I přesto jsem stále přesvědčen, že vůbec nejlepší by bylo tento nesmysl zrušit úplně a že každá výjimka bude jen chabou náplastí na škody, které již EET napáchala. Proto jsem připraven v boji proti nesmyslné byrokracii a ztrpčování života všech aktivních lidí i nadále ze všech sil pokračovat.
Iniciátoři petice za zrušení zákona o EET, mezi něž patří i zástupci Strany soukromníků ČR, projevili velké odhodlání a vytrvalost. Petiční archy podepsalo na 10 tisíc osob. Vážím si jich nejen za to, že svůj boj proti státní šikaně, boj za svobodu podnikání a boj proti nesmyslnému byrokratismu dosud nevzdali. Chtěl bych jim poděkovat také za to¨, že mnozí z nich vytrvali i ve svých podnikatelských aktivitách, a to přesto, že v posledních letech jim stát neustále jen hází klacky pod nohy a chová se k nim macešsky namísto toho, aby jim byl vděčný a podporoval je.
Téma EET se řeší již téměř s železnou pravidelností. Vláda před nedávnem slavnostně oznámila výjimku pro prodejce vánočních kaprů (ale prodejci stromků už výjimku nemají!). Rádoby velkoryse pak ulevila i nevidomým podnikatelům.
Systém EET nám tak neustále sám o sobě dokazuje, jak je nedomyšlený, jak zatěžuje život různým skupinám obyvatel, jak je zbytečný. Chtělo by se říct, že jednou snad dostanou výjimku všichni. Ale já se obávám, aby zde ještě vůbec byl někdo, kdo ji bude potřebovat. Do tohoto momentu čekat nechci, a proto chci využít každé příležitosti k tomu, abychom tento nesmysl sprovodili ze světa.
Velmi si vážím toho, že kolegové z petičního a vlastně i hospodářského výboru, kteří dříve podporovali EET, dnes již prozřeli a vidí, že tento plošný nástroj šikany u drobných podnikatelů ohrožuje jejich samotnou existenci.
Osobně jsem přesvědčen o tom, že EET je zralá na úplné zrušení. Ano, výjimky sice ulehčí řadě podnikatelů, ale jako zákonodárci bychom měli ulehčit všem.
Předložil jsem tedy tři alternativy návrhu doporučujícího usnesení.
První z nich navrhoval vládě zrušit EET zcela. To je podle mého názoru ideální stav, který sice s ohledem na to, že systém již běží, bude pro podnikatele představovat nenávratné škody, nicméně ty by jim bylo možné kompenzovat.
Druhý můj návrh usnesení spočíval v tom, aby vláda vyjmula z povinnosti EET podnikatele do obratu 1 milion Kč a současně aby byly vyjmuty nejen fyzické osoby do výše tohoto obratu, ale i osoby právnické.
Posledním návrhem bylo doporučení vládě, aby zrušila tzv. třetí a čtvrtou vlnu EET, která by měla odstartovat v březnu a v červnu příštího roku a která zasáhne další statisíce podnikatelů – lékařů, řemeslníků, prodejců rukodělných výrobků atd. Domnívám se, že u těchto profesí EET postrádá smysl ještě víc, než u ostatních, protože se buď jedná o opravdu malé živnostníky, nebo lékaře, u nichž jsou hotovostní tržby velmi výjimečné.
Žádný z těchto mých návrhů bohužel schválen nebyl a Senát tak projevil jen velmi málo odvahy v tom, abychom napravili to, co dosluhující vláda napáchala. Přesto jsme učinili alespoň malý pokrok. Když jsem navrhoval zrušení EET nebo také návrh na vyloučení podnikatelů do obratu 1 milionu Kč na jaře letošního roku, v Senátu byla odezva takřka nulová. Dnešní usnesení, věřím, znamená, že se snad myšlení zákonodárců začíná obracet. Velký dík proto ještě jednou patří zejména iniciátorům petice za jejich vytrvalost. Chtěl bych slíbit, že má vytrvalost bude minimálně stejná.