26.06.2019 13:14:20
Naše opatření nejsou levicová ani pravicová, ale potřebná a užitečná.
Projev na 32. schůzi Poslanecké sněmovny k projednání návrhu na vyslovení nedůvěry vládě ČR.
předstupuji před vás na počátku dnešního jednacího dne dolní komory Parlamentu České republiky s vědomím, že jeho výsledkem nemá být a nebude žádný zákon pro tuto zemi a její občany, ale pouze přehlídka konfrontačního politického stylu, tedy nic víc a nic míň než volební boj uprostřed volebního období.
Nemám ráda tento konfrontační styl. Mnohem raději mám diskuze založené na argumentech. Debaty provázené emocemi nebo debaty iniciované z důvodu rozdmýchávání emocí, nemohou skončit jinak, než kakofonií nesouhlasných monologů. Konfrontační politika brání kompromisům, napomáhá polarizaci a odrazuje od klidné a racionální diskuze. Věnovat jí celý jeden jednací den sněmovny a s ním i pracovní den stovek lidí placených z veřejných peněz, je podle mého názoru učebnicovým plýváním. Ale takové je přání opozice.
Takové je přání opozice… Respektuji jej.
Koneckonců, domnívám se, že dnešní polemika, i když pravděpodobně nepřinese této zemi a její občanům nic hmatatelného ani užitečného, může být přesto pro voliče v jistém smyslu užitečná. Volič totiž hledá jasné alternativy, přemýšlí, vyhodnocuje. A rok této vlády je dobrou příležitostí pro bilanci toho, co se jí povedlo a co naopak ne. A nezůstávejme jenom u vlády, je to přece i rok opozice…
Jaký je výsledek 12 měsíců práce zde přítomné opozice?
Možná by stálo za to spočítat, kolik legislativních návrhů ve prospěch pravicového voliče prosadili poslanci ODS, protože ty návrhy byly natolik dobré, kvalitní a jejich nositelé natolik přesvědčiví, že dokázali vyjednat jejich podporu. Ano, v silách opozice je prosazovat zákony a bít se za své voliče. To, že to někdo nedělá, protože mnohem pohodlnější je bořit, ještě rozhodně neznamená, že to nejde.
Pojďme spočítat, kolik legislativních návrhů ve prospěch konzervativního voliče prosadili poslanci TOP 09, aby tak čelili vládě a její politice. A co Piráti? Přeci dveře legislativců - minimálně na Ministerstvu financí, za které ručím - jsou opozičním poslancům otevřeny dokořán. Zájem opozice je ale – jak můžeme vidět dnes - upřen úplně někde jinde.
Důležitější než zlepšování života v této zemi je přeci obsazení výborů a podvýborů tím nebo tím, svolávání mimořádných schůzí a související politické exhibice, obstrukce, politikaření, vymýšlení a rozšiřování dezinformací. Slyšeli jsme a dnes opět uslyšíme sto pohádek o důvodech pro nedůvěru, ale už ne nezpochybnitelnou pravdu o tom, že Česká republika a její hospodaření vyšplhaly v žebříčku důvěryhodnosti na úroveň Belgie či Velké Británie.
Pořadové číslo 19 na historickém počítadle hlasování o důvěře vládě nám už dává celkem jasnou představu o tom, o co dnes v Poslanecké sněmovně skutečně půjde. A také, o co nepůjde.
Určitě nepůjde o hodnocení 365 dní druhé vlády Andreje Babiše. Mám z televizních diskuzí s předáky opozice dobře odzkoušeno, že před otázkou, co se jim přesně nelíbí na zvyšování důchodů nebo podhodnocených platů, raději utíkají. Tipla bych si, že se nedostane ani na hodnocení toho, jak se vládě daří vybírat daně. Těch 132 mld. Kč, které jsme v loňském roce vybrali na daních navíc, jde totiž na investice do potřebných projektů a priorit jako je školství, zdravotnictví, zvyšování životní úrovně seniorů, vědy a výzkumu a dalších oblastí, kde se to naší zemi v budoucnu vrátí.
Za kulisami této politické manéže je vláda, která odvedla pro tuto zemi velký kus práce. A proto je moc dobře, že historie se vůbec neptá na to, kdo v den hlasování o důvěře vládě ovládl vybroušenou replikou titulní stránku na novinkách či idnes, ale na to, zda stát hospodařil s přebytkem či ve ztrátě, zda jeho dluh rostl či klesal, zda dokázal na úrovni EU prosadit své zásadní priority či jestli dopravní projekty rozjížděl nebo zastavoval. Jsem hrdá na to, že svědomí vlády může být naprosto čisté.
A budu zcela konkrétní. A začnu popořadě.
Česká republika má jeden z nejlépe hospodařících veřejných sektorů v rámci EU. Pouze dvě země z celé osmadacítky dosahovaly v loňském roce menšího veřejného zadlužení a současně vyššího přebytku než Česká republika. Také v roce 2019 očekáváme přebytek veřejných financí na úrovni 0,3 % HDP. Zadlužení poklesne na 31,5 % HDP. V této souvislosti si nemohu odpustit rychlou sondu do období, kdy vládla současná opozice. V roce 2013 dosahoval dluh této země 41,1 %. To bylo absolutně nejvíce v historii samostatné České republiky. Od té doby se podařilo dluh snížit celých 10 procentních bodů. Jasný trend. Jasná čísla. Nezpochybnitelná skutečnost.
Jako vůbec první vláda řešíme ve velkém problém s vysokým počtem neobsazených míst ve státní správě. Na letošní rok jsme škrtli 1 300 neobsazených míst. Ten příští plánujeme zrušit přes 5 700 přebytečných míst. Naším cílem je efektivní a dobře fungující státní správa. Klišé? Možná. Ale určitě ne kvůli této vládě, protože ta pro zefektivnění státní správy něco skutečně dělá. Zatímco současná opozice o tom vždy pouze plamenně hovořila. A možná ani to ne.
Máme extrémně nízkou nezaměstnanost, již několik let nejnižší v Evropské unii. Ekonomika je vyrovnaná i z hlediska vnějších vztahů. Máme nízko inflační prostředí. Zároveň jsme vládní politikou posílili robustnost domácí poptávky, zejména spotřebu domácností a investice. A to včetně investic vládních institucí. Ano, i v návrhu rozpočtu na rok 2020 zvyšujeme investice na rekordních 135 miliard, dáváme na vědu a výzkum 48 miliard, přidáváme 10 % na platy učitelů a o 5 % zvyšujeme příspěvek pro místní samosprávy.
Opět zvyšujeme průměrný důchod o 900 Kč. Díky úpravě valorizačního schématu a zvýšení základní výměry se v letech 2015-2019 průměrný měsíční důchod zvýšil téměř o 2000 Kč. Jasná čísla. Je to skoro třikrát víc než v předešlých čtyřech letech, kdy důchod vzrostl dohromady jen asi o 700 Kč. Všichni si pamatujeme doby, kdy naši rodiče a prarodiče dostávali obálky s informací, že se jim důchod zvedne o 40 Kč nebo dokonce ještě méně. A pamatují si to i občané, to se můžete spolehnout.
Sázíme na to, že na lepší hospodaření, vyšší investice a růst životní úrovně, není nutné shánět peníze zvyšováním daní. Zvyšování daní, to patřilo k běžné praxi vlád politických stran současné opozice. Zvyšování daní je ale minulostí. Současná vláda daně snižuje. Jen za rok 2018 o 24 mld. Kč. Celkem od roku 2014 do loňska dokonce o více než 100 mld. Kč. A díky čemu? No přeci díky jejich lepšímu výběru a boji s daňovými úniky a podvody. Jednoduchá matematika.
Je to již dva roky a půl, co Ministerstvo financí spustilo jedno z nejdůležitějších systémových opatření k narovnání podnikatelského prostředí – elektronickou evidenci tržeb. Systém od prvního dne funguje bez technických problémů a své ambiciózní cíle plní. Obavy z dlouhého čekání na účtenku v obchodech ani z hromadného ukončování podnikatelské činnosti se v žádném případě nepotvrdily. Obchodníci zaevidovali dohromady 10,5 miliard účtenek při průměrné době odezvy 17 milisekund. Celkový přínos přesáhl ke konci loňského roku 20 mld. Kč.
Každý z nás už asi poznal EET v praxi a může si udělat obrázek, zda se kvůli němu tvoří fronty u pokladen, čeká v restauraci dlouho na účet, nebo kolik obchodů či restaurací v jeho okolí položilo placení daní na záda. Každý se mohl jednoduše přesvědčit, jestli se obavy opozice naplnily, nebo nikoliv. A já jsem ráda, že veřejnost svůj názor má. Proto pro mě není nijak překvapivý výsledek, že více než dvoutřetinová většina občanů (68 %) považuje EET za pozitivní opatření. Stejně jako jej podpore drtivá většina podnikatelských a oborových organizací zastupujících stovky tisíc podnikatelů a živnostníků.
I přes vleklé a nedůstojné opoziční obstrukce se nám podařilo na počátku června v této sněmovně prosadit velmi důležitou novelu, která upravuje náběh 3. a 4. fáze, přináší nejmenším podnikatelům možnost evidovat své tržby ve zvláštním papírovém režimu a významným způsobem snižuje DPH na vodné, stočné a stravovací i odborné služby. To je další snížení daní, které na vyšších maržích pocítí živnostníci a podnikatelé. Pro ně je tentokrát určeno. V případě vodného a stočného, které podléhá cenové regulaci Ministerstva financí, pak snížení DPH pozná přímo zákazník na nižších konečných cenách.
