“Rozvíjející se digitalizace, ke které směřuje naše společnost, musí občanům usnadnit život, ne jej komplikovat," zdůraznila poslankyně Evropského parlamentu Olga Sehnalová, členka zodpovědného Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů.
Sociální demokraté v Evropském parlamentu proto upozornili na řadu otázek, kterými je nutné se seriózně zabývat – jaké bude mít digitální revoluce dopady na společnost, přístup ke zboží a službám, trh práce a pracovní podmínky zaměstnanců či veřejnou správu.
“Z pohledu spotřebitelů považuji jednotný digitální trh za příležitost širší nabídky zboží, dostupnějšího digitálního obsahu či levnějších služeb mobilních operátorů. Abychom tuto příležitost plně využili, je nutné skoncovat s diskriminací na základě národnosti, nevytvářet rozdílná pravidla pro nakupování na internetu a v kamenných obchodech či zlepšit doručování zboží. On-line prostředí musí být pro spotřebitele důvěryhodné, transparentní a postavené na vymahatelných pravidlech," uvedla Olga Sehnalová, která do textu prosadila řadu připomínek týkajících se právě spotřebitelské politiky.
Za důležité považuje také skoncovat s praktikami blokování na základě zeměpisné polohy (tzv. geo-blocking), kde upozornila, že stávající diskriminace spotřebitelů neprobíhá pouze v on-line prostředí a prostřednictvím odlišných cen. V oblasti doručování zásilek požaduje zlepšit informovanost spotřebitelů o odpovědnosti v případě ztráty či poškození zboží. Telekomunikační legislativní rámec podle poslankyně postrádá možnost snazší změny poskytovatele služeb, požaduje také zlepšit transparentnost on-line platforem. Jako nezbytnou součást prováděcích opatření digitalizace prosadila poslankyně otázku přístupnosti on-line prostředí pro všechny skupiny obyvatel.
Přijatý text je reakcí na sdělení Evropské komise „Strategie pro jednotný digitální trh v Evropě“ z května 2015 obsahující 16 iniciativ, kterými chce Komise přispět k vytvoření jednotného digitálního trhu v EU.