Ještě ke zmínce v Senátu o možnosti uplatnit u prezidenta Zemana čl. 66 ústavy ČR:
Okupace Krymu, jeho odtržení od Ukrajiny a anexe Ruskem je nejbrutálnějším porušením principů mezinárodního práva v evropském prostoru od druhé světové války.
Výroky M. Zemana na půdě Rady Evropy, že anexi Krymu Ruskem máme považovat za hotovou věc a že si má Ukrajina s Ruskem domluvit za Krym finanční nebo naturální (ropa, plyn) kompenzaci, považuji i s ohledem na naše historické zkušenosti za nepřijatelné a nemravné. Samy o sobě by těžko mohly vést k úvahám o uplatnění čl. 66 ústavy ČR, byť mohou vyvolávat pochybnosti o zdravém a v dobré víře učiněném úsudku.
M. Zeman se však v poslední době dopouští řady dalších výroků a kroků, které v souhrnu naznačují, že se v důsledku jeho veřejně známých chorob zhoršuje nejen jeho fyzický (to by nebylo tak podstatné) ale i duševní zdravotní stav. V plné duševní kondici by těžko mohl mluvit např. o likvidaci novinářů, zabíjení kameramana ČT nebo projevoval absenci sebereflexe. Ke zhoršování prezidentova zdravotního stavu se už i v médiích vyjadřovali někteří lékaři.
V případě dalšího zhoršování zdravotního stavu prezidenta může dříve či později, ať už v tomto nebo případném dalším volebním období, dojít k naplnění podmínky předpokládané v čl. 66 ústavy ČR, že prezident nemůže ze závažných důvodů (zdravotní stav) vykonávat svůj úřad. V takovém případě mohou Poslanecká sněmovna a Senát přijmout usnesení, na základě kterého přejde výkon funkcí prezidenta v rozsahu stanoveném v čl. 66 ústavy ČR na předsedu vlády, předsedu Poslanecké sněmovny a předsedu Senátu.