Hejtman Středočeského kraje Josef Řihák se ve středu 20. listopadu 2013 setkal přibližně se 40 starosty obcí a měst z okolí Prahy a Mělnicka a představiteli občanských sdružení, kteří nesouhlasí s plánovaným rozšířením letiště ve Vodochodech. Setkání se zúčastnili i náměstek hejtmana pro oblast životního prostředí a zemědělství Marek Semerád a náměstek hejtmana pro oblast školství Milan Němec.
„Cílem našeho setkání je stanovit si strategii, jak změnit současný vývoj ve prospěch obyvatel, kteří na území ohroženém případným rozšířením letiště žijí. Vážím si starostů a občanských iniciativ, kteří se bijí za svoje spoluobčany. Z vlastní zkušenosti vím, jak je těžké bojovat proti zdánlivé přesile. Spolu se starosty podbrdských obcí jsem bojoval proti výstavbě amerického radaru v Brdech. Nyní stejné starosty podporuji v jejich úsilí zabránit zrušení Vojenského újezdu Brdy,“ řekl hejtman Středočeského kraje Josef Řihák.
„Na našem dnešním setkání jsme se dohodli, že vytvoříme šestičlennou pracovní skupinu, v níž budou mít zastoupení čtyři starostové a dva odborníci ze Středočeského kraje. Tato komise do konce letošního roku posoudí, jak bude možné se efektivně legislativní cestou bránit chystanému rozšíření letiště ve Vodochodech,“ doplnil náměstek hejtmana Marek Semerád.
Starostové i hejtman Josef Řihák kritizovali, že studii EIA schválil ministr životního prostředí (MŽP) v demisi Tomáš J. Podivínský navzdory tomu, že současná vláda, jejímž je členem, nedostala důvěru a za pár dnů skončí. „I když s rozhodnutím MŽP nesouhlasím, musím jej respektovat. Středočeský kraj vydal nesouhlasné stanovisko k návrhu na rozšíření letiště Vodochody, neboť podle našeho názoru je studie EIA chybná. Nepočítá se synergickými vlivy stavby, nezohledňuje, že negativní vlivy, jako například hluk, prašnost, velká dopravní zátěž a další, se sčítají. Rovněž nebyly vypořádány všechny připomínky obyvatel obcí dotčených provozem dopravního terminálu. Ministr životního prostředí rovněž nebral vůbec v potaz výsledky obecních referend, v nichž se místní občané jednoznačně postavili proti rozšíření letiště,“ konstatoval hejtman Řihák.
Hostem následné tiskové konference byl také stínový ministr životního prostředí za ČSSD Vladimír Špidla. Upozornil především na skutečnost, že posuzování vlivů staveb na životní prostředí (studie EIA) u nás v současné době neprobíhá v souladu s legislativou Evropské unie. „Nestalo se tak ani v případě posuzování záměru na rozšíření letiště ve Vodochodech,“ prohlásil Vladimír Špidla.
Hejtman Josef Řihák k tomu doplnil, že studie EIA pro záměr rozšíření letiště ve Vodochodech stanovuje 124 podmínek, které je nutné splnit. „To je samozřejmě nesmysl. Splnění podmínek není podle zákona jakkoli vymahatelné. Rovněž jsem velmi znepokojen tím, že případné rozšíření vodochodského letiště může ohrozit zdraví a bezpečnost obyvatel nejen obcí v okolí, ale i Prahy. Vždyť v bezprostředním okolí jsou umístěny zásobníky ropy, plynu a dalších vysoce hořlavých a výbušných látek. V minulosti již v okolí letiště spadla stíhačka. Ta vážila několik tun. Nechci si vůbec domýšlet, kdyby například na zásobníky plynu spadlo dopravní letadlo vážící desítky tun plné leteckého paliva,“ varoval hejtman Josef Řihák. Také tento argument nebyl při projednávání studie EIA zohledněn.
Daleko vhodnější alternativou k rozšíření letiště ve Vodochodech je podle středočeského hejtmana výstavba paralelní dráhy na Letišti Václava Havla v Praze – Ruzyni. Projekt výstavby paralelní dráhy na ruzyňském letišti ovšem letos v srpnu zastavil rozsudek Krajského soudu v Praze. Středočeský kraj podal proti zmíněnému rozsudku kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu do Brna.
„Odbor regionálního rozvoje Krajského úřadu Středočeského kraje jako pořizovatel Zásad územního rozvoje Středočeského kraje zastává názor, že rozsudek Krajského soudu v Praze je nesprávný,“ informoval středočeský hejtman Josef Řihák a pokračoval: „stávající kapacita přistávacích drah ruzyňského letiště je nedostatečná. To bylo patrné zejména v době, kdy se hlavní dráha modernizovala, a veškerý provoz byl veden na záložní ploše. Pokud má i v budoucnu Praha zůstat důležitým leteckým terminálem, pak máme v zásadě jen dvě možnosti – buď vybudovat třetí startovací plochu na Ruzyni, nebo umožnit převedení na civilní provoz letiště ve Vodochodech. Středočeský kraj podporuje první variantu.“
Prostor k rozšíření letiště Vodochody poskytlo Ministerstvo životního prostředí ČR (MŽP), které 29. října 2013 vydalo souhlasné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru „Letiště Vodochody“ na životní prostředí (tzv. stanovisko EIA). Tím MŽP otevřelo cestu k modernizaci a rozšíření letiště ve Vodochodech.