Margita Balaštíková

  • ANO 2011
  • Zlínský kraj
  • poslankyně
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 2,16. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

06.04.2022 19:21:00

Každá kritika by měla přinést řešení, jinak by byla zbytečná

Každá kritika by měla přinést řešení, jinak by byla zbytečná

Projev na 16. schůzi Poslanecké sněmovny 6. dubna 2022 k zákonu o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů

 Ještě jednou dobrý den, kolegyně a kolegové,

já tu mám poznámky, nemám tu úplně celý projev, jak mě tady někteří minule podezřívali, že všechno čtu. A i kdybych všechno četla, vy tady nečtete své projevy? Nějak jsem si toho neráčila všimnout. Na rozdíl od jiných já si svoje projevy píšu, nikdo mi je nemusí psát a hovořím totiž vždycky k tomu, co dělám a čemu rozumím. A i k tomuto zákonu mohu hovořit, protože jsem se zabývala tímto zákonem o významné tržní síle 5 let, a tudíž problematiku, která je s tímto zákonem spojena, znám a myslím si, že s kolegy, kteří se zúčastňovali společných jednání, toho o tom víme hodně.

Hovořím z vlastní praxe a myslím, že vám mohu podat adekvátní informace. Samozřejmě jsem na těch otázkách nepracovala sama, spolupracovala jsem s řadou kolegů z různých politických stran, někteří už tady mezi námi ani nejsou, ale co musím říct, že pravidelně se všech těchto aktivit k tomu zákonu zúčastňovali hlavně ti, které to zajímalo stejně jako mě. A já vím, kteří to byli, protože je mám všechny podepsané na prezenčních listinách ze všech kulatých stolů, jednotlivých dílčích jednání i panelových diskusí, jsou podpisové archy a jsou tady zápisy.

Všech těchto schůzek se zúčastňovali zástupci Ministerstva zemědělství. Já to mám všechno uschováno, uloženo ve složkách s daty včetně závěrečného zápisu o shodě požadavků všech, kteří se zúčastnili. Ano, kolego, smějte se. (Hlas z pléna.) Ano, máme na to složku a bude to patrně tím, kolego, že jsem znamení Panna. A jestli vy nevíte, tak tahle znamení mají ráda analytiku, mají ráda pořádek a systém a já...

Já bych jenom těm rozesmátým kolegům chtěla říct, že - víte, ona se ta systematičnost vyplácí. Ne možná hned, ale ono se to opravdu vyplácí. Ale dovolila bych si udělat takové krátké shrnutí z těch jednání.

Takže ve volebním období 2014 - 2017 byla ustanovena pracovní skupina, která se zabývala problematikou a okruhy, které měly být ukotveny v tomto zákoně, a já jsem byla pověřena vedením této skupiny. V tom období, prosím, na Ministerstvu zemědělství působil pan ministr Jurečka, sám se několika jednání účastnil. V dalším volebním období 2017 - 2021 jsem v této práci pokračovala za pana ministra Tomana.

Bylo uspořádán bezpočet kulatých stolů, kterých se účastnili vždy zástupci Ministerstva zemědělství, Potravinářské komory, Agrární komory, a k těm kulatým stolům byli přizváni mnohdy i zástupci jiných ministerstev, kterých se ten zákon částečně mohl dotýkat, a podíleli se na jeho tvorbě, bylo to Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo financí, Ministerstvo pro místní rozvoj a Ministerstvo práce a sociálních věcí včetně kontrolních organizací, které se zabývají dohledem nad dodržováním zákona o významné tržní síle, což je samozřejmě ÚOHS, SZPI a Státní veterinární správa.

Každý kulatý stůl měl stanovená témata, která byla předmětem toho jednání, a byli vždy přizváni zástupci profesních svazů a někdy i vybraní členové svazů, aby nás seznámili, co jejich obor potřebuje, kde vidí možnou nápravu v nedostatečnosti zákona. Konalo se nespočet pracovních schůzek a jednání včetně konání 4 podvýborů k této tematice s výstupy do zemědělského výboru a 2 panelových diskusí.

Já jsem bohužel analytik a koncepční člověk, ale mám názor a myslím si, že bychom ho mohli sdílet, že k zákonu mají hovořit vždy ti, kterých se týká ten dotyčný zákon. Mají proběhnout jednání o zjištění problematiky a hlavně se musí nalézat řešení, následně vyvodit nápravná opatření a pro mne to znamená, že se dají taková ustanovení do zákona, která upraví vztahy mezi zúčastněnými stranami se snahou napravit to, co trh sám nezvládá. Profesní svazy sjednocené pod Potravinářskou komorou, zástupci Svazu obchodu a cestovního ruchu, Asociace českého tradičního obchodu, jednotlivé řetězce, ti všichni nás seznamovali se svojí problematikou, ale požadavkem mým a mých kolegů bylo také, aby nám přinesli řešení k nápravě té nedokonalosti zákona.

Každá kritika by měla přinést řešení, jinak by byla vlastně zbytečná. A myslím, že se nám to podařilo docílit, několikrát se měnil i systém hodnocení nápravných kroků, abychom postihli problémy zasahující co největší počet účastníků trhu, které léta neřešený problém ve vztazích mezi dodavateli a odběrateli, prodejci a výrobci přinesl. Díky těmto všem lidem jsme se s kolegy seznámili do hloubky s problémy, které mnohdy ani nesouvisely se zákonem o významné tržní síle, ale nás zcela jistě obohatily a ukázaly nám, co dalšího by bylo potřeba řešit, například zákon o cenách, zákon o regulaci reklamy a mnoho dalšího, co porušovalo dobré obchodní mravy.

Já bych se ráda zmínila také o prezentacích, které se vymykaly kvalitou, jednotlivých svazů a z tohoto místa bych i všem těm, kteří se těch jednání zúčastnili, chtěla poděkovat. Například Svaz pekařů a cukrářů - tak ti měli vynikající prezentaci s výstupem pro řešení. Nebo Ovocnářská unie. Určitě bych chtěla zmínit Asociaci českého tradičního obchodu, protože mě překvapili tím, že jejich zástupci přiznávali nedostatky ve vyjednávání ze své strany. A já si toho opravdu vážím, protože není lehké přiznat se: ano, já konám nesprávně, vím to, ale možná mi nic jiného nezbývá.

Byla i jednání s řetězci a zástupci některých řetězců mě přesvědčili, že jsou si vědomi, že jejich jednání s dodavateli nejen že jsou tvrdá, ale jsou za hranou obchodní slušnosti a především jsou na hraně likvidity jejich vlastních dodavatelů. Chovají se tak proto, protože i mezi nimi vládne boj o přežití. A někteří by naopak vhodnou úpravu zákona uvítali. A tyto já chci považovat za slušné obchodníky. A určitě netvrdím, že všechny nadnárodní řetězce se chovají špatně. A proto ani není pravda, co o této problematice tvrdí pan prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.

Určitě bych chtěla zmínit také Ekumenickou společnost, což byla nezisková organizace, která provedla za pomoci dotačního programu z Evropské unie šetření ohledně obchodních praktik včetně dopadů na dodavatele, pěstitele a chovatele ze třetích zemí, kde tyto nekalé obchodní praktiky mají dopad jako poslední v řadě, a z jejíchž výsledků i pak čerpal hospodářský a sociální výbor při Evropském parlamentu. Pro nás bylo překvapující, že to, co se děje na území České republiky, má nakonec dopad do zemí, kde jsou ti prvovýrobci.

Netušili jsme, jak hluboká je to problematika a kam jsme se s naším potravinářským a zemědělským resortem dostali, jak hlubokou propast oproti jiným zemím jsme si nechali mezi spotřebiteli, výrobci a producenty a především prodejci vykopat. Nechali jsme léta naše prvopěstitele, potravináře a producenty, malé obchodníky, ale i vesnické obchody likvidovat nadnárodními řetězci. Nechali jsme ničit cenotvorbu dodavatelů. Uměle jsme udržovali povědomí občanů v nereálných cenách a nevedeme je k přemýšlení, že nákupem českých potravin podporují státní pokladnu, ze které v konečné fázi financujeme školství, zdravotnictví a také přispíváme na domovy pro naše starší spoluobčany. A já musím říct: bohužel, my to děláme dodnes.

Zdokonalil se zákon. Udělaly se nemalé úpravy. Ale pořád se ukazuje, že je to málo. Zákon je slabý. A musím také konstatovat, že co se nějakou dobu likvidovalo, těžce se napraví za pár měsíců.

