dovolte mi, abych vás seznámil s pozměňovacím návrhem ke sněmovnímu tisku 712, který je uveden v systému pod číslem 1612. Přímo tento návrh zní, že za odstavec 3 § 30 zákona doplnit článek v tomto znění: bod 4, evidenční knihy vedené obchodníky, kteří nepoužívají enologické postupy, se skládají ze všech průvodních dokladů. Následující odstavce se přeznačí. Rád bych tento návrh odůvodnil. Než ale k němu přijdu, tak vlastně podtrhnu to, co tady říkal i pan kolega Seďa, že opravdu tady se jde proti malým podnikatelům v této oblasti, stejně jako jak se jde proti malým drobným podnikatelům, živnostníkům i praktickým lékařům, kteří pracují v ordinacích od té doby, co vstoupil do politiky pan ministr Babiš. Všechno se dělá pro to, aby měli výhody hlavně ti velcí a všechno se dělá pro to, aby ty nevýhody měli ti malí, nebo aby se spolkli, nebo aby nějakým způsobem přestali fungovat.
Tedy k tomu odůvodnění. Platné znění zákona 321/2004 obsahuje povinnost vést evidenční knihy a stanovuje takzvané malé množství, které je rozhodující pro povinnost vést tyto evidenční knihy. Tato povinnost se nevztahuje pouze na výrobce, ale také na obchodníky, kteří v daném období překročí při uvádění vinařských výrobků na trh právě definované malé množství. V rámci vnějšího připomínkového řízení připravované novely zákona 321/2004 vyplynulo, že například obchodní řetězce pro vysoké administrativní zatížení evidenční knihy v předepsané formě nevedou. Vedle povinnosti vést evidenční knihy novela zákona také výrazně snižuje takzvané malé množství. Nově je definováno malé množství pro sudová vína na 10 tisíc litrů za rok a nově je snížena horní hranice malého množství pro všechna vína ze 100 tisíc na 75 tisíc litrů za rok. Je také pravdou, že každá členská země Evropské unie má definovanou povinnost vést evidenční knihy pro výrobce. Evropská legislativa však umožňuje jednotlivým členským zemím si stanovit mírnější definice malého množství a zároveň v souladu s prováděcím předpisem nařízení Evropské komise 436/2009 Sb. uvádí v článku 38: Členské státy však mohou stanovit, že evidenční knihy vedené obchodníky, kteří neprovádějí žádné z šetření uvedených v článku 41 odst. 1 a nepoužívají žádné jiné enologické postupy, se skládají ze všech průvodních dokladů. V článku 37 Výjimky dále se píše: Evidenční knihy nemusí vést maloobchodníci a osoby prodávající nápoje pouze ke spotřebě přímo na místě.
Rovněž zde se uvádí: Členské státy mohou stanovit, že fyzické a právnické osoby a seskupení osob, které skladují nebo prodávají výlučně vinařské produkty v malých nádobách za podmínek uvedených v článku 25 písm. b) bodu i), mohou být zproštěny povinnosti vedení evidenčních knih, je-li kdykoliv možné provést kontrolu vstupu a výstupu a zásob na základě jiných podkladů, zejména obchodních dokladů používaných pro finanční účetnictví. Proto s ohledem na naplňování programu snižování administrativní zátěže navrhuji vedení evidenčních knih v této formě pro osoby, které nepoužívají enologické postupy. Cílem pozměňovacího návrhu je především zabránit nesmyslné a několikanásobné evidenci zboží, zjednodušit administrativní zátěž podnikatelů a to vše v souladu s prováděcím předpisem Evropské komise 436/2009 Sb. Věřím, že je v našem zájmu pomáhat malým a drobným podnikatelům i živnostníkům a věřím, že i tento návrh ve třetím čtení podpoříte.