Mgr. Adéla Šípová

  • Piráti
  • Kladno
  • senátorka
ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,45. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

11.05.2022 12:33:00

Na tomto místě by se šetřit nemělo

Na tomto místě by se šetřit nemělo

Projev na 25. schůzi Senátu dne 11. května 2022 k návrhu změny zákona o obětech trestných činů.

Dobrý den, vážený pane ministře, vážení kolegové, vážené kolegyně. Já si dovolím tedy vysvětlit pozměňovací návrh, který jsem předložila na ÚPV, byť neprošel, myslím si, že je třeba o něm jednat, protože... Chtěla bych upozornit, že ČR je zavázaná, je vázaná závazkem z mezinárodních dokumentů, např. z Evropské úmluvy o odškodňování obětí násilných trestných činů, č. 141/2000 Sb., a dále pak doporučení Rady Evropy č. R 85, o postavení obětí v rámci trestního práva a trestního procesu, a dále pak směrnicí Rady o odškodňování obětí trestných činů.

Tyto mezinárodní smlouvy nás zavazují k tomu, abychom pomáhali obětem trestných činů v průběhu celého řízení, abychom zároveň jim poskytovali dostatečnou podporu v případě řešení negativních následků trestných činů.

Je v podstatě záměrem těchto zákonů, které jsou na ochranu obětí koncipovány, v podstatě smyslem je jakýmsi způsobem převzít, aby stát převzal alespoň částečně na sebe tíhu, kterou nesou oběti, které jsou poškozené, právě kvůli tomu, že stát v určitých oblastech selhává a není schopen obětem zajistit dostatečnou bezpečnost a svobodu v oblastech, které má chránit. Z toho důvodu si myslím, že je nevhodné, aby vládním návrhem byl vyčleněn, resp. zrušen § 28 odst. 2, který usnadňuje obětem uplatňování, žádání si peněžité pomoci v případě, kdy je pachatel odsouzen a rozsudkem soudu je uznána jeho vina, je mu uložen trest a zároveň je soudem rozhodnuto o náhradě škody.

Tato dobrá věc, která v zákoně o obětech trestných činů byla, je nyní vládním návrhem vyškrtnuta a znesnadňuje obětem, aby si jednoduchým způsobem požádaly o odškodnění, které platí ministerstvo spravedlnosti, které ale zároveň má regresní nárok vůči oběti, vůči pachateli...

Dobře, takže já si myslím, že je to naprosto nevhodný návrh. Ráda bych v pozměňovacím návrhu navrhla, aby § 28 odst. 2 zůstal v zákoně tak, jak byl dosud. Chtěla bych upozornit ještě, že v průběhu řízení, v průběhu těchto správních řízení, která byla v minulosti a jsou v současnosti vedena, docházelo k častým nesouladům žadatelů a ministerstva spravedlnosti.

Ministerstvo spravedlnosti se velmi často dosud snažilo nějakým způsobem klást obětem trochu překážky právě v uplatňování těchto nároků. Chci jenom říci, že ty nároky jsou vždy limitováno částkou maximálně 200 tisíc, kdy škody bývají často významně, významně vyšší. Tedy nejde o jakési bezlimitní odškodňování. Oběti, o kterých já hovořím, jsou často oběti, já bych vám přiblížila, o koho se jedná. Jsou to oběti, zvláště zranitelné oběti, například co jsou sexuální týrané osoby, jsou to nezletilí, kteří prostě musí vynakládat značné prostředky na psychoterapeutickou péči, pokud vůbec mohou. A jedná se v podstatě o částku, která není nijak, s ohledem na veřejné rozpočty, zásadní. Já se domnívám, že klást na misku vah svobodu a bezpečnost a prevenci a odškodňování těchto obětí, na misku vah s úsporami z veřejného rozpočtu, není vhodné. A myslím si, že zde, na tomto místě, by se šetřit nemělo. Já vím, že zřejmě jako z odůvodnění těchto návrhů nevyplývá, že by vláda chtěla na tomto šetřit, nicméně jde o to, že obětem se budou klást překážky při tom, při těchto žádostech o peněžitou pomoc. Chci upozornit ještě na to, že v podstatě tato problematika byla několikrát řešena i prostřednictvím soudů, Nejvyššího správního soudu, a je zde mnoho judikátů. A jeden bych ráda, jeden z těchto výroků bych ráda ocitovala. Jde o výrok senátu Nejvyššího správního soudu ve věci 9 AS423/2008, který upozorňuje, že výklad ministerstva, které nyní předložila dokonce návrh na zrušení předmětného ustanovení, tedy § 28 odstavec 2, znamená vyprázdnění tohoto odstavce. A znamená, že náhradu nemajetkové újmy by nebylo možné nikdy poskytnout. A já se domnívám, že by bylo vhodné se těmito judikáty řídit a nesnažit se na obětech víceméně ušetřit. Je to v rozporu s programovým prohlášením vlády, které se zavázalo pomáhat obětem a posilovat postavení obětí. A já si myslím, že toto není krok správný směrem. Tedy prosím vás o podporu mého pozměňovacího návrhu. Děkuji vám.

Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama