Ministr Bárta tak veřejnosti sděluje jediné – zhoršené ovzduší, hluk a důsledky těžké kamionové dopravy na životy tisíců lidí, kteří bydlí v okolí tranzitních zón, mě nezajímají. Svými škrty dosahuje matematicky ušetřených miliard, nešetrnost těchto opatření na životní prostředí a společnost jsou mu ale evidentně ukradené. Stejně ukradený je mu předvolební slib jeho mateřské strany Věcí veřejných svým voličům: Odmítáme návrhy na omezení práva občanů efektivně se podílet na rozhodování o investičních projektech dotýkajících se životního prostředí v jejich okolí. Opravdu ministr Bárta vedl s veřejností diskuzi, které stavby zastavit a které ne? Kolik ekologických sdružení dostalo prostor se k takto zásadnímu rozhodnutí vyjádřit, když slovo často nedostali ani tamní komunální politici, kterých se konkrétní stavby týkají?
Ministr Bárta tímto zcela ignoruje moderní dopravní trend přesunu části zboží z kamionové (především tranzitní) dopravy ze silnic na železnice. Tuto snahu přitom deklarovaly předchozí vlády, včetně ČSSD. Svým dnešním rozhodnutím ministr také ignoruje komplexnější využitelnost husté železniční sítě a koridorů, kterými Česká republika disponuje.
ČSSD jednoznačně prosazuje propojování dopravních koridorů a maximální využití železnice především v oblastech, kde je silniční doprava pro okolní obyvatele často neúnosná. Omezit chceme také kamionovou dopravu, především tranzitní, která přes naší zemi pouze projíždí a společně s odborníky hledat cesty, jak tuto dopravu přesunout na železnici.
Vyzývám ministra Bártu a jeho úřad,
aby spolu se zastavováním staveb předložili jasnou a odborně
podloženou studii ekologických dopadů na svá rozhodnutí. Obávám
se ale, že nic takového ministerstvo nemá.
Václav Zemek, stínový ministr životního prostředí za ČSSD