ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -0,22. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

07.12.2017 16:59:00

Všichni kradou. V takovéto atmosféře vznikl zákon o EET

Všichni kradou. V takovéto atmosféře vznikl zákon o EET

Projev na 11. schůzi Senátu 7. prosince 2017 k petici za zrušení zákona o evidenci tržeb

 Dobrý den, pane předsedající, senátorky, senátoři.

Všichni kradou. V takovéto atmosféře vznikl zákon o EET. Dokážete si představit, já si vzpomínám na mého dědečka, který v 50. letech, když mu sebrali podnikání, cihelnu a další podnikatelské činnosti, tak vznikl v podobném duchu. V takovéto atmosféře přece nemůže vzniknout normální zákon. Já bych předně rád poděkoval iniciátorům této petice, mezi něž patří zástupci strany soukromníků, za jejich vytrvalost, odhodlání a za to, že boj proti státní šikaně, boj za svobodu podnikání a proti nesmyslnému byrokratismu dosud nevzdali. Plně se ztotožňuji s mým předřečníkem, myslím tím z řady veřejnosti, s panem Bábkem, můžu potvrdit přesně jeho slova.

Téma EET zde řešíme již téměř s železnou pravidelností, na minulé schůzi jsme projednávali výjimku pro lékaře. Vláda před nedávnem slavnostně oznámila výjimku pro prodejce vánočních kaprů. Rádoby velkoryse pak ulevila i nevidomým podnikatelům. Co hasiči, co spolky, co malé hospůdky, sportovci, sokolové a myslivci? To jsou lidi, kteří dělají jednou, dvakrát, možná čtyřikrát za rok akci, dělají ji bezplatně, bez toho, že nemají honoráře, a přesto si musí a budou muset pořídit nesmyslnou EET pokladnu.

Systém EET nám tady neustále sám o sobě dokazuje, jak je nedomyšlený, jak zatěžuje život různým skupinám obyvatel, jak je zbytečný.

Chtělo by se říci, že jednou snad dostanou výjimku všichni, ale já se obávám, aby zde ještě vůbec byl někdo, kdo ji bude potřebovat. Do tohoto momentu čekat nechci. A proto chci využít každé příležitosti k tomu, abychom tento nesmysl sprovodili ze světa. Velmi si vážím navrženého usnesení a velmi si vážím toho, že kolegové z petičního a vlastně i hospodářského vidí, že tento plošný nástroj šikany u drobných podnikatelů ohrožuje jejich samostatnou existenci.

Osobně jsem přesvědčen, že EET je zralé na zrušení zcela, že výjimky ulehčí řadě podnikatelům, ale že bychom jako zákonodárci měli ulehčit všem. Proto ačkoli souhlasím s navrženým usnesením, beru jej jako výchozí bod, dovolím si navrhnout ještě usnesení alternativní, jako protinávrh. Protože jestliže zde je vůle k tomu, abychom napravili své chyby a pomohli osekat různý systém, který nikomu nic nepřináší, pak k tomu pojďme přistoupit opravdu poctivě. Proto si dovoluji předložit vám ještě alternativu, doporučující usnesení, které bychom dnes ve vztahu k této petici čítající desetitisíce podpisů mohli přijmout.

Můj návrh usnesení vám byl rozdán, obsahuje tři body, o kterých zde budu hovořit, jsou obsaženy v bodě III a vyznačeny jako varianta a), b) a c).

Varianta a) navrhuje vládě zrušit EET zcela. To je podle mého názoru ideální stav, který sice s ohledem na to, že systém již běží, bude pro podnikatele představovat nenávratné škody, jež jim ale můžeme třeba i nějak kompenzovat. Pokud bude tento návrh schválen, pak není nutné hlasovat o dalších dvou, které navrhuji, a ani o návrhu petičního výboru.

Druhý můj návrh je pod variantou b), odpovídá mému návrhu, který jsem zde zmínil, který jsem již dříve předložil při projednávání daňového balíčku, tedy aby vláda vyjmula z povinnosti EET podnikatele do obratu 1 milionu korun. Tento návrh usnesení je nejbližší tomu, co navrhuje petiční výbor, přičemž já se domnívám, že ta hranice pro výjimky by měla být vyšší, nikoli jen 750 tisíc, a zároveň navrhuji vyjmout z EET nejen fyzické osoby do výše tohoto obratu, ale i osoby právnické.

Jenom trošku čísel. 1 milion se může zdát velká částka, ale při marži 20 % je to 17 000 měsíčně, které podnikatelům zbyde. Když dáme 40% marži, je to 34 000 korun měsíčně příjmu pro tohoto podnikatele, z toho si musí zaplatit všechny náklady. Takže možná mu zbyde 10 000 korun. Přece takovýto člověk nemusí a nepotřebuje EET!

A poslední návrh, varianta c), je doporučení vládě, aby zrušila takzvanou třetí a čtvrtou vlnu EET, která by měla odstartovat v březnu a červnu příštího roku a která zasáhne další statisíce podnikatelů, lékařů, řemeslníků, prodejců rukodělných výrobků a tak dále. Domníváme se, že u těchto profesí EET postrádá smysl ještě víc než u ostatních, protože se buď jedná o opravdu malé živnostníky, nebo u lékaře, hotovostní platby jsou zcela výjimečné, případně u řemeslníků, beztak ti, co podvádějí, budou moci podvádět dál, protože takzvané kontrolní nákupy nejsou prakticky přetavitelné.

Byla tu zmíněna i loterie. K tomu se ani vyjadřovat nebudu, protože to je velký výsměch. Věc, která je úplně nepředstavitelná. Takže k tomuhle se nebudu vyjadřovat, abych nebyl třeba ve střetu zájmů.

Jak jsem již uvedl, bude-li schválen můj první návrh, a), o ostatních není nutné hlasovat. Pokud schválen nebude, navrhuji, aby bylo hlasování o těchto zbylých dvou zvlášť a zároveň navrhuji, aby tyto mé návrhy byly hlasovány jako protinávrhy, tedy ještě před hlasováním o návrhu usnesení petičního výboru. Jestli dovolíte, přečetl bych zde návrh usnesení Parlamentu ČR k petici č. 11/16, za zrušení zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb.

Senát ČR bere na vědomí petici č. 11/16, obsaženou v senátním tisku č. 22, konstatuje, že petice č. 11/16, za zrušení zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, senátní tisk č. 22, je důvodná, doporučuje, varianta a), aby vláda navrhla zrušení zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, s účinností od 31. 3. 2018, varianta b), aby vláda navrhla změnu zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, tak, že vyjme z evidence tržeb ty podnikající fyzické a právnické osoby, které nedosahují výše ročního obratu 1 milion, s účinností od 31. 3. 2018, a varianta c), aby vláda navrhla zrušení třetí a čtvrté vlny EET s účinností od 31. 3. 2018.

Dovolte mi ještě závěrem, abych zde přednesl jeden příklad podnikatele, který měl velmi nepříjemnou zkušenost s úředníky finančního úřadu při kontrole, kdy jak pan náměstek, paní náměstkyně nám dokladovali v tisku, že budou benevolentní při kontrolách, jestli dovolíte, já budu citovat email, který jsem dostal včera.

Dobrý den, pane Valento, prosím o radu či pomoc. Nezlobte se, že to píši tak přímo, ale jinak nemůžu. Jedná se o mého kamaráda, který je zapálený podnikatel pro rybařinu. Josef Šmejkal. Má obchod v Praze, kde přišel pán s paní koupit dva splávky a olůvka za sto korun. Když jim chtěl vystavit účtenku za prodej, již mu už nešla EET, řekl, že mu to nejde, snažil se účtenku vytisknout, bohužel bez úspěchu. Řekl, že jim účtenku dodá, a oni že na ní netrvají a odešli.

Po 10 minutách byli zpět, že jsou kontrola, že jim účtenku nedal. Řekl, že jim ji vytiskne a dostanou ji. Čekal na opraváře, nedočkal se, že má 24 hodin na dodání a opravu a tak dále. Za několik dní mu přišla z úřadu pokuta 100 000 korun, ale že spolupracoval a měl snahu, byla mu pokuta snížena na 40 000 korun. Musel zaplatit. A účet za stovku. Nechtěl o tom mluvit a bránit se, a tak zaplatil. Nyní potřebuje prodat pozemek, aby uživil rodinu. Bojí se, a proto vám píši o radu. Takhle se pomáhá podnikatelům? Co vy na to? Děkuji předem za něco, nevím, tvrdá realita. Petr Škola, se svým otcem, 83 let, věřím vám.

Děkuji za pozornost. Požádal bych vás taky a poprosil o podporu těch mých třech ustanovení.

Děkuji.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama