16.12.2010 17:06:31
Marcel Chládek: Bezbarvý Dobeš škodí celému školství
Marcel Chládek
senátor Parlamentu ČR, místopředseda Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu PČR
Státní maturita – sousloví, které už nějakou dobu nenechává chladným žádného středoškolského studenta ani pedagoga. Zmatečné testy, zbytečná administrativa a vyhozené miliony – to je jen velmi stručný přehled toho, s čím ministerstvo školství přišlo. Několikrát jsem navrhoval, aby se návrh na zavedení státních maturit zrušil či změnil tak, aby měl smysl. Obrovskou službu v této mé snaze prokázala generální zkouška státních maturit, která prakticky jen potvrdila mé obavy a pochybnosti. V plné nahotě odhalila celý tento projekt jako nesmyslný. Jsem proto velmi rád, že se mi v Senátu podařilo prosadit návrh na úplné zrušení tohoto předraženého a administrativně složitého paskvilu ministra školství Josefa Dobeše. Pevně věřím, že zdravý rozum vyhraje i u poslanců, kam teď návrh ze senátu míří.
Jaké byly mé důvody pro podání takového návrhu? První věc, která mi na celém projektu vadí, je naprosto nesmyslná předraženost a mimořádně velká administrativní zátěž škol a učitelů. Nedávno proběhlá generálka stála řádově něco kolem 350 milionů korun! Řekněme si, co jsme se za těch 350 „mega“ dozvěděli: že stěhovací firma umí za 55 mil. rozvést krabici s testy; že jsou učitele schopni rozeznat barvu sponek (musí totiž podle barev rozhodovat, který test bude mít jakou sponku – na to dokonce probíhalo školení); a v neposlední řadě pak díky generálce státních maturit víme, že studenti z gymnázia mají vyšší úroveň než například studenti ze soukromé školy nebo studenti z učiliště. To jsou opravdu informace hodné ceně 350 milionů korun.
Každý další rok státní maturity bude stát 200 až 250 mil. Kč ze státního rozpočtu. Zastánci projektu tvrdí: „Pusťme ten projekt, vždyť ta jedna miliarda se už nikdy nevrátí.“ Chtěl bych toto tvrzení – ač vypadá logicky – uvést na pravou míru. Nevýhodné smlouvy jsou podepsány na tři až čtyři roky dopředu a nevidím důvod, proč by v této situaci musely být dodrženy. A pokud někdo podepsal smlouvu nevypověditelnou, ať si za to nese plnou zodpovědnost. Z tohoto hlediska je potřebné změnit způsob financování škol. Není přeci možné, že ministerstvo škrtne 250 mil. na školní pomůcky či platy učitelů, ale 250 milionů do maturit pustí.
Dalším nesmyslem, který kolem státních maturit koluje je tvrzení, že pokud nezavedeme tuto formu státních maturit, budeme v Evropě skanzenem, protože všichni ostatní už něco podobného mají. Je to velký omyl, protože pouze tři státy v Evropě tuto podobu státní maturity mají.
Na závěr chci upozornit ještě na jeden obrovský omyl. A totiž, že státní maturity zvýší úroveň českého školství. Vždy jsem si myslel, že to je kvalitní výuka a ne testování. Budu velmi rád, když se mi podaří tento paskvil zastavit a tím zabránit dalšímu mrhání prostředků ze státního rozpočtu, které mohou být využity na školní pomůcky či platy učitelů. To je totiž něco, co by úroveň školství zvýšilo mnohonásobně více, než nesystémová podoba státních maturit.