Generálka státních maturit v režii ministerstva školství vyvolala ve společnosti a zejména mezi studenty spoustu emocí. Obrátili se na mě například studenti a pedagogové z Kladna, kde se píše: Hodláme bojkotovat jarní i jakýkoli jiný termín projektu Nová maturita. Dopis s důvody tohoto jednání poslali také premiéru Petru Nečasovi. S jejich odůvodněním souhlasím a případný bojkot státních maturit plně chápu.
Z deseti důvodů bojkotu státních maturit uvedu jen některé. Hned první naráží na to, že se projekt znemožnil svým megalomanstvím. „Neúnosnou finanční náročností i hazardem s použitými lidskými zdroji. Finanční i pracovní zátěž je v konečném důsledku přenesena především na školy a její zaměstnance,“ píše se v dopise. Podle kladenských pedagogů je projekt rovněž „nepřijatelný pro svou neprostupnost mezi jednotlivými typy středních škol a znevážený z hlediska dalšího vysokoškolského uplatnění maturantů“.
Kritice je podrobena rovněž obsahová stránka projektu, kdy je projekt „chybně až scestně uspořádán svou strukturou i časovou posloupností složek. Tato nelogičnost je nejpatrnější v předmětu Český jazyk a literatura,“ píše se v dopise. Pedagogům se rovněž nelíbí, že je projekt „nepřijatelně centralizován v rukou instituce CERMAT. Přístup jejích pracovníků v čele s panem Zeleným je nekompetentní, systémově neujasněný, vyhýbavý a arogantní. Cítíme se být rukojmími skupiny lidí, kterým nejde o stejný cíl jako nám, tj. poctivě a smysluplně vzdělávat a vychovávat mládež“.
Oba dopisy, tedy výzvu k bojkotu státních maturit i dopis premiéru Nečasovi můžete najít na internetovém portálu Česká škola (http://www.ceskaskola.cz/2010/11/otevreny-dopis-premierovi-ceske.html)
Já osobně s důvody uvedenými v dopise plně souhlasím a již několikrát jsem se snažil celou věc řešit legislativně v Senátu Parlamentu ČR. Vždy bohužel neúspěšně. Ministr školství Josef Dobeš je prostě přesvědčen, že státní maturity jsou správné. Pevně věřím, že se k výzvě kladenských pedagogů připojí i další školy a jasně tak panu ministrovi naznačí, že projekt státních maturit tak, jak je v současnosti nastaven, systematicky nic neřeší. Jediným výsledkem je vyhození desítek milionů korun a rozbouřené emoce pedagogických pracovníků.