ProfileTopCardGraphDescription

Průměrná známka je -1,31. Vyberte Vaši známku.

-3 -2 -1 0 1 2 3 4 5

( -3 je nejhorší známka / +5 je nejlepší známka )

09.09.2009 15:11:31

NATO na cestě k nové strategické vizi

NATO na cestě k nové strategické vizi

Jak to vidím - 19. 7. 2009

<span style="font-size: 12pt; font-family: &quot;Times New Roman&quot;;">Dne 7. července zahájila mezinárodní konference pod záštitou generálního tajemníka NATO debatu, na jejímž konci bude formulována nová strategická koncepce Aliance. Ta předchozí byla přijata před deseti lety a je stále zjevnější, že jako vůdčí dokument pro organizaci alianční bezpečnostní politiky je dnes již zastaralá. Byla přijata v&nbsp;době, kdy byl jádrem operačních aktivit NATO Balkán, přesněji řečeno prostor bývalé Jugoslávie. Navíc do značné míry jen novelizovala předchozí koncepci z&nbsp;roku 1991, jíž NATO reagovalo na konec studené války a pád komunismu ve východní Evropě.</span> <p align="justify"><span style="font-size: 12pt; font-family: &quot;Times New Roman&quot;;"><span style="font-size: 12pt; font-family: &quot;Times New Roman&quot;;">Od té doby došlo k&nbsp;bezpečnostním prostředí (nebo přinejmenším v&nbsp;jeho vnímání členskými státy) k&nbsp;poměrně radikálním změnám. Terorismus, zmíněný ve strategii z roku 1999 spíše mimochodem, se stal po útocích z&nbsp;11. září 2001 hlavní bezpečnostní hrozbou. Mnohem větší pozornost začala být věnována i jeho propojení se státy nepřátelskými západním hodnotám a uznávaným mezinárodním normám. Riziko šíření zbraní hromadného ničení se stalo dalším významným tématem bezpečnostní a obranné politiky. NATO (a EU) se také začaly vyrovnávat s&nbsp;výzvami, které v&nbsp;mnoha regionech představují nefunkční nebo zcela zhroucené státy. A, <em>last but not least</em>, dlouhodobě rostoucí ceny energetických surovin (minimálně před započetím současné finanční krize a ekonomické recese) obrátily pozornost bezpečnostní komunity k&nbsp;otázkám energetické bezpečnosti.</span></span></p> <p align="justify"><span style="font-size: 12pt; font-family: &quot;Times New Roman&quot;;"><span style="font-size: 12pt; font-family: &quot;Times New Roman&quot;;"><span style="font-size: 12pt; font-family: &quot;Times New Roman&quot;;">Nová strategická koncepce bude muset na všechny tyto problémy adekvátním způsobem reagovat. Problémem nebude pojmenovat hlavní bezpečnostní hrozby, ale nalézt kompromis při posouzení jejich závažnosti a především při určení žádoucích opatření, která v&nbsp;boji s&nbsp;nimi hodlá NATO přijmout. Debata se nepochybně znovu povede o tom, jaký je hlavní smysl NATO v&nbsp;dnešní době, zda a v&nbsp;jakých mezích lze pokračovat v&nbsp;rozšiřování operací NATO mimo evropský prostor (viz ISAF v Afghánistánu či námořní operace u pobřeží Somálska), do jaké míry má Aliance počítat do budoucna s&nbsp;hrozbou ze strany nepřátelsky naladěných států (viz rusko-gruzínská válka v&nbsp;loňském roce), či zda má NATO vedle vojenských kapacit rozvíjet i prostředky civilního krizového managementu (o což se dlouhodobě pokouší Evropská unie).</span></span></span></p> <p align="justify"><span style="font-size: 12pt; font-family: &quot;Times New Roman&quot;;"><span style="font-size: 12pt; font-family: &quot;Times New Roman&quot;;"><span style="font-size: 12pt; font-family: &quot;Times New Roman&quot;;"><span style="font-size: 12pt; font-family: &quot;Times New Roman&quot;;">Pro Českou republiku vyplývají z&nbsp;tohoto procesu dvě hlavní výzvy. Zaprvé, čeští politici i odborníci mají jedinečnou příležitost přispět poprvé v&nbsp;historii k&nbsp;formulaci nové strategie NATO jako jeho členové (naproti tomu předchozí koncept z&nbsp;roku 1999 byl přijat těsně před naším vstupem a prakticky okamžitě převeden do praxe při zásahu proti Miloševičově Jugoslávii). Příští vláda bude muset zajistit, aby nová alianční koncepce reflektovala zásadní české priority; není přitom pochyb, že k&nbsp;mnoha tématům – jako jsou vztahy k&nbsp;Rusku nebo otázky energetické bezpečnosti – máme co říci. Druhou výzvou bude novelizace českých bezpečnostních dokumentů (primárně Bezpečnostní strategie ČR), jež by měla být koordinována se závěry alianční debaty. Důsledky případných změn mohou být poměrně zásadní, včetně změn ve struktuře a určení našich ozbrojených sil.</span></span></span></span></p> <p align="justify"><span style="font-size: 12pt; font-family: &quot;Times New Roman&quot;;"><span style="font-size: 12pt; font-family: &quot;Times New Roman&quot;;"><span style="font-size: 12pt; font-family: &quot;Times New Roman&quot;;"><span style="font-size: 12pt; font-family: &quot;Times New Roman&quot;;"><span style="font-size: 12pt; font-family: &quot;Times New Roman&quot;;">V&nbsp;každém případě je debata o budoucí strategické koncepci NATO mimořádně důležitým procesem, na jehož sledování a ovlivnění by česká politická reprezentace (na úrovni jednotlivých resortů, ale i jako celek) měla vynaložit odpovídající úsilí.</span></span></span></span></span></p>
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Komentovat článek Tisknout
reklama