Děkuji.
Vážený pane předsedající, vážená vládo, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych se také vyjádřil ke kompenzacím za snížení daňových příjmů obcí a krajů.
Já se přiznám, že už jsem toho v komunální politice zažil hodně a zažil jsem i krizi v roce 2008. Ale ta krize byla jiná, tehdy prostě vypadly příjmy obecně, protože se nevybíraly daně a v těch poměrech samozřejmě jak stát, tak obce o ty daně přišly a musely se s tím srovnat. Každý se snažil, každý to nějak udělal a krize je dneska pryč, dneska jsme až donedávna žili v ekonomickém růstu. Já říkám, že to se hezky dělá, protože daně jdou, a já říkám, že daně jdou navzdory jakékoliv vládě, která se vždycky snaží růst trošku přibrzdit, ať si říká co chce. Nechci to tady dále rozebírat. Jen tak mimochodem jsem už někdy před dvěma lety upozorňoval své zastupitele, že ekonomická krize přijde, že není možné tak dlouho být prostě v růstu, že to je zákonitost, která se musí dostavit a stalo se tak, akorát se to stalo v takové míře až nevídané, protože tohle z nás opravdu nikdo nemohl čekat, co se stane. A to si myslím, že je potřeba se na to dívat s chladnou hlavou, co se teď děje a bude se dít, protože argument, že obce se mají dobře a že dobře hospodaří a že jim to vlastně neuškodí a že se budou podílet na řešení této krize, v tuto chvíli ekonomické, není validní, protože pokud hospodaří dobře obce, tak se samozřejmě zvyšují i příjmy státu. Otázka je samozřejmě, jak se stát chová ve výdajích, ale to tady v tuto chvíli hodnotit nechci. Takže tento argument je naprosto lichý. A já musím říct, že když jsme tady schvalovali posledně ty bonusy pro tuto skupinu našich spoluobčanů, podnikatelů, živnostníků, tak jsme to vlastně schválili v podobě sdílených daní, to je potřeba říct. A jak se ukázalo, já jsem tady bohužel nebyl, protože jsem byl v té druhé partě, která měla ze Sněmovny distanc, tak si zahráváme s ohněm. Samozřejmě to tady jednou prošlo, podle mne to projde podruhé a uvidíme, co se bude dít dál. Já tedy musím říct jednu věc. Riziko, že přestaneme vyplácet kompenzaci podnikatelům tím, že schválíme senátní verzi návrhu, je podle mne tak obrovské, že do tohoto rizika bych nešel ani za předpokladu, že se tady na těch kompenzacích obcí nedohodneme. To říkám zcela otevřeně. Tady naprosto souhlasím s paní ministryní, protože si myslím, že to není tak jednoduché a že tahle cesta, která byla zvolena, z hlediska rychlosti, z hlediska bezproblémovosti, z hlediska čistého procesu byla řečena správně, ale už od počátku jsme měli říkat, jak se na tom budeme podílet - obce, kraje a případně stát. To je potřeba si říct, to tady nezaznělo. A teď tady máme důsledky, které musíme řešit.
Co se týká nápadu změnit rozpočtové určení daní, tak před tím já varuji. Každé otevření zákona o rozpočtovém určení daní je otevírání Pandořiny skříňky. To známe a problém je v tom, že je hodně zájemců o změnu, kteří si myslí, že si polepší, a pak je hodně zklamaných, že to tak není a další spousta naštvaných, že přišli o peníze. To si řekněme na rovinu, protože ta kupička je jenom jedna, jsou to jedny daně, prostě víc se jich v tom státě nevybere. To je potřeba si říct. A na druhé straně i tady, když to vezmeme sumárně, to zaplatí stejně všechno daňoví poplatníci, ať jsou to daně, které patří komunálu, ať to jsou daně, které patří státu. (Ministryně pro místní rozvoj hovoří s ministryní financí.) Já bych prosil, aby mi do toho paní ministryně nemluvila. Já musím říct, že jsme teď v situaci, kdy starostové sledují s obavami vývoj placení daní z RUD. Já jsem si to teď vytáhl v případě svého města a musím říct, že to není nic příjemného a ty tři hlavní daně, o které se vlastně ekonomika měst opírá, bych tady vyjmenoval a řekl bych propady, které jsou vlastně teď za duben, a to jsme čtyři měsíce, a řekl bych, že ta čísla nejsou opravdu úplně nízká a že bychom se nad tím měli opravdu zamyslet, jak chceme tu situaci vyřešit. Obce se totiž na rozdíl od státu nemohou zadlužit, jak se jim zamane, jim to žádná Sněmovna neschválí, zastupitelstvo už vůbec ne, tam je velký boj a když se obec zadluží více, tak to snižuje její rating, dostupnost úvěrů, dostupnost dotací z Evropské unie a všechny negativní jevy, které kolem toho jsou, včetně toho, že to destabilizuje politický systém v dané obci nebo městě. Takže musím říct, že říkat ještě jednou, že obce měly v těch posledních letech krásné příjmy, je pravda a také je potřeba říkat to B, taky měly vyšší výdaje, protože když se společnosti daří, tak samozřejmě inflace, některé ceny za služby a podobně se výrazně zvyšuje, takže rozdíl, který je tam pak mezi provozem a penězi na investice, je de facto skoro pořád stejný. Ale zase abych mluvil pravdu, dařilo se poslední roky, těch investic v obcích je viditelně více a takhle je to dobře.
Co se týká mého názoru na dotace, a teď mám na mysli ty pravé dotace. Neříkejme, co tady říkal pan kolega poslanec Výborný, že vlastně by to byla dotace neúčelová, na kterou mají nárok všichni, to pak není dotace, to je příspěvek. Ať si to vyjasníme úplně přesně, dotace, já říkám, a říkal to můj zesnulý kamarád, kolega Kubera, je sprosté slovo. My jsme se ale s nimi naučili žít, protože Evropa a Evropská unie - to přerozdělování peněz je víceméně přímo závislé na dotačním systému a všichni víme, kdo pracujeme s dotačními penězi, že dotační peníze jsou velmi drahé a velmi nebezpečné, protože těch případů, kdy obce, kraje nebo i privátní sektor musel vracet dotace a k tomu všechny ty náklady na ty peníze a nakonec byli všichni rádi, že neskončili v kriminále, protože poškodit Evropskou unii v rámci dotačních podvodů i neúmyslných je vlastně trestný čin. A ještě mají dotace jednu nepříjemnou vlastnost - jejich vyplacení, jejich získání je strašně dlouhý proces z hlediska času a drahý proces. Nakonec všichni známe, kolik firem se na tom přiživuje, že seženou dotaci, že dotaci zadministrují, že za to dávají záruku, a to jsou všechno náklady, které v těch penězích jsou, takže pokud bychom chtěli tuto částku kompenzovat dotačně, tak to rozhodně nebude stejná částka, která by byla vyplacena tím příspěvkem, o kterém už tady byla řeč. Takže si myslím, že dotace bychom měli opravdu používat velmi střídmě a v tomto případě bychom tu záležitost měli vyřešit jinak. Navíc dotace mají ještě jednu takovou nepříjemnou vlastnost, pokud nejsou nárokové, jsou korupční. A nemám tím na mysli, že někdo někoho uplatí, nebo si vybere peníze za to, že mu sežene někdo dotaci, ale to je i sociální korupce, klientelismus, prostě známosti a podobně.
A můžete to zastírat různými komisemi, jak chcete. Ale prostě z podstaty věci ty dotace jsou takhle nastavené a nic se s tím dělat nedá.
Tak já vám řeknu ty propady. Daň z příjmů ze závislé činnosti fyzické osoby, to je přesně tohle, o čem se bavíme, že ten stát si to jakoby bere na ty kompenzace, tak to je daň, která v našem případě, ve městě Trutnově, činí ročně asi 100 milionů korun, je to ten podíl 23,58. To je druhá nejvyšší daň, resp. druhý nejvyšší výnos. Další daň je samozřejmě daň z právnických osob, která se pohybuje těsně pod touto hranicí. A pak je to daň z přidané hodnoty, která je jednou taková přibližně z hlediska objemu peněz. A teď to vypadá tak, že jsme vlastně ve čtvrtém měsíci, na dani z příjmů ze závislé činnosti je propad 5,3 milionu z těch 100, o kterých hovořím, na dani - hned to najdu, mám to na dvou papírech (listuje) - teď na dani z příjmů z právnických osob je propad 5,5 milionu korun, ale tam jsou různé odložené platby z hlediska státu a podnikatelů, takže tam se to může nějakým způsobem vyrovnávat. A poslední významná daň DPH je propad 1,5 milionu z celkové sumy asi 215 milionů korun. A to jsme prosím v dubnu.
Takže pokud tady hovoříme, že to bude dělat problémy malým obcím, tak to bude dělat problémy všem obcím. Všem obcím. Já si myslím, že pokud se to číslo propadů bude vyvíjet ještě méně pozitivně, tak nepůjde v řadě případů už jenom o investice, a v letošním roce i o provoz (nesrozumitelné) organizací. Prostě to je realita. To znamená, že to je vážný problém. Ale na druhou stranu musím říct, že některé daně teď neumíme odhadnout. Takové ty katastrofické scénáře... Já bych byl optimista, protože třeba to DPH nebo tu daň z právnických osob, tak o tom se bavme někdy v srpnu, začátkem září, jak to vlastně vypadá, protože tam ty platby teprve dojdou.
Takže jsem jenom chtěl říct, že jsme si zahráli s ohněm v rámci toho, že jsme chtěli být pozitivní, že jsme chtěli být rychlí, protože jsme otevřeli vlastně jednu z těch sdílených daní. A teď se tady budeme bavit, kdo, co, jak se státem obce a kraje dohodnou, za jakých podmínek.
Poprosil bych, kdyby opravdu to bylo míněno vážně, kdyby to bylo spíš nějakým příspěvkem, protože říkat, že by to mělo být hlavně na investice, tak to je taky velmi ošidný termín. A kdybychom tady ve Sněmovně nerozhodli a uvidíme, jak rozhodneme dále, jestli to schválíme, tak vlastně ten problém tady je a je to navíc proti tomu, co jsme očekávali ty výpadky v důsledku ekonomické krize, která sem přišla v rámci té zdravotní krize, a podle mě ještě se prohloubí možná na podzim a v zimních měsících, což nechci tady strašit, ale mám z toho trochu obavy.
Takže zkusme to vyřešit jinak. Ty peníze by ty obce stejně utrácely podle svého nejlepšího vědomí a svědomí. Kdybychom to tady takhle nerozhodli, tak by patřily těm obcím. My jsme rozhodli jinak. Teď to máme potvrdit, nebo máme schválit senátní verzi. A já to řeknu úplně otevřeně. My jsme na začátku koronové krize umožnili místním živnostníkům, podnikatelům řadu úlev. Stálo nás to cca 5 milionů korun. A myslím si, že teď jim provést to, že jim zastavíme vyplácení kompenzačního bonusu jenom proto, že se tady nedohodneme na kompenzacích s obcí, to mi připadá neuvěřitelné. Neuvěřitelné. Myslím si, že nám nic jiného nezbyde, než schválit vládní návrh tak, jak tady už jednou ve Sněmovně prošel, a skutečně pojďme se dál seriózně bavit, jak to budeme kompenzovat obcím, protože pokud to neuděláme, a uděláme to dotacemi, tak to bude špatně, bude to pomalu a nedostanou to všichni. A důsledky nakonec přijdou a dopadnou na nás na všechny.
Děkuji za pozornost.