reaguji tímto dopisem na tiskovou zprávu, v níž kritizujete mé kroky týkající se zeštíhlování úřadu a snahu o zefektivnění personální politiky MŠMT, konkrétně v sekci operačních programů. Vzhledem k tomu, že ve zprávě uvádíte některé údaje, které se nezakládají na pravdě, rád bych Vám touto cestou poskytl korektní informace.
Není pravda, že provádím snižování stavů zaměstnanců předtím, než jsem se seznámil s fungováním úřadu. Hned po svém nástupu do funkce jsem nechal provést detailní analýzu dosavadního průběhu čerpání evropských prostředků. Ukázalo se, že v rámci ministerstva (konkrétně v sekci operačních programů) se vytvářela zbytečná míra byrokracie a administrativních překážek. Stejné indicie jsme získali jak ze strany příjemců dotací, tak dokonce ze strany Bruselu. Ano, i podle názoru Bruselu postupuje ministerstvo zatím mnohem byrokratičtěji, než je nutné (a než je ze strany evropských orgánů vyžadováno). Průběžný stav čerpání přitom zdaleka neodpovídá nadměrnému počtu pracovníků sekce OP.
Evropské peníze představují pro náš vzdělávací systém jedinečnou šanci, která se už sotva bude opakovat. Ministerstvo školství je tu od toho, aby tato šance byla stoprocentně využita. Chceme školám, školským zařízením a dalším potencionálním příjemcům čerpání peněz ulehčit, nikoliv komplikovat. Proto chci provést revizi administrativních postupů tak, aby si koncoví příjemci nemuseli odůvodněně stěžovat na překážky ze strany MŠMT. A omezení byrokracie logicky znamená snížení počtu úředníků.
Ano, chci snižovat stavy v sekci řízení operačních programů EU. Důvodem je, aby čerpání evropských peněz probíhalo jednodušším a přehlednějším způsobem než dosud a aby se k těmto prostředkům dostalo mnohem více žadatelů. Myslím si, že cestu nám ukázal projekt EU peníze školám-jednoduché šablony, které jsou přístupné i těm nejmenším školám. Obdobné modely se chystám nabídnout i pro vyšší stupně vzdělávání (SŠ, VŠ).
Mohu vás ubezpečit, že v žádném případě tyto moje kroky neohrožují čerpání evropských prostředků. Ze strany Bruselu nebyl zaznamenán jediný signál, který by něco podobného naznačoval.
Závěrem bych ještě rád poznamenal, že stejně jako k sekci operačních programů přistupuji k celému úřadu. Mým cílem je prostřednictvím personálních a finančních úspor vytvořit efektivnější, přátelštější a méně byrokratickou instituci. Instituci, která bude především školám (ale i dalším subjektům v oblasti vzdělávání) prospěšnější, než jak tomu bylo dosud.
S úctou
Josef Dobeš
ministr školství,
mládeže a tělovýchovy