„Vláda vedená premiérem Bohuslavem Sobotkou se se zástupci Rady Asociace krajů setkala už posedmé, což svědčí o velmi vstřícném postoji k regionům. V oblasti dopravy jsme řešili spolufinancování regionální železniční dopravy ze strany státu po roce 2019. Smlouva je odsouhlasena a pro náš kraj to znamená narovnání dosavadního znevýhodnění, kdy kraje dostávaly různou výši podpory. V budoucnu bude podpora pro regiony stejná, Karlovarský kraj tak získá 20 milionů korun ročně navíc. Za 15 let trvání smlouvy by to bylo 300 milionů korun od státu, které kraj ušetří ze svého rozpočtu. Pro lepší představu, ke každé krajské koruně vložené do regionální železniční dopravy stát přidá 30 haléřů,“ uvedl náměstek hejtmana Karlovarského kraje Jakub Pánik.
Ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček také na společném setkání potvrdil desetiprocentní navýšení tarifních platů ve veřejném zdravotnictví od roku 2017. „Týká se to lékařů a středního zdravotnického personálu v akutní lůžkové péči,“ upřesnil Jakub Pánik a dodal, že ministerstvo zdravotnictví by mělo mít také k dispozici okolo 1 miliardy korun na investiční akce především v regionálních nemocnicích. Dalších 1, 5 miliardy korun by mělo jít na financování postgraduálního vzdělávání lékařů, kteří snáze dosáhnou potřebné atestace.
Se zvyšováním mezd se počítá i v případě zaměstnanců krajských sociálních služeb. Jde například o pracovníky domovů pro seniory nebo pro osoby se zdravotním postižením. Už od 1. září letošního roku si přilepší také učitelé a nepedagogičtí pracovníci. „Jak potvrdila ministryně školství Kateřina Valachová, učitelé dostanou na začátku školního roku přidáno o šest procent,“ vysvětlil Jakub Pánik. Ministerstvo školství ale bude řešit rovněž zajištění systémové podpory financování sportu v krajích.
„Vypadá to, že najdeme také shodu s ministerstvem dopravy na tom, aby v budoucnu zajišťovalo letní a zimní údržbu silnic I. třídy spravovaných státem. Nicméně co se týče oprav silnic II. a III. tříd, ani ministerstvo dopravy, ani ministerstvo financí nepodporuje systémový příspěvek na obnovu těchto komunikací. Přitom Asociace krajů přišla s návrhem na opatření, jehož podstatou je, že by se opravy krajských silnic pravidelně spolufinancovaly z podílu na spotřební dani z pohonných hmot,“ zdůraznil náměstek. Podle něj převzaly kraje v roce 2001 od státu silnice II. a III. tříd ve zdevastovaném stavu, dluhová služba v Karlovarském kraji činila 6 miliard korun. „My se až doteď snažíme silnice opravovat tak, aby dluhová služba nestoupala. Není ale v možnostech krajského rozpočtu zařídit, aby klesala,“ dodal Pánik.