Otázka :
Pane doktore Antle, co jako bývalý státní zástupce (a „Cattani“) říkáte novému zákonu o státním zastupitelství? A jak jako sociální demokrat reagujete na vyjádření vašich kolegů Tejců v médiích? Souhlasíte s nimi? Myslíte si, že takhle vyhrajete další volby? My jsme vám fandili a dali Vám svoje hlasy, věřili jsme Vám, že zas uděláte pořádek, ale Vy jste se tomu vyhnul. Děkujeme za rychlou odpověď! Váš bývalý příznivec z Královéhradeckého kraje (zklamal jste nás všechny, že nejste hejtman, neboť jsme věřili právě Vám)!
Odpověď:
Děkuji Vám za Vaše četné otázky, na něž velice stručně odpovím. I když v nich tak trochu „skáčete z pampelišky na blatouch…“. :-) Zkusím Vás následovat, co mi kolena dovolí… :-)
K novému zákonu o státním zastupitelství jsem se vyjadřoval opakovaně – a některé články najdete na mých webových stránkách (www.miroslavantl.cz) či na facebooku (odkaz tamtéž), popř. na stránkách www.Parlamentnilisty.cz, odkud mi občas posílají dotazy občanů. Se mnou tento zákon průběžně konzultovali jeho tvůrci, takže vedení a expertní skupiny z ministerstva spravedlnosti a nejvyšší státní zástupce. Já jsem například k problematice „Speciálního protikorupčního úřadu“ pořádal v Senátu Parlamentu ČR společně s JUDr. Lenkou Bradáčovou mezinárodní kolokvium, jehož se politici, kteří nejvíce a rádoby zasvěceně, resp. “pseudoerudovaně“, vyjadřují, vůbec nezúčastnili. Podrobnosti z tohoto ryze pracovního setkání odborníků najdete na již zmíněných stránkách, ale i na webu Senátu Parlamentu ČR.
Naše společnost nutně potřebuje nový zákona o státním zastupitelství – a naproti tomu nepotřebuje „čtyřstupňový moloch“, zahrnující vrchní státní zastupitelství. Znovu zdůrazňuji, že státním zástupcům je nutno legislativně posílit jejich postavení mezi ústavními orgány, když mj. (pouze oni) odpovídají za řádný průběh přípravného řízení trestního, neboť právě státní zástupce je až do podání (veřejné) obžaloby garantem přípravného řízení trestního – s plnou odpovědností za výsledek…!
A k tomu musí být zbaven všech politických vlivů, tj. řídit se pouze Ústavou ČR, trestněprávními předpisy, a dalšími zákony, zejména a právě zákonem o státním zastupitelství (= Zákon o SZ). Tento nový Zákon o SZ mj. navrhuje pojistku proti neoprávněným zásahům politiků a dává tak státním zástupcům větší samostatnost, ale i stabilitu. To je např. institut odvolávání vedoucích státních zástupců před uplynutím zákonné lhůty pouze na základě řádného kárného řízení. A nikoliv neoprávněným (mnohdy „korupčním“) zásahem či na přání politiků nebo „zákonodárců“.
A tohle je právě zásadní protikorupční opatření…!!!
Důvody takových přání ovlivnit systém a zasahovat do předkládaného návrhu Zákona o SZ bude jistě více, ale ten zásadní je (bohužel) obava, resp. strach z nestranného a dobře fungujícího státního zastupitelství, které dále bude aktivizovat českou policii – a snad již i důsledně stíhat, resp. postihovat každé zločinné jednání, včetně toho protikorupčního. To se určitě nelíbí desítkám, možná stovkám politiků, mnohdy ukrytých na vlivných a řídících pozicích - a za imunitou (trestně právní)…
Osobně mne velmi nemile překvapuje svým vystupováním právě poslanec Jeroným Tejc, když jeho rétorika, znevažující právě protikorupční „pojistky“ v rámci Zákona o SZ příliš nesvědčí údajnému protikorupčnímu snažení jeho strany, tj. ČSSD. Lidé nejsou hloupí, přemýšlejí, co jim kdo (a jak) předkládá – a brzy zjistí, že vládní návrh Zákona o SZ je skutečně zásadním protikorupčním opatřením. Neodborně vedená kritika pak jistě předvolebním záměrům ČSSD nepomůže, zvláště když předkladatel pan JUDr. Pavel Blažek, ministr spravedlnosti, ale i jeho předchůdce na tomto postu pan exministr JUDr. Jiří Pospíšil lidem (= tím mám na mysli občanům, nikoliv straně Lidem ) včera jasně a srozumitelně vysvětlili výhody a nutnost nového Zákona o SZ – a naproti vyvrátili nepřesvědčivé „námitky“ zástupců opozice.