Musím se smát, když od opozice slýchám to její oblíbené, že vláda nic nedělá s daňovými úniky velkých korporací, ale že se zaměřuje pouze na malé. My se na velké ryby zaměřujeme a máme výsledky. Stačí se podívat na daňové doměrky, které jsou rekordní. Jen za rok 2018 se podařilo snížit daňovou ztrátu, případně zvýšit základ daně těchto korporací o více než 18 mld. Kč. Rok 2018 byl v tomto ohledu úspěšný jako předchozích 5 let dohromady.
V rámci daňového balíčku na letošní rok jsem přišli s celou řadou opatření, které boj s daňovými úniky velkých ryb ještě zintenzivní. Jedná se například o omezení odečitatelnosti úroků od základu daně limitem 80 mil. Kč nebo 30 % EBITDA, zdanění při přemístění majetku bez změny vlastnictví do zahraničí, zdanění ovládaných zahraničních společností nebo pravidla proti zneužívání nesouladů daňových systémů. Zavedli jsme také povinnost pro korporace, které vyplácí do zahraničí větší podíly na zisku, aby tuto výplatu oznámily správci daně. Díky tomu získala Finanční správa možnost lépe mapovat toky zisku plynoucí mimo naši zemi a další cenný nástroj v boji proti daňovým únikům.
Úspěšně řešíme sdílenou ekonomiku. Již v loňském roce jsme uzavřeli daňové memorandum se společností UBER, na jehož základě získává Finanční správa veškeré informace nutné k zajištění kontroly daně z příjmů fyzických osob. Připravili jsme a prosadili novelu zákona o místních poplatcích, která nastoluje rovná pravidla pro všechny poskytovatele ubytovacích služeb, včetně Airbnb.
Našim návrhem digitální daně podle prestižního Bloombergu Česko ukázalo světu, jak správně zdanit internetové giganty. Nejen u nás, ale v každé zemi na světě platí, že bez vybudované infrastruktury, bez právního systému, by tam žádná firma dělající byznys přes internet neprodala a nevydělala téměř nic. A to je vůči tradičnímu byznysu, který v příslušné zemi platí daň z příjmu, nefér. Proto digitální daň. Výnos pro státní rozpočet: 5 mld. Kč.
Snižujeme administrativu. Od dubna jsou účinné vyšší paušální výdaje, které znamenají pro živnostníky nejen méně papírování, ale také o 1,5 mld. Kč ročně v jejich peněženkách navíc.
Díky našemu návrhu takzvané paušální daně získají podnikatelé, jejichž roční příjem nepřekročí 1 mil. Kč, možnost se prostřednictvím jedné paušální platby zbavit povinnosti přiznávat na třech různých formulářích daň z příjmu, sociální pojistné a zdravotní pojistné. Další snižování daňové administrativy přinese projekt Moje Daně, na kterém intenzivně pracujeme, a jehož podrobnější fungování jsem představila minulý pátek na pracovní snídani s médii.
Aktivně řešíme nelegální hazard a zasadili jsme se o to, že Česká republika už není casinem v srdci Evropy. Ze 7542 provozoven v roce 2012 jich zůstalo zhruba 1500. Místo 6000 zrušených hernabarů vznikají knihovky, kavárny a jiné provozy, které slouží lidem a na rozdíl od heren nedevastují jejich životy. Bojujeme proti nepoctivým směnárníkům, kteří naší zemi dělali ostutdu. V dubnu začala platit novela směnárenského zákona, jejímž cílem je došlápnout na směnárny, které se vůči svým klientům nechovají fér. Zavedla mimo jiné zákaz dvojích kurzovních lístků, nebo možnost odstoupení od nevýhodné směny do 3 hodin od uskutečnění transakce.
Tohle jsou všechno opatření, které zlepšují život v naší zemi. Nejsou levicová ani pravicová, liberální ani konzervativní. Jsou potřebná a užitečná. Možná tady jen mohla být o pár let dřív. Možná stačilo nedělat si naschvály a místo zbytečných obstrukcí a snahy o zviditelnění přemýšlet a hlavně pracovat tak, aby se Česká republika měnila k lepšímu co nejrychleji.
Dnešní schůze mě však bohužel pouze utvrzuje v tom, že opozici ani tak nezajímá, jak se lidem v naší zemi skutečně žije, ale mnohem více jí jde o rozdmýchávání vášní, politikaření a překrucování, ve snaze torpédovat vládu jako celek. Není to fér. Stejně jako není fér zvyšovat daně, dusit ekonomiku, zapomínat na důchodce nebo podporovat hazard. Ale hezky to do sebe zapadá.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout