Děkuji za slovo, pane předsedo. Já vrátím diskusi opět věcnou rovinu a vysvětlím to. Vůbec to tak není, pane předsedo Michálku. A pro Já nemusím, já jsem členka vlády a já vás mohu oslovovat přímo. Je to tak, pane předsedající? (Obrací se k předsedajícímu.) Je. Už jsme se tady o tom bavili několikrát, bylo mi to vysvětleno, že já mohu. Tak můžu přímo oslovovat?
Děkuji. Já plně respektuji jednací řád této Poslanecké sněmovny. V žádném případě se nikdy nechovám nezdvořile.
Tak zaprvé. Projekt moje daně nezkrachoval. Jestli chcete, přijďte, já vám k tomu dám podrobnější výklad. Rok pracoval projektový tým, ono to není žádná legrace. To je docela složitý IT problém. A já, až třeba něco takového budete mít za sebou, takového velkého, tak určitě ráda si nechám poradit. Ale zatím nic takového za sebou nemáte, pokud vím.
A další věc. (Nesrozumitelné.) sestavil a připravil výběrové řízení. Je tam problém s IBM, to jsme dořešili krok za krokem. Vypsalo se výběrové řízení, načež po vypsání asi po nějaké velice krátké době přišla výzva NÚKIBu, a tím se to zkomplikovalo, načež projektový tým rozhodl, že raději to výběrové řízení zruší a vypíše ho znova, na čemž se teď pracuje. Takže nezkrachoval projekt Moje daně. Projekt Moje daně, konkrétně on line finanční úřad, dál na něm pracujeme.
Ta změna, kterou navrhujete, znamená velkou změnu do systému. To není jenom o tom, že ten, kdo podá elektronicky podání, a ta podání se činí už dlouhou dobu elektronicky na finanční správě, tak že se mu prodlouží lhůta pro podání přiznání. To má dopad, a dovolte malé poučení, samozřejmě vůbec nechci mentorovat, ale daň je splatná ve lhůtě pro podání přiznání, říká daňový řád. To znamená, posunete-li legálním způsobem lhůtu pro podání přiznání, posouváte její splatnost. To znamená, má to dopad na placení daně, na vyměření daně, na úročení, na vymáhání, na všechny tyto konsekvence. A ty všechny musí být zapracovány do IT systému. Takže to není jen tak hup na krávu, jak se říká u nás na Moravě, ale musí to být promyšleno a dopracováno. Já jsem zažila za svoji praxi celou řadu takovýchto velice progresívních poslaneckých návrhů, a dopadlo to tak, že potom si finanční správa s tím nevěděla rady.
Takže já připravuji legislativu on line finančnímu úřadu. Ta bude poslána do legislativního procesu do poloviny tohoto roku. Součástí bude i vámi navrhovaný způsob prodloužení lhůty, bude řádně prodiskutován připomínkovými místy, vnitřním připomínkovým řízením, vnějším připomínkovým řízením, bude prodiskutován s finanční správou a bude to prostě vládní návrh, který prostě bude lepší. Zlobte se nebo ne, bude lepší.
A jenom ještě taková malá poznámka. Neslibujte si od toho nic moc, protože ono to nemusí vést - uděláme to, my to chceme, máme to v záměru, ale nepovede to k žádnému, a my to budeme potom demonstrovat v RIA, kterou k tomu řádně zpracujeme - nepovede to k nějakému dramatickému nárůstu počtu elektronických podání, protože tak, jak vy očekáváte, protože už dnes poplatníci daně z příjmů právnických osob v podstatě podávají - téměř všichni úplně ne - ale podávají téměř ve 100 %, je to něco víc přes 90 % elektronicky, takže tam je velice minimální, minimální prostor pro nárůst těchto elektronických podání.
A co se týče daně z příjmu fyzických osob, tak se podíl elektronicky podávaných daňových přiznání pohybuje kolem 11 %. A víte proč? Já vám to řeknu. To má úplně jasný důvod. Protože kolem 60 % těchto přiznání vykazuje žádost o přeplatek. To znamená, oni nemají zájem o prodloužení lhůty pro podání přiznání, a tudíž prodloužení lhůty pro vyměření, a tudíž o prodloužení lhůty pro vrácení přeplatku. Oni mají zájem na tom, aby ten přeplatek dostali hned. Takže si tu lhůtu prodlužovat nechtějí. Rozumíme si?
Takže my to uděláme, my chceme podporovat digitalizaci, ale samozřejmě nečekejte - uděláme to řádně, prodebatujeme to, hlavně s finanční správou, připravíme na to samozřejmě IT systémy. A tu účinnost navrhujeme úplně stejně, jako vy. Chceme to do daňového balíčku roku 2020. Děkuji vám. (Potlesk z řad poslanců ANO.)