Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně, vážené paní senátorky, vážení páni senátoři. Dnes všechny zákony se vrací do Poslanecké sněmovny, já bych v úvodu řekla, že je mi jasné, že tady je v tuto chvíli předložen návrh zákona, který se týká mnoha poslanců i mnoha senátorů, jsem si vědoma toho, že to projednávání bude velmi těžké. Ale v úvodu bych chtěla opravdu říct, že při projednávání tohoto sněmovního tisku, jak tomu bylo v ÚPV a v garančním výboru pro veřejnou správu, tak musím říct, že ta diskuse byla velmi korektní a konstruktivní.
Musím po pravdě říci, že tomu bylo úplně jinak na půdě Poslanecké sněmovny, a za to bych všem senátorům v úvodu chtěla poděkovat.
Návrh zákona, který se předkládá, řeší kumulaci odměn. Je to novela zákona, tak jak zaznělo od paní místopředsedkyně, o obcích, o krajích a o hlavním městě Praze, že pokud budete senátorem, poslancem či členem vlády a zároveň budete uvolněným zastupitelem, to znamená starostou, uvolněným radním, místostarostou, hejtmanem, náměstkem hejtmana nebo popřípadě i uvolněným předsedou výboru, protože to dnes také je, tak za tuto druhou funkci budete pobírat pouze 40procentní odměnu. Kdybych to úplně převedla, tak pokud někdo bude starosta a poslanec, bude pobírat 140procentní odměnu – 100procentní odměnu za výkon funkce poslance a 40procentní odměnu za výkon funkce starosty.
Často zaznělo na všech výborech, že řada z vás a i řada poslanců je již dnes neuvolněnými starosty, kde rozmezí je například u starosty 0,3 až 0,6násobek. Ale pokud se chcete stát neuvolněným starostou, musí to schválit Zastupitelstvo. Pokud tento návrh zákona by byl schválen, bylo by to automatické, to znamená, že pokud by se někdo stal senátorem, poslancem, členem vlády, tak pokud v tu chvíli za uvolněnou funkci by pobíral pouze 40 % a pokud by se rozhodl, že by se jedné funkce vzdal, to znamená poslance či senátora, pak za uvolněnou funkci by se mu to vrátilo opět na 100procentní odměnu.
Chtěla bych říci, že finanční prostředky, těch 60 %, zůstanou v rozpočtech měst, obcí a krajů, to znamená, že zůstanou v daných rozpočtech a zastupitelé si rozhodnou, jakým způsobem s těmito "uspořenými" končí prostředky v daném městě, obci nebo kraji naloží.
Pokud bych se měla vyjadřovat v rámci garančního výboru pro veřejnou správu, ten navrhl zamítnutí tohoto tisku. Na hospodářském výboru jsem bohužel nemohla být z důvodu právě pracovních povinností v Poslanecké sněmovně, ale podle informací, které mám, bylo tam také navrženo zamítnutí. A ústavně-právní výbor nezaujal žádné stanovisko.
Než ukončím představení, protože tento návrh zákona je opravdu velmi jednoduchý, vkládá se tam pouze jedno ustanovení, tak ještě bych chtěla říct, že původní návrh předložila Pirátská strana, ke které se samozřejmě připojili další poslanci novelou zákona o střetu zájmů, která neřešila kumulaci odměn uvolněných zastupitelů, ale řešila i zastoupení v dozorčích radách, správních radách. Tento návrh zákona byl vrácen k přepracování a poté byla předložena tato novela zákona o obcích, o krajích, o hlavním městě Praze.
Byl tam navržen 0,4násobek. Mne samotnou překvapilo, že při projednávání v Poslanecké sněmovně se nevedla diskuse o výši, o 0,4násobku a že nikdo nepřišel s nějakým novým návrhem. Ano, přišlo SPD, to navrhovalo, aby druhá odměna byla za nulu, ale takovýto pozměňovací návrh nebyl podpořen ve výboru a nebyl podpořen i na plénu sněmovny.
Považovala jsem za nutné tyto skutečnosti vám zde říci. A v tuto chvíli bych poděkovala za pozornost a jsem samozřejmě připravena konstruktivně věcně zde na plénu Senátu diskutovat. Děkuji vám za pozornost.