Připomíná mi to dobu předlistopadovou, kdy
lidé, ale i děti s nějakým tělesným nebo duševním postižením
byli odsouváni do zařízení na kraj města, nebo dokonce do
hlubokých lesů, aby je normální lidé nemuseli vůbec vidět nebo
se s nimi potkat. Řešit otázku bezdomovců vyžaduje více invence
a také prostředků, než jednoduchý nápad je prostě někam
vytěsnit, ať je nevidíme a můžeme žít v přesvědčení, že
naše společnost je zdravá.
Tento akt pražské radnice
vyvolal velké diskuse, hodnotí se praktické stránky tohoto řešení
a jeho následky. Při hlubším zamyšlení se nad tímto nápadem
musíme ptát, z čeho pramení toto myšlení, jakou ideologií je
podloženo?
Jsem rád, že již přede mnou komentátor a
politolog Lukáš Jelínek vyslovil názor, že současná vládní
koalice, nebo její podstatná část je ideologicky založena na
neokonzervatismu. Tento myšlenkový proud, který vzešel ze
zklamaných levicových liberálů, hlásá blahobyt pro všechny, je
postaven na nízkých daních, silném hospodářském růstu, který
je výsledkem modelu selfmademana, tedy člověka, který si vše
zařídí sám a sám překoná všechny problémy a rizika podnikání
nebo i osobního života a zdraví.
Myšlenka, že všichni
budeme top, je však nepravdivá, je pouhým šidítkem pro voliče a
divím se, že v české kotlině nalezla poměrně silnou odezvu.
Ten kdo není top, chce toho stavu zítra dosáhnout, ten kdo dnes
již je top, chce být zítra top na druhou, nebo na třetí či na
desátou. K tomu však nepotřebujeme vidět a vnímat bezdomovce,
kteří nám připomínají i jiný osud, nebo jsou naším černým
svědomím, že jsme je třeba svým nepoctivým podnikáním nebo
neúměrným nájemným k tomuto osudu i dohnali. Ten, kdo se dere
nahoru, nechce vidět toho, kdo je dole.
Otázka, jak se
postavíme k bezdomovcům a jiným podobným skupinám lidí, kteří
jsou slabí, ukáže, zda chceme společnost založenou na
egoistickém postupu za blahobytem a solidaritu chápeme pouze jako
akt soucitu, nebo chceme společnost založenou na vzájemné
odpovědnosti jedněch za druhé a naše štěstí a spokojenost je
alespoň částečně spojena se štěstím toho druhého.
Strava,
částečná lékařská péče i dohled sociálních pracovníků je
dobrý počin, ale spojení s izolací na kraji měst připomíná
koncentráky, odkud už není návratu do společnosti.