o nějaký trest, jak by mohl někdo namítat, na příspěvek nepojištěných by se naopak dalo pohlížet jako na službu podobnou pojištění se spoluúčastí. Jde o solidární systém mezi nepojištěnými, kteří se budou na nepojištěné škody skládat příspěvky do garančního fondu. Pokud pak způsobí nepojištěným vozidlem škodu, budou muset do garančního fondu hradit pouze 30 % z celkové částky, maximálně však 300 000 Kč.

Díky novému příspěvku nepojištěných nebudou padat do sociální pasti lidé. To je právě to, proč jsme tam dali tu hranici 30 % vymáhání toho regresu, omezenou výší 300.000 Kč. Protože nikdy se nepodařilo vymáhat celou částku. A někdy ty částky, dámy a pánové, jsou opravdu milionové. Jsou případy, kdy škody jsou opravdu milionové. Při provozu motorových vozidel, respektive vozidel, vždy dochází, nebo často dochází k velice velkým škodám. A potom samozřejmě nejsou schopni viníci celou částku stejně zaplatit a upadají do sociálních problémů.

Má-li někdo registrováno své vozidlo pro provoz v registru vozidel, pak se předpokládá, že jej používá. A musí tedy mít vozidlo pojištěno. To je také zásadní rozdíl proti minulosti. Vozidlo, které je v registru vozidel, musí mít zákonnou pojistku. Pokud ho neprovozuje nebo nechce mít pojištěné, nechť odevzdá registrační značky do depozitu a dočasně ho vyřadí, nebo vyřadí ho z provozu. Tato povinnost je v zákoně stanovena již nyní, nicméně není prakticky vůbec vyžadováno její dodržování. Nový příspěvek nepojištěných budou hradit právě ti, kteří mají své vozidlo registrováno pro provoz, avšak nemají ho pojištěné.

Předloni došlo také ke zrušení takzvaných polopřevodů, již jsem o tom hovořil, a tím i k výraznému vyčištění Centrálního registru vozidel o více než 700 000 vozidel, k nimž nebyl v registru evidován majitel. Významně se rovněž zkvalitnila výměna dat mezi Centrálním registrem vozidel a Českou kanceláří pojistitelů, což značně redukuje riziko chybných výstupů z porovnání dat, které budou podkladem pro vygenerované výzvy k úhradě příspěvků nepojištěných.

Česká kancelář pojistitelů nebude mít také možnost zasahovat do výše denních sazeb příspěvků nepojištěných. To bylo předmětem velké kritiky právě i tedy na rozpočtovém výboru i ve sněmovně, kde příspěvky, nebo výše denního příspěvku za nepojištěné vozidlo byly neúměrně vysoké. Nyní tedy bude tento příspěvek stanoven vyhláškou Ministerstva financí. Příspěvky tedy budou plynout do garančního fondu. Z něho budou vypláceny škody. A pokud tam zůstanou z roku na rok příspěvky nevyčerpané, nebo částky nevyčerpané, tak ty potom budou převedeny do fondu zábran škod, ze kterých budou financovány projekty prevence v oblasti silniční bezpečnosti, což se dělo i minule.

Vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, novela zákona nezavádí pro motoristy žádné nové povinnosti spojené s provozem vozidla, nicméně zvyšuje nároky na dodržování dnes platných zákonů. Pojďme tedy společně udělat systém povinného ručení spravedlivý. Spravedlivý pro všechny motoristy. Rád bych zdůraznil, že v Poslanecké sněmovně se pro tento poslanecký návrh vyjádřilo kladně 138 hlasů, 138 poslanců ze 160 přítomných. Je vidět tedy, že to byla velká většina z přítomných poslanců. Byl podán a schválen pouze jeden pozměňovací návrh, který upravuje předložení Výroční zprávy Fondu zábrany škod a její ověření auditorem. S tímto pozměňovacím návrhem předkladatelé také vyjádřili souhlas.

Vážené paní senátorky, vážení páni senátoři, dovoluji si vás tedy požádat o vyjádření podpory poslaneckému návrhu novely zákona č. 168/1999 sb. Děkuji za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama