Jan Birke

  • SOCDEM
  • Královéhradecký kraj
  • krajský zastupitel
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 0,68. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

Dotaz

14.03.2013 13:16:36 - Annastazia

odpověď na dotaz

Pane starosto, opravdu si vážím toho, co pro město děláte. Je toho hodně. Za pár týdnů se opět budou řešit nedostatky míst v mateřských školách. Velmi by mne zajímalo, proč v Náchodě nejsou mateřské školy spádové, stejně jako ty základní. Protože to souvisí s dopravou. Rodiče dávají děti do školek, které jsou leckdy přes celé město vzdálené od bydliště, takže pro ně jezdí autem, vyjedou do centra, jedou přes celé město, takže ve špičce se ještě více kumulují automobily. Navíc se pak stávají paradoxy, že maminka má jedno dítě ve školce na jednom konci a mladší se tam nedostalo, tak bylo přijato do jiné školky na druhé straně města, takže matka do toho města jede dvakrát. Pro oblast by mohly být spádové místy i klidně dvě školky, podle velikosti MŠ, ale určitě by to prospělo, aby lidé z Branky nedávaly děti do MŠ Alšova, která je velmi oblíbená... Dále nechápu, proč nejsou otevřené nulté ročníky na ZŠ, protože odkladové děti v heterogenních školkách se už moc nerozvinou, zatímco nulté ročníky by je připravily lépe. Dál by mne zajímalo, proč město provozuje diskuzi na stránkách, když tam nejsou žádné reakce. A předposlední dotaz směřuje k obnově lázní a trochu souvisí i s tou diskuzí, protože tam jsem čerpala námět. Proč město nejprve nevytvoří hodnotné zázemí pro lázeňské budovy například pomoc zrekonstruovat tenisový kurt v Bělovsi, vytvoření oddychové zóny např v příhraničním pásmu společně s Polskou stranou. Minigolf nebo klasické golfové hřiště by jistě nalákalo více investorů než pozemek v zemi nikoho. Dnes se jezdí do lázní spíše za aktivním odpočinkem spojeným s lázeňskou péčí, tam kde mají obdobné zázemí lázně neupadají tolik, jako tam, kde nic není... A poslední otázka, kdy už se něco stane v Náchodě na poli kultury, všechna malá okolní města mají bohatý kulturní program a my nemáme ani kulturní odbor ani kulturní středisko a nadšenci z Prima sezóny, kteří s kulturou začali před dávnou dobou hýbat se ztratili, protože jim došel dech v boji s větrnými mlýny... Děkuji Annastázie

Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.

Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)

Odpověď

15.04.2013 19:42:26 - Jan Birke
Stanovení školských obvodů pro základní školy obecně závaznou vyhláškou (v případě, že je v obci více základních škol) vyplývá z § 178 odst. 2 b) zákona č. 561/2004 Sb. Stanovení těchto obvodů ale neznamená, že dítě z tohoto obvodu musí chodit do spádové základní školy. Rodiče mají právo jít s dítětem k zápisu do jakékoliv školy, spádovost funguje pouze v tom případě, že je přihlášeno více dětí k zápisu, než je kapacita školy, pak mají přednost žáci ze spádového obvodu. Pro mateřské školy není žádnou legislativou umožněno stanovit školské obvody. Rodiče mají právo jít k zápisu do kterékoliv z mateřských škol a vybírají si většinou tu nejblíže bydlišti nebo v blízkosti místa jejich pracoviště. V posledních letech chodí k zápisu více dětí než je možné kapacitně přijmout. Aby byl zajištěn rovný přístup při přijímání dětí, stanovují ředitelky MŠ kritéria pro přijímání dětí. V těchto kritériích se nesmí přihlížet k podmínkám rodičů (zda pracují, kde mají bydliště apod.), protože právo na vzdělání má každé dítě stejné. V těchto kritériích má většina náchodských MŠ umístění sourozence. Proto je případ sourozenců v různých MŠ výjimkou a to třeba z důvodu logopedického postižení jednoho ze sourozenců, kdy jediná speciální třída v Náchodě je v MŠ Komenského.

Nulté ročníky na základní škole neexistují. Při ZŠ se mohou podle § 47 zákona č. 561/2004 Sb. zřizovat pouze přípravné třídy pro děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky, které jsou sociálně znevýhodněné. Děti v těchto třídách musejí mít písemné doporučení školského poradenského zařízení, nemohou tam tudíž docházet jakékoliv děti, které obdrželi rozhodnutí o odkladu školní docházky. V mateřských školách, které jsou v Náchodě převážně heterogenní, je s předškoláky pracováno individuálně v rámci předškolních kroužků či v době odpočinku, kdy tyto větší děti již nemají takovou potřebu spánku jako menší děti a místo toho si procvičují dovednosti, které budou ve škole potřebovat (hry a činnosti zaměřené na hrubou motoriku, výtvarné a pracovní činnosti, činnosti zaměřené na matematickou a čtenářskou gramotnost apod.).

Co se týká obnovy lázní, je to „běh na dlouhou trať“, probíhá neustále celá řada jednání a já nepřestávám doufat, že povedou ke zdárnému konci. Stejně tak realizace oddychových zón ve městě, které bychom chtěli realizovat v letošním roce díky titulu „Evropské město sportu 2013. Proto jsme také vyzvali všechny sportovní kluby ke spolupráci.

I co se týká kultury ve městě, nejsme nevšímaví. Nyní hledáme shodu v zastupitelstvu, která povede ke vzniku jednotné koncepce.