Nepatřím k těm, kteří se snaží bořit to, co je dobré. Samozřejmě, osobně nemám vůbec nic proti paní kolegyni vaším prostřednictvím, ale... nepotěšila mě paní kolegyně, takže já jí také nepotěším, řečeno slovy klasika. Nebudu zde opakovat to, co zde padlo. To by byla zbytečná řeč. Ale, vzal jsem si tady svoje poznámky z minulého volebního období a je to úplně stejné. Takže já budu jenom heslovitě, proč si myslím, že hygienická služba má mít své nezastupitelné místo v systému preventivní medicíny.
Vím, o čem hovořím, já se nechovám jako politik, protože politik tady je a další volební období být nemusí. A já se tu chovám vždycky jako to, co jsem se vyučil. A naštěstí jsem se vyučil i tím hygienikem a musím říct, že za padesát let, kdy jsem skládal atestaci z hygieny epidemiologie, tak se toho naštěstí hodně změnilo. Většina k lepšímu, něco k horšímu, tím mám na mysli finance.Takže, abych dlouho nezdržoval, řeknu tři teze a nebudu to dále rozšiřovat.
První teze je zařazení oboru hygieny výživy a povaha činnosti. Hygienická služba je odbornou zdravotnickou prací vykonávanou specialisty se zdravotnickým vzděláním zaměřených na ochranu a podporu veřejného zdraví. Toť je první teze.
Za druhé: Posuzování a hodnocení zdravotních rizik a činnost epidemiologicky závažná. Tady bych mohl říct jednu nádhernou kazuistiku, kterou jsem zažil z vojny, kdy jsme měli u jednoho vojenského útvaru průjmové onemocnění velmi závažnou a vzácnou bakterií Clostridium. Kdybych nebyl tenkrát hygienikem a neměl jsem samozřejmě kamarády v hygienické službě, tak jsme na to ani nepřišli, protože v té době se moc o Clostridiích nevědělo, nebo respektive, jak je identifikovat.
Takže, znovu říkám, je to velmi významná epidemiologicky závažná činnost a samozřejmě toto se právě ve společném stravování prokazuje.
Další teze, a to je zásadní teze, je preventivní role orgánů ochrany veřejného zdraví. Vážené dámy a pánové. Jestli chceme tímto pozměňovacím návrhem zbavit hygienickou službu těchto tří základních kompetencí, nemůžeme pro tento pozměňovací návrh hlasovat. Samozřejmě, zákon jako takový, o kterém jsme diskutovali i v minulém volebním období, bez tohoto pozměňovacího návrhu můžeme přijmout, protože si myslím, že jak zdravotnické orgány, tak (nesroz.) orgány své místo v dohledu jistě mají.
A nyní už jenom úplně na závěr. My vždycky, když nevíme, jak z toho ven, tak říkáme, že to je pojetí dozoru ze strany Evropské unie. Když se nám něco nehodí, nebo se nám nepodaří prosadit určité lobbistické záměry, tak říkáme - ona si to přeje Evropská unie. Já bych zde citoval některá slova, která jsem měl připravena už před těmi třemi lety: "Nelze akceptovat závěr, že nařízení Evropské unie na úseku potravinového práva jsou v gesci Ministerstva zemědělství. Předpisy Evropské unie vychází z toho, že tím, kdo určí gestora příslušné oblasti úpravy je národní stát. V tomto smyslu byly stravovací služby a materiály a předměty určené pro styk s potravinami, které rovněž náleží do potravinového práva, svěřeny resortu zdravotnictví a nic nebrání tomu, aby zdravotnictví byla svěřena celá oblast potravin s tím, že prvovýrobu krmiva a zdraví zvířat si ponechá Ministerstvo zemědělství a péči o lidi, v té části preventivně-epidemiologické si ponechá ministerstvo zdravotnictví.
Děkuji vám, že jste mě vyslechli.