Nyní tu zákon o významné tržní síle leží znovu. A my tu práci za těch pět let všech mých kolegů a lidí, kteří se kolem toho pohybovali, my ji nevyužijeme, přestože je likviduje v tom nejhrubším slova smyslu, nic z toho nepoužijeme, a předkládáme zákon v té nejvykostěnější formě, jakou mohu říct. A mně to tak, dámy a pánové, trochu připadá, jako byste si řekli, uděláme to jenom tak, aby se neřeklo, termín transpozice už nesplníme a lidi, ty my přece za ruku vodit nebudeme, jak kdosi řekl. A já říkám, proč ne? Kdy jindy, nežli nyní v době krize, kdy všichni vidíme, co způsobuje, jak těžce hledáme každou korunu, a ona nám chybí a ještě chybět bude? Tak proč nezasáhnout do nefungujícího prostředí? Ptám se, co se musí v naší zemi ještě stát, než se tady pochopí, že máme v rukou nástroj, který může pomoci našim lidem, našim firmám získat víc peněz do státní pokladny a současně narovnat nefungující obchodní vztahy mezi dodavateli a odběrateli naší země?

Většina lidí si uvědomuje, že válka na Ukrajině dolehne na všechny obory hospodářství. A na trh s potravinami také. I bez války na Ukrajině se očekávalo větší zdražování potravin, protože se zvedla celá řada nákladů souvisejících s produkcí a výrobou potravin. Válka na Ukrajině zdražování urychlí a zvýší. V první polovině roku to nemusíme ještě tolik poznat, protože pan ministr zemědělství zcela určitě ví, prostřednictvím paní předsedající, že osiva a hnojiva měli zemědělci nakoupeny již v loňském roce, takže jejich zvýšená cena se dle mého soudu nepromítala do zvýšených současných cen potravin. Tady se promítají v tomto pololetí pouze zvýšené ceny za energie a pohonné hmoty. Druhé pololetí nám teprve ukáže kvalitu úrody, nedostatek komodit, budou se muset patrně k výši inflace zvyšovat mzdy a také se začne promítat zvýšená cena hnojiv a osiv na další rok. A v případě, že by tady opravdu byl nedostatek energií, ropy, plynu a byly tu odstávky některých provozů, tak já se obávám, že ceny porostou velmi, velmi rychle. A pokud vláda a my s ní budeme nečinně přihlížet, tak nám porostou raketově.

Nevím, proč se neumíme poučit z historie. Řada z vás obdivuje našeho bývalého státníka pana Masaryka. A tak se podívejme, jaká opatření dělala tehdejší vláda v době velké hospodářské krize. A já jsem se na to dívala. Ono by se mnohdy mohlo něco z toho použít i do dnešní doby. Anebo se poučme prostě od sousedů.

A proč má naše vláda pořád dojem, že všichni to dělají špatně, jenom oni to dělají dobře? Chápu, že třeba na návrhy opozice se jim nechce reagovat. Ale jsou tu návrhy od profesních organizací, od renomovaných ekonomů. A na ně také nereagujete. A já bych to pojmenovala, že na to vždycky najdete své "proč ne". Ovšem slova to si myslíme, s tím my nesouhlasíme, budeme to dělat jinak, to nám nepomůže. Tak, vážení vládní kolegové, hlavně to nepomůže nám všem.

Chápu kolegy z ODS a Pirátů, že chtějí, aby se trh reguloval sám. Tohleto oni celou dobu říkají. A já je chápu. Ale lidé nejsou zodpovědní. A proto jejich chování a porušování pravidel upravujeme zákonnou normou. Každý zákon, každý je regulace, včetně všech vyhlášek a nařízení. To všechno jsou regulace. A řekněme si, že my ty zákony opravdu tvoříme proto, abychom regulovali, nastavovali pravidla a aby se dbalo na jejich dodržování. Regulujeme, protože něco nefunguje. A i tento zákon má regulovat to, co ten trh neumí vyřešit sám. Kdyby to fungovalo, nebyl by z toho takový poprask. A ti, co křičí nejvíce, tak je to také patrně nejvíce zasáhne. A já se domnívám, že asi patrně také oni nejvíc porušovali. A tak se, kolegové, podívejme, kdo platí ty drahé reklamy proti tomuto zákonu. A dostaneme odpověď, kdo to je a kdo to byl. A když nic neuděláme, kdo to i bude.

Tak prosím, využijme poznatků a výstupů, na nichž se podíleli téměř všichni, kterých se zákon týká, včetně prosím Asociace spotřebitelů. Byli účastni i vaši kolegové. A vložme při přepracovávání zákona ty formulace, které pomohou částečně napravit tento dlouhodobý problém, který nazýváme nekalé obchodní praktiky účastníků trhu s významnou tržní silou, a jak to navrhuje pan Karel Tureček, kterého zcela jistě můžeme považovat za zemědělského odborníka, který se také účastnil téměř všech jednání kolem zákona o významné tržní síle.

Kolegové, děkuji vám za pozornost.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama