O přípravu cyklostezky již dlouho usilovala obec Pasohlávky, která na stavbě s Jihomoravským krajem od počátku aktivně spolupracovala. Prvním krokem k realizaci byla zpracovaná studie od ŘSD ČR – Závod Brno. Vzhledem k realizační i finanční náročnosti stavby převzal projektovou přípravu a následně realizaci Jihomoravský kraj.
„Doteď jezdili cyklisté po frekventované silnici mezi náklaďáky. Bylo to velmi nebezpečné, protože se jedná o jednu z nejkrásnějších lokalit jižní Moravy, kterou cyklisté rádi navštěvují i s dětmi, a jinou možnost neměli. Díky tomu, že teď budou moct cyklisté Nové Mlýny přejet v bezpečí, věřím, že to zájem cyklistů o tuto lokalitu ještě zvýší,“ uvedl jihomoravský hejtman Jan Grolich.
Dodavatelem stavby je Společnost Cyklostezka Nové Mlýny, sdružující společnosti EUROVIA CS, a.s, a FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s., která v červnu 2020 zahájila stavební práce na samotné cyklostezce a současně i zavěšení nové lávky pro cyklisty na rekonstruovaném mostě. Součástí stavby byly přeložky inženýrských sítí, migrační opatření pro vydry říční, přeložka oplocení a náhradní výsadby.
„Nechybí ani 4 metry široký ochranný ostrůvek, který zajistí bezpečné připojení na cyklotrasu 5174 Brod nad Dyjí, Dolní Věstonice a umožní tak napojení na Mikulov podél vinohradů. Realizací cyklostezky se zjednodušilo například napojení na trasu celoevropského významu EuroVelo 9 směrem od Iváně,“ doplnil hejtmanův náměstek pro regionální rozvoj Jan Zámečník.
„Jsem rád, že stavbu neohrozilo omezení investic související s koronavirovou pandemií. Celková výše nákladů byla 119,2 milionů korun, z toho ty stavební činí celkem 106,46 milionů korun. Výstavba byla spolufinancována ze Státního fondu dopravní infrastruktury částkou 58,64 milionů korun, zbytek hradil Jihomoravský kraj,“ dodal k realizaci stavby jihomoravský radní pro investice Vladimír Šmerda.