Martina Dlabajová

  • ANO 2011
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je 1,19. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

21.06.2017 21:36:00

Více než 40 % zaměstnavatelů hlásí, že těžko hledá absolventy

Více než 40 % zaměstnavatelů hlásí, že těžko hledá absolventy

Výbor pro zaměstnanost a sociální věci společně s Výborem pro kulturu a vzdělávání Evropského parlamentu dnes přijal zprávu o Nové agendě dovedností pro Evropu, kterou připravovala česká europoslankyně Martina Dlabajová (ANO/ALDE).

Nová agenda dovedností pro Evropu je dlouho očekávanou iniciativou, která se zaměřuje na potřebu zdokonalení evropských systémů vzdělávání a odborné přípravy v reakci na rychle se měnící hospodářské a společenské prostředí. „Situace na evropském trhu práce je alarmující. Abychom se co nejdříve dočkali viditelných výsledků a podpořili konkurenceschopnost a zaměstnanost v EU, musíme jednat ihned. K tomu má dopomoci Nová agenda dovedností,” říká europoslankyně.

Ve své zprávě M. Dlabajová poukazuje na problémy spojené se stávajícím systémem vzdělávání. „Více než 40 % zaměstnavatelů hlásí, že jen těžko hledá absolventy s odpovídajícími dovednostmi a kvalifikací. A není se čemu divit. Vzdělávací systém doposud nezvládá pružně reagovat na technologické změny, což se projevuje ve vysokých číslech nezaměstnanosti mladých“, upozorňuje M. Dlabajová, podle níž je potřeba zaměřit se především na lepší předvídání budoucích požadavků na dovednosti, které bude trh práce potřebovat během příštích let.

„Nové profese vyžadují nové dovednosti, ale i změnu myšlení. Potřebujeme vzdělávání, které bude mnohem více propojeno s trhem práce a bude odpovídat reálným potřebám zaměstnavatelů v praxi,“ zdůrazňuje europoslankyně a dodává, že právě bez spolupráce aktérů na všech úrovních a většího zapojení zaměstnavatelů se už dnešní systém vzdělávání neobejde.

Kromě principu „učení se prací" a potřeby získávání praktických zkušeností klade M. Dlabajová důraz na rozvoj STEM dovedností, měkkých a manažerských dovedností a na rozvoj podnikavosti mladých již od raného věku. Podle europoslankyně by se nemělo zapomínat ani na podporu řemeslných dovedností a probouzet v mladých zájem o technické a odborné vzdělávání.

Velkou výzvu zároveň vidí v digitalizaci. „V horizontu deseti let bude 90 % všech pracovních míst potřebovat určitou úroveň digitálních dovedností a my se na to musíme připravit,“ uvádí europoslankyně. Zpráva se proto zaměřuje také na kvalitní vzdělávání učitelů a zajištění silného pedagogického vedení na všech úrovních vzdělání. „Investice do profesního rozvoje učitelů a přilákání a motivace nových pedagogů je pro rozvoj dovedností v současné digitální revoluci klíčová,“ uzavírá zpravodajka, která považuje přijetí zprávy ve výborech za zásadní okamžik, který by měl odstartovat reformy evropského vzdělávacího systému. Zprávou se bude zanedlouho zabývat plénum Evropského parlamentu.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama