Celý koncept oné revize je založen na podpoře vhodného prostředí pro iniciativního občana střední třídy. Dle mého názoru je tento typ občana tím nejohroženějším v naší společnosti. Z jedné strany doplácí jak na levicového konzumenta sociálních dávek, tak na pravicový privilegovaný velký byznys.
Za nejdůležitější osobně považuji posílení konkurenceschopnosti České republiky. Náš stát by měl podporovat investice do vzdělávání, vědy, výzkumu, infrastruktury a inovativního podnikání. Stát by měl garantovat spolehlivé prostředí, které by neomezovalo prostor pro ty, kteří chtějí rozvíjet své firmy. Pro vytvoření tohoto podhoubí pro inovace je důležité kvalitní vzdělání.
Za poslední rok se ČR v konkurenceschopnosti propadla podle Světového ekonomického fóra o dvě příčky na 38. pozici za Omán, podle švýcarského IMD dokonce o tři příčky na 33. místo za Kazachstán. Jako hlavní příčiny našeho propadu je uváděna korupce, nízké výdaje na vzdělávání, zvyšování daní, neefektivní státní správa a špatné prostředí pro podnikání.
„Budoucnost závisí na to, jak dokážeme svou mladou generaci naučit pracovat a vytvářet nové podniky.“
Start-up nation : příběh izraelského hospodářského zázraku / Dan Senor & Saul Singer ; [z anglického originálu ... přeložila Hana Škapková]. -- Vyd. 1.. -- Praha : Aligier, 2011. -- 330 s. : grafy
Cesta ke konkurenceschopnosti vede dle mého názoru přes kvalitní regionální školství, reformu vysokých škol a podporu inovativního podnikání, konkrétně:
- Kvalitní regionální školství
- malotřídky
- srovnávací zkoušky
- státní maturity
- duální systém
- vyšší platy učitelů
Reforma VŠ a vědy
- podpora technických škol
- znalostní centrum střední a východní Evropy
Podpora inovativního podnikání
- dostatek a dostupnost kapitálu
- inkubátory
- patentová podpora
- nezvyšování DPH
- zjednodušení daní
- firemní školky
Školství, tomuto dlouhodobě podfinancovanému a zanedbávanému oboru se po desetiletí nevěnovala dostatečná pozornost. Pro nás je naopak vzdělání naších budoucích generací prvořadou prioritou. Právě proto prosazuji podstatné navýšení platů učitelů, masivní podporu dalšího vzdělávání našich pedagogů a také duálního systému – tedy progresivního propojení vzdělávání a praxe.
Všechny problémy našeho vzdělávacího systému ovšem nelze vyřešit pouze nalitím peněz do stávajícího systému. Tento systém je také zapotřebí zásadně zprůhlednit a zefektivnit. Proto také podporuji malotřídky, srovnávací zkoušky a státní maturity.
Spolu s těmito změnami by měla přijít i reforma VŠ a financování vědy. A také zásadní navýšení financování aplikovaného výzkumu a technických škol. Naše země má všechny předpoklady stát se znalostním centrem střední a východní Evropy, zastavit současný odtok mozků a naopak stát se vyhledávaným místem pro vzdělávání, práci a osobní rozvoj iniciativních lidi.
Našim cílem tedy je vytvoření prostoru pro iniciativu poctivých občanů. Pro malé a střední podnikání, pro inovace a výzkum, pro vše co tvoří moderní, dynamickou a konkurenceschopnou ekonomiku. Proto navrhuji stavět program VV na výše zmíněných bodech a také na principiálním odbourání administrativních a systémových bariér k podnikání, na podpoře technologických inkubátorů a přílivů rizikového kapitálu do naší ekonomiky.
Toto je má vize budoucího vývoje naše země. Věřím, že jsme tvůrci vlastního osudu. A věřím, že můžeme již v horizontu několika let obnovit dynamický ekonomický růst, dosáhnout trvale vyrovnaného rozpočtu a celospolečenské prosperity.
Zajímají mě Vaše názory, proto, pokud budete mít chuť a čas, vyplňte prosím naši anketu na www.stojitenamzato.cz