ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,98. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

11.09.2018 18:39:00

Vláda pokládá systém vrácení spotřební daně za velice složitý

Vláda pokládá systém vrácení spotřební daně za velice složitý

Projev na 19. schůzi Poslanecké sněmovny 11. září 2018 k zákonu o spotřebních daních

 Vážené kolegyně, vážení kolegové,

s návrhem přicházejí předkladatelé z klubů KSČM, ANO, KDU-ČSL, ČSSD a SPD. Cílem navržené změny zákona č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních je to, aby zůstala po 1. lednu 2009 zachována současná právní úprava § 57 zákona o spotřebních daních účinná od 1. července 2017 do 31. prosince 2018. To je zachovat zvýšenou intenzitu podpory čisté živočišné výroby a kombinované živočišné výroby.

Zatímco nyní je vratka části spotřební daně odstupňována podle úrovně živočišné výroby, od 1. ledna 2019 se má podle platného zákona sjednotit na 4,38 Kč na litr nafty. Novela zákona z roku 2016 rozšířila zelenou naftu na živočišnou výrobu. Do té doby se vztahovala pouze na rostlinnou výrobu. Nyní ji mohou využívat i rybníkáři a firmy v lesním hospodářství. Vratka daně se stupňuje podle intenzity chovu zvířat. Nejméně dostávají firmy bez živočišné výroby, s vyšším poměrem živočišné výroby roste i vratka.

Svým návrhem chtějí navrhovatelé pomoci udržet či podpořit počty hospodářských zvířat. Jak uvádějí v důvodové zprávě, nižší počty chovaných hospodářských zvířat způsobují i nižší objem produkovaných statkových hnojiv. To má špatný vliv na kvalitu půdy i obsah humusu. Následkem mohou být eroze půdy a lokální záplavy. Vláda na své schůzi dne 26. června 2018 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění tento zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů a zaujala k němu neutrální stanovisko.

Vláda pokládá nynější systém vrácení spotřební daně za velice složitý, protože obsahuje např. sedm skupin vratky daně pro různé činnosti. Ministerstvo financí navíc považuje odhad dopadů na státní rozpočet, jak ho vyčíslili předkladatelů za podhodnocený. Podle předkladatelů představuje 250 mil. korun, podle ministerstva to může být až 900 mil. korun proti situaci, která má od příštího ledna nastat. S návrhem naopak se ztotožnilo Ministerstvo zemědělství. Udržení současné podpory je podle něj žádoucí, a to hlavně s ohledem na výkyvy výkupních cen pro chovatele. Návrh podle něj podpoří udržení dosavadního počtu chovaných hospodářských zvířat.

Vládní stanovisko upozorňuje také na nesplnění materiálních podmínek pro možnost použití postupu podle § 90 odst. 2 zákona 90/1995 Sb., kdy je pouze konstatováno, že přijetím tohoto návrhu se zabrání nabytí účinnosti již přijatého zákona. Chybí však zdůvodnění. Dále vládní stanovisko upozorňuje na legislativní technické nedostatky, které by znemožňovaly jeho aplikaci v praxi.

Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama