nejprve přečtu usnesení garančního VHZD k tomuto senátnímu tisku č. 309, které zní: „Po úvodním slově předkladatele Zbyňka Stanjury, ministra financí, po zpravodajské zprávě senátora Vladislava Vilímce a po rozpravě doporučuje Senátu Parlamentu ČR schválit návrh zákona ve znění postoupeném PS.“
Ohledně samotného obsahu zákona pouze doplním k vystoupení pana ministra, skutečně z větší části se jedná o transpozici směrnice EU, která je známa pod názvem DAC7. Cílem této směrnice je posílit mezinárodní spolupráci v oblasti digitální ekonomiky, která by měla rozšířit automatickou výměnu informací mezi členskými státy. Součástí senátního tisku jsou novely tří zákonů, o kterých mluvil pan ministr.
Kromě samotné novely zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní je to novela zákona o finanční správě. Ta se soustředila na upravení institutu kontrolního nákupu, o kterém také mluvil pan ministr. A na základě poslaneckého pozměňovacího návrhu také upravuje podmínky jmenování zástupce generálního ředitele Finanční správy. Fakticky se má uplatnit na jmenování a na podmínky pro výkon funkce generálního ředitele a jeho zástupce obecná úprava státní služby dle zákona, který budeme dnes také projednávat.
Posledním z novelizovaných zákonů je skutečně ona novela zákona o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek. To je drobná novela, ale významná z toho důvodu, že na základě této novely bude možné také spolupracovat při vymáhání pohledávek z povinných příspěvků na sociální pojištění, ze smluvních vztahů a z peněžitých trestů.
Samotná novela zákona o mezinárodní spolupráci rozšiřuje především automatickou výměnu informací o novou oznamovací povinnost, účinnou pro provozovatele digitálních platforem, přičemž se má jednat o čtyři okruhy aktivit. Poskytnutí nemovité věci, poskytnutí dopravního prostředku, osobní služba nebo prodej zboží. Současně novela stanoví také skupinu prodejců, o kterých nemusí oznamující provozovatel platformy oznamovat údaje. Předně jde o vyloučeného prodejce, kterým se rozumí veřejnoprávní prodejce nebo prodejce kotovaný na burze. Dále tato výjimka platí pro poskytovatele ubytování ve velkém rozsahu. Typicky půjde o hotely. V poslední řadě se pak mezi vyloučené prodejce řadí prodejci zboží v malém rozsahu, přičemž samotné vyloučení se váže na počet transakcí za rok, asi 30 000 transakcí za rok je tam uvedeno, a jejich celkovou hodnotu, která by neměla přesáhnout 2000 eur.
Návrh zákona pro účely spolupráce daňové také definuje pojmy jako platformu, provozovatele platformy. Chtěl bych říci, že příslušní provozovatelé platforem, což by v zásadě měly být pouze právnické osoby, budou mít jednou ročně povinnost vždy do následujícího 31. 1. oznámit správci daně informace týkající se zejména příjmů dosažených těchto uživatelů těchto platforem.
Nabytí účinnosti tohoto zákona je rozděleno. Větší část obsahu nabývá účinnosti zákona dne 1. 1. 2023. S výjimkou společných daňových kontrol, které nabývají účinnosti dnem 1. 1. 2024. A je to v souladu i s evropskou směrnicí.
Snad jednu takovou pikantní věc na závěr, tento návrh zákona měl skutečně nebývalou podporu v PS. To se málokdy vidí. V hlasování totiž všichni přítomní poslanci podpořili tento návrh. To znamená ze 130 přítomných poslankyň a poslanců bylo 130 hlasů pro. To snad, pokud bych to chtěl přirovnat k hlasování Senátu svého času, tak to bylo hlasování o vrácení stavebního zákona, kdy všichni senátorky a senátoři hlasovali pro zamítnutí zákona. Tak to je taková jediná paralela. Jinak samozřejmě takových návrhů PS není tolik. Spíše je to skutečně výjimka, která stála za to, to oživit, tu mé zpravodajskou zprávu.
Děkuji za pozornost.