A protože museli
žít i v tom vnějším světě, tak se navzájem kontrolovali a sledovali,
zda zůstávají věrni svým ideám. Téměř stoprocentním doprovodným znakem
každé takové sekty byla ekonomická stránka. Lidé odevzdávali sektě své
majetky, úspory, prodávali auta a byty, v lepším případě platili desátky
až padesátky. A to vše do rukou gurua. Někdy se také stali lacinou
výrobní silou v podnikatelském projektu gurua.
Většina těchto
sekt je již minulostí, zanikly po několika málo letech, rozpadly se i
kvůli odpadlíkům, kteří potom dosvědčovali poměry v sektě a domáhali se,
většinou marně, návratu svého jmění, které do sekty vložili. Dlouze by
se dalo vyprávět o psychických následcích, ztrátách zaměstnání, rozpadu
vztahů a rodin apod.
Podobnost s nejmenší parlamentní stranou
Věci veřejné není náhodná. Již delší dobu se toto přirovnání vnucuje a
současně napovídá i o jejím budoucím osudu. Před námi však vyvstává jiná
otázka: je možné, aby na takto eklekticky vytvořeném
politicko-populistickém subjektu stála nejenom vláda, ale celé politické
směřování naší společnosti?Vláda stojí na třech pilířích, pokud je
jeden pilíř vratký, naskýtají se dvě možnosti, a to zbourat stavbu a
začít znovu (pokud nám to investor, tedy lidé ještě povolí), nebo,
jestliže je nám líto z nějakých důvodů bourat, můžeme stavbu ještě
podepírat, udržovat, ale rozhodně nemůžeme stavět výš a výš.
Doporučuji
zbourat, neboť to, co chtěla vláda stavět výše, bylo stejně jenom pro
ty již výše postavené a ostatní by se tísnili v přízemí se strachem, kdy
to na ně spadne. Neboť stavět se dá jenom s dobrými staviteli, kteří
nečekají na provizi, a s kvalitním materiálem, jehož cena není
nadhodnocena, byť o pouhých deset procent.
Není možné prosadit
dobrou věc na špatných základech a ještě k tomu ve zkráceném řízení.
Není možné stavět budovu důchodové reformy, když většina lidí do ní
nechce vstoupit. Dobré věci se tvoří pomalu, někdy s potem na těle a za
pomoci těch, kterých se dotýkají.
František Bublan, poslanec za ČSSD a bývalý ministr vnitra