Jedním z plánovaných kroků je například odpolitizování státní správy a zvýšení odpovědnosti státních zaměstnanců za nezákonné rozhodnutí či nesprávný úřední postup.
Novela služebního zákona o úřednících žádným způsobem nezasahuje do právních poměrů úředníků územně-samosprávných celků, kromě toho, že ponechává v platnosti možnost prostupnosti úředníkům mezi službou vykonávanou pro územně-samosprávné celky jako zaměstnavatele a státní službou.
Odpovídáme tak na výzvy nevládních organizací, Komise EU, odborových a podnikatelských svazů i opakovaná doporučení veřejného ochránce práv adresovaná Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR. Novela zároveň reaguje na aktuální politickou situaci a ekonomické možnosti státu.
Návrh zákona nově upravuje:
- způsob jmenování a odvolání generálního ředitele státní služby, jak v přechodném, tak řádném období,
- pravomoci generálního ředitelství (zejména vzhledem ke zrušení Institutu státní správy),
- funkční období státního tajemníka,
- omezuje také výši ročních odměn a ruší smluvní platy,
- nemožnost změny systemizace vládou – pouze její nové předložení generálním ředitelem,
- zvýšení odpovědnosti u státních zaměstnanců z 4,5 násobku platu (obecná odpovědnost podle zákoníku práce) na 8 násobek platu za nezákonné rozhodnutí nebo nesprávný úřední postup,
- šestnáct platových tříd místo původních dvanácti,
- zmocnění vlády vydat nařízení upravujícím platové poměry státních zaměstnanců a nařízení upravujícím katalog správních činností,
- přechodná ustanovení umožňující do doby citovaných nařízení vlády uplatnění nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě a nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě,
- přechodné období od 1. července 2014 do 31. prosince 2016 zaručuje reálnost provedení systemizace a reformy státní služby,
- základní účinnost ponechává od 1. ledna 2015, avšak u ustanovení klíčových pro přípravu plné účinnosti účinnost stanoví od 1. července 2014 (systemizace v přechodném období, ustanovení generálního ředitele státní služby a jeho zástupce).
Nadále tedy platí:
- veřejnoprávní úprava s opravnými prostředky, přezkum zákonnosti v rámci správního soudnictví,
- dotčení úzké skupiny státních zaměstnanců vykonávajících státní službu – cca 17 000 státních zaměstnanců,
- depolitizace a nezávislost státní služby prostřednictvím:
- nezávislého generálního ředitelství státní služby při Úřadu vlády,
- centrální systemizace navrhované generálním ředitelstvím a schvalovaná vládou, kariérní, hodnotící a vzdělávací systém zastřešený generálním ředitelstvím,
- státní tajemníci na ministerstvech a Úřadu vlády,
- kariérní systém,
- kárné řízení,
- povinnosti státních zaměstnanců – např. v rámci státní služby proškolování zaměstnanců nižších instancí.
Sociální demokracie vyzývá k podpoře poslanecké novely služebního zákona a naopak odmítnutí vládního návrhu zákona o státních úřednících (sněmovní tisk č. 1081), který nenaplňuje Strategii vlády v boji proti korupci a ohrožuje tak nejenom funkčnost, kvalitu a depolitizaci státní služby, ale také čerpání evropských strukturálních fondů.
Jeroným Tejc, předseda poslaneckého klubu ČSSD