K tomu chci jen dodat, že i média by se měla ptát na tento návrh Zákona o SZ pana senátora JUDr. Jiřího Dienstbiera, který je stínovým ministrem spravedlnosti (= snad ještě), má na věc jasný a velice erudovaný názor – a nikoliv JUDr. Jeronýma Tejce, který je stínovým ministrem vnitra, tedy nikoliv státních zástupců, ale tzv. policejních orgánů, které by měly řádně konat v prověřování a v přípravném řízení trestním pod dozorem, či dohledem, státního zástupce – a měly by si také přát nový zákon bez zasahování politické moci do průběhu řízení…!
Anebo, že by se vracela doba, kdy ministr vnitra ve vládě ČSSD Martin Pecina chtěl státní zástupce dostat pod „své velení“ do rezortu ministerstva vnitra…?
Zase se ale (raději) vracím k Vašim konkrétním otázkám:
S vyjádřeními Jeronýma „Tejců“ a dalších zásadně nesouhlasím – a velmi mne mrzí, že se mne jako státního zástupce s dvaadvacetiletou praxí a nadále sledujícího (a komentujícího) dění ve státním zastupitelství, na nic nezeptají – a dělají si svou politiku, bez občanů, bez svých členů strany a příznivců v regionech… = často i bez nás senátorů se zkušenostmi z praxe a z neustálých osobních kontaktů s lidmi…!
A pokud jde o výsledky nadcházejících voleb…?
Ač nestraník v Senátorském klubu ČSSD se snažím být platným členem Klubu a (a jako sportovec a bývalý „baskeťák“) hájit „dres“, který jsem na sebe dobrovolně navlékl. A měl bych tedy i jednoznačně říci/napsat, že ČSSD vyhrají volby…!
Ale věřím tomu osobně čím dál méně, zvláště když se vedení (i v krajích) chová tak, jak se chová…
Takže sám už delší dobu velice vážně zvažuji svoje další působení. Snad jedné, co má zatím smysl a co funguje velice dobře, je Senát Parlamentu ČR – a Senátorský klub ČSSD = i díky předsedům!
Závěrem musím napsat, že mne velice mrzí, že jsem (zřejmě) přišel o své příznivce tím, že jsem se nestal hejtmanem Královéhradeckého kraje – a zklamal tak lidi. Už jsem „to“ vysvětloval mnohokrát na svých webových stránkách – a občanům v Hradci Králové i na Rychnovsku, že o tom rozhoduje předem politické grémium, nikoliv já – a že od počátku bylo všem jasné, že lídrem předvolební kampaně v našem kraji (KHK) za ČSSD, a tedy i jediným kandidátem na post hejtmana, byl dosavadní (a staronový) hejtman Bc. Lubomír Franc. A na tom se shodli i nově nastoupivší zastupitelé (za ČSSD a KSČM) – a hejtmanem byl zvolen právě Lubomír Franc – a tečka. Jo, ještě se vlastně snažil stát hejtmanem pan Bělobrádek s tím, že měl více preferenčních hlasů než hejtman Franc, ale to bylo spíše směšné, neboť neměl větší podporu – a já nemusel aspoň na Zastupitelstvu zbytečně vystupovat s tím, že nejvíce preferenčních hlasů jsem dostal já – a že (ne)chci být hejtmanem Ostatně jsem v Zastupitelstvu kraje, snažím se tam pracovat, i když je to mnohdy složité (zejména s ohledem na personální složení Zastupitelstva KHK, ale i Rady). Hlavně ale intenzivně pracuji jako předseda Ústavně-právního výboru Senátu Parlamentu ČR, kdy tuto činnost beru (opět) jako poslání…! A navíc ještě přednáším trestní právo na Pedagogické fakultě Univerzity Hradec Králové a na Fakultě zdravotnických studií Univerzity v Pardubicích, což mi kromě práce přináší i radost a energii :-)
A Vám jí část posílám – s pozdravy a s důvěrou, že ve Vás snad zase najdu své příznivce :-)
S úctou
Miroslav Antl
senátor v.o.48