Samozřejmostí jsou důstojné platy pro učitele, ke kterým se vláda stále nemá. Školství ale trápí i další věc: neúměrná a disproporční byrokracie. Naše poslankyně Lenka Kozlová zanalyzovala její příčiny a na jejich základě máme 3 jednoduché podněty pro ministerstvo školství.
Jak ulehčit práci ředitelů i učitelů?
Připravit jednotný informační systém či alespoň společné propojující rozhraní.
V tuto chvíli používají jednotlivé školy různé informační systémy, které navíc nejsou nijak napojeny na orgány státní správy a samosprávy. Školy tak musí pravidelně vykazovat informace, které mezi sebou nedokážou úřady efektivně sdílet.
Za tímto účelem ministerstvo zpracovává dotační titul a je jen odpovědností ministra, jestli bude úspěšně dokončen. Systém by měl být zprovozněn v roce 2021, přípravná fáze projektu končí 31.10. 2019.
Pokud se má školství vyvíjet, musí se otevřít. Je potřeba v anonymizované podobě zpřístupnit co nejvíce dat. Za dobrý start bychom považovali data CERMATu a České školní inspekce.
Tato data pak můžou pomoci nejen výzkumníkům z oboru i mimo něj, ale také výrazně snížit potřebu dalších průzkumů na školách.
Ministerstvo by mělo zlepšit svou komunikaci.
Personál škol se často ani nemá jak dozvědět o tom, že se mění pravidla a je třeba se jim přizpůsobit či se to dozví příliš pozdě. To platí i pro velké reformy. Ministerstvo by mělo jak zlepšit svou komunikaci, tak faktickou práci na změnách.
Všechny tyto věci jsou plně v kompetenci ministra, není třeba je řešit na vládě, nevyžadují zásadní rozpočtové změny a mají potenciál řádově zjednodušit a zlepšit život učitelů i studentů.
Zdroj: Pirátské listy