Americká elektronická platforma Uber, jenž poskytuje alternativní způsob taxislužby, spadá do kategorie přepravních služeb. Podle generálního advokáta Soudu Evropské unie Macieje Szpunara je tudíž možné ukládat jí povinnost opatřit si licence a povolení podle příslušných zákonů zemí, ve kterých působí.
Soud se může, ale nemusí ve svém rozhodování tímto názorem řídit, ale v minulosti většinou tak činil. Česká europoslankyně Martina Dlabajová však zdůrazňuje, že se jedná jen o doporučení a Uber tak může i nadále fungovat na stávajících principech.
„Kauzou Uber“ se bude Soud EU zabývat na základě podnětu obchodního soudu v Barceloně, který projednává žalobu profesní organizace sdružující řidiče taxislužeb v Barceloně proti pobočce Uberu ve Španělsku pro nekalou soutěž. Barcelonský soud se domnívá, že pro řešení tohoto sporu je nezbytný výklad několika ustanovení unijního práva.
Maciej Szpunar ve svém vyjádření upozornil, že Uber není pouze zprostředkovatelská služba, jako jsou například portály, které zajišťují nákup letenek nebo rezervaci hotelů nebo které provozují on-line prodej zboží. „Tato výsledná služba je totiž na těchto zprostředkovatelích nezávislá. Naopak řidiči jezdící pro Uber nevykonávají vlastní činnost, která by mohla existovat nezávisle na této platformě,“ uvedl. Dodal, že aktivita řidičů může existovat pouze prostřednictvím Uberu a její hlavní náplní je přeprava osob.
Podle české europoslankyně Martiny Dlabajové současné zákazy nic neřeší. „Zákazníci budou vždy hledat výhodnější alternativu. Je třeba přijít s koncepčním řešením, které přispěje k harmonizaci národních úprav. Trh se zkrátka neustále mění a my se chtě nechtě budeme muset naučit na tyto služby reagovat,“ vysvětluje Dlabajová.