15.05.2011 9:37:23
Kalouskovy škrty ohrozí téměř polovinu vlakových spojů na jihu Čech
Kraje v roce 2009 uzavřely s tehdejší vládou Jana Fischera na deset let memorandum o financování regionální železniční dopravy. Z něj vyplývá, že kraje ročně dostanou 2,6 miliardy korun na zajištění železniční dopravní obsluhy.
Ministr Kalousek o situaci jednal s předsedou Asociace krajů České republiky Michalem Haškem. Kalousek navrhl kompromis, podle kterého by škrty na regionální železnice snížil o polovinu, pokud kraje žádné spoje nezruší.
V případě zastavení dotace státu do regionální železniční dopravy by bylo nutné už v průběhu roku 2011 provést v Jihočeském kraji redukci železniční dopravy. Ta by mohla začít platit zhruba v polovině června. „Navíc existuje reálné nebezpečí, že by železniční dopravci požadovali při jednání o redukci výkonů vyšší dotaci, než je v Jihočeském kraji současných 97,78 Kč/km. Okamžitá úspora by vznikla jen u trakční nafty a energie. Personální náklady dopravců by se v roce 2011 v důsledku zákoníku práce a smluvních závazků k zaměstnancům zřejmě nesnížily," dodal hejtman Zimola.
Regionální železniční doprava v Jihočeském kraji je organizována v základním dvouhodinovém intervalovém systému s úpravami v ranních hodinách s ohledem na dopravu do škol a zaměstnání a ve večerních hodinách. Redukce výkonů v rozsahu 41 - 50 % by představovala úplný rozpad současného systému regionální železniční dopravy. „Na tratích, kde železnice nepředstavuje páteř systému, by bylo nezbytné regionální železniční dopravu zcela zastavit, protože provozování minimálního počtu vlaků za 24 hodin by bylo z hlediska řízení provozu značně neekonomické. Redukce by se dotkla i páteřních tratí, kde by vlaky v době nižší frekvence bylo nutno nahradit autobusy. Výrazná redukce vlaků na všech tratích by byla nutná též o sobotách a nedělích," nastínil krizovou variantu jihočeské regionální železniční dopravy po redukci dotace od státu hejtman Zimola.
JIKORD, společnost založená za účelem koordinace veřejné dopravy v Jihočeském kraji, v současné době připravuje varianty omezení regionální železniční dopravy formou krizového scénáře, který by bylo nutno realizovat v případě úplného zastavení příp. výrazného omezení dotace státu do regionální železniční dopravy.
Asociace krajů ČR bude trvat na tom, aby kraje od státu smluvně dojednanou částku 2,6 miliardy korun ročně dostaly. Kraje budou na plnění dohod trvat i za cenu, že by měly podat žalobu na stát a vymáhat si dojednané příspěvky soudně. „Není přece možné, žijeme-li v právním státě, zpochybňovat legitimitu Fischerovy vlády a její právo uzavírat smlouvy. Vláda Petra Nečase se jen hloupě mstí krajům, vedeným sociálně demokratickými hejtmany, za prohraný ústavní spor. Neuvědomuje si přitom, že rukojmími se stávají občané a cestující, kteří za nic nemohou," dodal hejtman Zimola.
Profily ParlamentníListy.cz jsou kontaktní názorovou platformou mezi politiky, institucemi, politickými stranami a voliči. Názory publikované v této platformě nelze ztotožňovat s postoji vydavatele a redakce ParlamentníListy.cz. Pro zveřejňování příspěvků v této platformě platí Etický kodex vkládání příspěvků a Všeobecné podmínky používání služby ParlamentníListy.cz.
Diskuse obsahuje
0 příspěvků Vstoupit do diskuse
Komentovat článek
Tisknout