odpověď na dotaz
Vážený pane senátore, chtěla bych reagovat na Vaši odpověď. Sama mám nemalou zkušenost s převozem v sanitce, bohužel často naprosto zbytečně. Omdlela jsem, dotyčná osoba nevěděla, co se mnou je, a tak volala sanitku. Než dorazili nebo chvíli potom, jsem se vzpamatovala, a tudíž byl výjezd zbytečný. Jde podle Vás toto nějak eliminovat? Podle mě každý, když se někomu něco stane tak trochu panikaří, a lidé mají sklon očekávat to nejhorší, tak vždy budou volat, že jde o urgentní případ. Jednou za mnou, zbytečně, přijela sanitka i s doktorem, protože podle volajícího (byl to dospělý 40-ti letý muž) to prý vypadalo, že jsem mrtvá. Je podle Vás nějaká šance to změnit?
Zajímá Vás také odpověď na tento dotaz? Podpořte dotaz tlačítkem níže a my Vám odpověď zašleme na e-mail. Nicky uživatelů, které zajímá odpověď budou zobrazeny níže.
Prozatím dotaz nikdo nepodpořil. Buďte první! .)
Odpověď
11.12.2011 18:01:46 - MUDr. Zdeněk Schwarz
Dobrý večerJá nezastávám názor, že to jsou zbytečné výjezdy a nebo že jde o zneužití. Já se domnívám, že od toho tady ZZS je. Laik, který volá nebo je svědkem podobné události nemůže rozlišit závažnost stavu. Dokonce mnohdy ani profesionál si nebývá jist a i lékaři nám volají „zbytečně“, ale podle mne to zbytečné není. Existuje mnoho případů a situací nebo stavů, které vypadají nebo začínají stejně, ale končí tragicky. A jak říkám, raději 1000x zbytečně než 1x vůbec a někdo zemře nebo bude mrzák… Systém je nastaven tak, aby fungoval a je vlastně jedno, jestli jezdíme nebo čekáme, pořád to stojí stejně. A v ČR je systém ještě absurdnější tím, že vlastně když jezdíme, tak si vyděláváme a měli bychom logicky chtít více jezdit…, abychom si více vydělali (na sebe). Všude ve světě se jezdí i zbytečně – na zbytečnosti a nikomu to nevadí, krom našim lidem, kteří často brblají, že jezdí na „prkotiny“ nebo zbytečně. A já jim říkám, od toho tady jste a tak buďte ticho a makejte. Ono i s větším počtem případů stoupá kvalita systému, týmu a jednotlivců a potom dělají méně chyb a jsou lépe připraveni na situaci. Vlastně ty „zbytečné“ případy jsou jakýmsi tréninkem, tzn. že nejsou zbytečné. Když jsme srovnávali Prahu a naše výjezdy s ostatními kraji a i se zahraničím, tak jsme dospěli k zjištění, že v Praze máme možná nejefektivnější systém a jezdíme mnohem méně „zbytečně“, tj. na prkotiny. V zahraničí jezdí na prkotiny o cca 30% více. A ještě jeden postřeh ze zahraničí, v mnohých zemích záchranná služba v době, kdy je klid a nic se neděje (mezi případy kdykoliv), tak vykonává i jinou činnost, např. převozy nemocných mezi nemocnicemi a odvozy nemocných z nemocnic domů, tj. službu, kterou u nás ZZS nedělají a zabezpečují ji soukromé převozové služby. Logicky to generuje větší náklady, více sanitek, více personálu atd., ale ten větší objem zajištění slouží pro případ rezervy pro mimořádné události a hromadná neštěstí, kdy potřebujeme mít ihned více posádek k dispozici. A naše systémy jsou v tomto nedokonalé a nedostatečné, potřebovali bychom více posádek v terénu a hustší síť. Na to ale údajně náš stát nemá a proto prodloužilo MZ dojezdovou dobu, místo aby společnost šla opačným směrem… J
Hezký večer
ZS