Otázka přímé volby prezidenta republiky je dlouhodobě vděčným politickým tématem, kterým se často jednotliví politici i některé politické strany snaží získat pozornost voličů. Opakovaně se v Poslanecké sněmovně PČR objevovaly návrhy na zavedení tohoto institutu do ústavního systému České republiky. Komunistická strana Čech a Moravy v této souvislosti poukazovala na skutečnost, že samotná přímá volba prezidenta republiky nemusí vést k posílení politických práv občanů a přímé demokracie, pokud souběžně s ní nebude zachován parlamentní charakter České republiky. Bude záležet na charakteru změn Ústavy a vztahů vzájemných pravomocí mezi parlamentem, vládou a prezidentem.
V této souvislosti se KSČM opakovaně vyslovila proti posilování postavení (pravomocí) prezidenta i proti snahám jednostranně fakticky posílit postavení vlády vůči Parlamentu České republiky. Pro KSČM je v této souvislosti hlavní zachování rozhodující úlohy zastupitelské parlamentní demokracie a poměrného volebního systému při volbách do Poslanecké sněmovny PČR. KSČM v této souvislosti rovněž odmítá stále se zvyšující amerikanizaci volebních kampaní, které se stále více stávají marketinkovou záležitostí, soubojem peněz, velkého kapitálu, místo aby se v nich rozhodovalo mezi autentickými politickými názory na řešení problémů lidí.
Návrh sociální demokracie spojit v roce 2012 volby do krajských zastupitelstev a Senátu s prezidentskými volbami je v této souvislosti návrhem jednostranným, protože volební období prezidenta republiky je pětileté, volební období krajských zastupitelů je čtyřleté a volební období senátorů je šestileté. Do budoucna se budou termíny těchto voleb rozcházet. Samotná volba prezidenta republiky je zvažována jako dvoukolová, volby do Senátu, které rovněž mohou být dvoukolové, však probíhají pouze v jedné třetině volebních obvodů, je proto otázkou, jak velkých úspor by bylo ve skutečnosti dosaženo. Návrh Michala Haška je navíc podmíněn nejen změnou Ústavy České republiky, ale také případnou úpravou mandátu současného prezidenta republiky. Návrh na spojení přímých prezidentských voleb s volbami do krajských zastupitelstev a Senátu již čtyři měsíce před skončením mandátu úřadujícího prezidenta v sobě rovněž nese velké riziko zpětného negativního posouzení takovéhoto kroku Ústavním soudem.
Pokud by Parlament České republiky ústavní třípětinovou většinou v obou svých komorách rozhodl o zavedení přímé volby prezidenta do ústavního systému České republiky, KSČM soudí, že by taková volba neměla být podmíněna populismem, přinášejícím předem řadu ústavních rizik ohrožujících fungování současné parlamentní demokracie.
Stanislav Grospič