JUDr. Vojtěch Filip

  • KSČM
  • Jihočeský kraj
  • krajský zastupitel
Ústecký kraj Karlovarský kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Liberecký kraj Královéhradecký kraj Jihočeský kraj Vysočina Pardubický kraj Jihomoravský kraj Zlínský kraj Olomoucký kraj Moravskoslezský kraj Praha
Geomapa
Česká republika
2,54
muži 76%
ženy 23%
18+ 4%
26+ 10%
38+ 12%
50+ 72%

Průměrná známka je 2,54. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

31.05.2011 8:39:30 - Dr. Ernesto Rafael Guevara de la Serna

Přímá demokracie má sice svá úskalí, ale má své nesporné výhody

Dobrý den pane doktore.
Chtěl bych se Vás zeptat jestli je v současnosti možné změnit Ústavu i jiným způsobem než hlasovaním poslanců? Je možné měnit Üstavu referendem? Jaký by případně byly nutné podmínky aby takové referendum o změně Ústavy bylo možné vyhlásit? Pokud by bylo referendum o změně Ústavy vyhlášeno (jestli je to možné) a změna by byla přijata, mohl by nějaký státní orgán rozhodnutí občanů zvrátit? (prezident, parlament, ústavní soud). Děkuji za odpověď a přeji pěkný den.

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

31.05.2011 22:07:53 - JUDr. Vojtěch Filip
Tento druhý dotaz je trochu specifický tím, že jde spíše o přání než o možnost. Česká republika od roku 1993 nemá zakotveno ve svém ústavním systému, kromě tzv. možnosti podle čl. 2 odst. 2 Ústavy České republiky obecné referendum. (Zrušeno bylo přijetím zákona č. 4 /1993 Sb. tzv, recepční normou, kdy poslanci tehdejší ČNR, která se přeměnila na Poslaneckou sněmovnu vyřadili Ústavní zákon o referendu , který byl platný v ČSFR z našeho právního a ústavního systému, byl to jeden z nejméně demokratických kroků tehdejší ODS).  K tomu, aby mohlo být referendum vyhlášeno,  je zapotřebí samostatného ústavního zákona. Tak se tomu stalo pouze 1 x,  a to při hlasování o vstupu ĆR do EU. Přitom otázek pro použití referenda bylo za dobu 18 let mnohem více. Dnes Ústavu ČR nelze měnit jinak než Ústavním zákonem , tj. hlasováním více než 120 poslanců a 3/5 přítomných senátotrů. Je to jistě ke škodě občanů naší země. Přímá demokracie má sice svá úskalí, včetně toho, že je drahá, ale má své nesporné výhody a to že má mnohem větší akceptovatelnost obyvatelstvem a zejména vyšší míru stability do budoucna.