JUDr. Vít Bárta

  • VV
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,32. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

10.05.2013 20:09:01

Neřešte původ amnestie, ale její dopady. Proč Kubice nekoná?

Neřešte původ amnestie, ale její dopady. Proč Kubice nekoná?

Dnes se opět ve Sněmovně řešila novoroční amnestie prezidenta republiky Václava Klause, konkrétně pak spor o její autorství.

Musel jsem vstoupit do debaty a připomenout všem aktérům, že by raději měli řešit konkrétní dopady amnestie.

Jednání bylo pochopitelně vyhrocené, ale soudím, že místo toho, abychom  řešili konkrétní oběti trestných činů, kvůli kterým v zásadě celá ta hysterie ohledně amnestie vznikla, se debata přesunula do naprosto žabomyší války o to, jestli má větší pravdu ten či onen politik.

Měli bychom se vrátit k podstatě věci. A tou je to, že především v krajích, kde je vysoká míra nezaměstnanosti, v krajích, kde je větší míra chudoby, v krajích, kde je bohužel vyšší míra kriminality než je průměr České republiky, amnestie přinesla zásadní vyhrocení bezpečnostní situace.

Z tohoto hlediska, když už bych měl být osobní, je větší selhání ne na ministru spravedlnosti, ale na ministru vnitra, který v tomto směru nezareagoval, nezajistil koordinaci státního rozpočtu, posílení rozpočtu Policie České republiky na víceslužby tak, aby Policie ČR mohla chránit především v těch oblastech, kde se dalo předpokládat, že vzniknou větší bezpečnostní problémy se zajištěním bezpečnosti občanů České republiky.

To, že docházelo po amnestii k loupežným přepadením i za bílého dne, především kupř. v Moravskoslezském kraji nebo v Ústeckém kraji nebo v Karlovarském kraji, je nabíledni. Nicméně je naprostý nesmysl se tvářit, že toto je spor ministra spravedlnosti, premiéra a prezidenta. Toto je opakované a mnohé selhání především ministra vnitra v tom, jakým způsobem se řídí bezpečnost tohoto státu. A samozřejmě je tady i otázka nejenom vlastní bezpečnosti a mimořádných bezpečnostních opatření, ale i vůbec koncepčního přístupu, jak vláda na amnestii měla reagovat.

I dnes, když si tady povídáme více o odpovědnosti prezidenta a ministra spravedlnosti a méně řešíme tu obsahovou stránku věci, tak je dobré připomenout to, že zde sedíme po pěti měsících od té doby, co se tato události stala. A že vláda mohla postupovat výrazně rychleji, než postupovala. A příkladem toho je, že Věci veřejné už mají několik měsíců zaparkovaný, vládou odmítnutý návrh novely, která přesně v tomto duchu v zásadě ve shodě s vládou řeší to, co dnes vláda zde předkládá.

Jaký je rozdíl mezi tím, co předložily Věci veřejné, a mezi tím, co předložila vláda? Ten elementární rozdíl je v tom, že vláda říká - když jste postižení, nemusíte platit soudní poplatky. Ano, to je skvělé. A i proto musíme panu ministrovi poděkovat a Věci veřejné musí takovýto návrh jednoznačně podpořit.

Co je však ale smutné, je to, že ony soudní poplatky jsou jen minoritní část nákladů, které občan má v tomto zásadním sporu o získání nároků, které objektivně má právo získat. Jsou to především náklady na advokáty, které jsou mnohonásobně vyšší než náklady na soudní poplatky. Jinými slovy řečeno, pokud babička, dědeček, manželka, která v rámci rozvodového řízení atd. se chce dostat ke svým penězům, tak to, že nemusí zaplatit soudní poplatky, zdaleka není ten největší limit, který jí brání v tom, aby se ke svým penězům reálně dostala. Musí si najmout advokáta, který ji bude stát minimálně nějakých třicet čtyřicet tisíc. A těch třicet čtyřicet tisíc jsou při příjmech, které v tu chvíli konkrétní jednotlivec má, jednoznačně nedostupných pro takovouto osobu.

Právě z toho důvodu Věci veřejné přijaly návrh nikoliv svůj, ale návrh Šalamouna, základního spolku, uznávaného v České republice, jako spolek, který se zabývá obětmi trestných činů, a který má v tomto směru vysokou míru autority včetně toho, že šéf tohoto spolku John Bok byl navrhován řadou koaličních poslanců na funkci ombudsmana. Šalamouni navrhovali to, aby tak jako v případě trestných činů měly právo i tyto oběti na zastoupení ex offo, tzn., aby jim byl dán právník zdarma na náklady státu k dispozici.

Připomínám, že vzhledem k tomu, že v tomto směru když se vedou takováto trestní řízení, a v rámci amnestie dochází k tomu, že nárok je zpochybněn a musí být touto samostatnou právní cestou vymáhán, mají vysokou šanci na úspěch, a v tomto směru lze tedy předpokládat, že náklady na advokáty by mohly být státem uhrazeny ze státního rozpočtu v rámci i ex offo zastupování.

Přesto tento návrh vláda odmítá. K návrhu Věcí veřejných zaujala vláda negativní stanovisko, a dá se říci, že oproti návrhu Šalamouna, potažmo Věcí veřejných, jde o výrazně šťastnější návrh, než dnes zde projednáváme.

Proto si vás dovoluji upozornit na to, že v Poslanecké sněmovně je zaparkován tento návrh Věcí veřejných, a je smutné, že tento návrh vlády je projednáván bez toho, aby bylo vyjádření Poslanecké sněmovny k tomu návrhu Věcí veřejných.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama