Hejtman Grolich pochopil, že jde o politický granát, který mu může vybuchnout v rukou podobně jako Jiřímu Čunkovi v Zlínském kraji, kde jej toto téma připravilo o hejtmanský post, a dává od celé zálezitosti ruce pryč - vše má řešit krajský radní pro zdravotnictví Kasala z ODS, kterému byl k ruce ustaven "koordinátor" MUDr. Maráček. Ten stejný MUDr. Maráček, který měl na starosti zdravotnictví v Čunkově Zlínském kraji a chystal projekt zlínské meganemocnice.
Je nepřijatelné, aby se takto zásadní materiál nepřipravoval pod veřejnou kontrolou, nediskutoval v nemocnicích, v pracovních orgánech zastupitelstva a rady kraje, aby byl položen na stůl na poslední chvíli, prakticky jen tři týdny před jednáním zastupitelstva. Právě tento pochybný a překotný způsob "protlačení" transformace všech krajských nemocnic do jedné akciové společnosti bohužel poškozuje samotnou správnou myšlenku transformace krajského zdravotnictví obecně a ukazuje totální manažerskou a politickou neschopnost odpovědných lidí ve vedení Jihomoravského kraje. Celou věc už jen podtrhuje angažmá MUDr. Maráčka s jeho historií manažerského působení ve Zlíně a Olomouci.
Jihomoravské zdravotnictví, jeho zaměstnanci i uživatelé-pacienti si zaslouží úplně jiný přístup. Nejdříve mají být komunikovány dosavadní práce a jejich výstupy včetně navržených variant dalšího postupu. K tomu má být vedena diskuse ve všech dotčených nemocnicích, v krajské tripartitě mezi sociálními partnery, se zdravotními pojišťovnami, se zástupci pacientské veřejnosti. Na stole mají být propočty variant, jaké přinesou změny, důsledky, kolik bude celý proces stát a jaké budou jeho přínosy na konci transformace. Toto se opravdu nedá zvládnout za tři týdny.
Hejtman kraje má pravomoc pozastavit rozhodnutí rady kraje, pokud má za to, že je nesprávné. Já jsem takové rozhodnutí udělal jedinkrát za osm let ve funkci hejtmana v oblasti školství a velmi pečlivě jsem takový výjimečný postup zvažoval. Dnes mám zcela jasno - hejtman Jan Grolich by se měl do celé věci vložit v zájmu kraje a jeho občanů a této výjimečné kompetence využít. Pozastavit paskvil, předložený snad jen z nezkušenosti radním Kasalou, a nechat jej zrušit na jednání Zastupitelstva JMK společně s přijetím závazného harmonogramu přípravy transformace krajského zdravotnictví Jihomoravského kraje v letech 2023-2024. Bez předjímání výsledku v podobě krajské akciovky. To musí prokázat následná debata a propočty.
Zároveň by měl hejtman do takového harmonogramu zapojit a z vlastní iniciativy svolat krajskou tripartitu, kde se o transformaci pobaví také sociální partneři. Současná krajská opozice by měla okamžitě jednat a koordinovat svůj postup především s odbory. Na zbrklost a rozhodování pod tlakem není ve věci budoucnosti krajského zdravotnictví místo.
Apeluji na současné představitele Jihomoravského kraje - chybu může
udělat každý, ale jenom blbec chybu opakuje či v ní setrvává:
p.s. Připojuji pro Jihomoraváky text petice proti zbrklé transformaci,
která má být proválcována již 3. listopadu 2022 na krajském
zastupitelstvu: