2. Ano, podobně jako tomu bylo už v minulém volebním obdobím, jsme do novely vložili garanci u platů. Zde je poctivé přiznat chybu, kterou jsme učinili před více než rokem. Přestože od počátku v debatách zaznívala garance pro učitele, tak se do materiálů jako je programové prohlášení vlády dostal termín "pedagogičtí pracovníci" (tam patří ale nejen učitelé, ale i vychovatelé, trenéři, školní psychologové či asistenti pedagoga). Jde zjednodušeně řečeno o garanci platu na úrovni 130% průměrné mzdy. Tím se od počátku nemyslí garance jednoho konkrétního platu, ale garance objemu finančních prostředků na platy učitelů. Je dobré připomenout, že tuto "exkluzivitu" garance objemu na platy budou mít učitelé jako jediná skupina "státních zaměstnanců" a pro státní rozpočet to bude znamenat rozpočtově nárok v řádu vyšších jednotek miliard korun.
Výsledkem tedy bude, že každý ředitel dostane větší "balík peněz" na platy. To je ta pozitivní zpráva pro školy, učitele i další ped. pracovníky. Neznamená to ale, že by se cokoli měnilo z dosavadní praxe. Tedy všichni ped. pracovníci budou i nadále odměňováni na základě platných tarifních tabulek. Dle zařazení do platové třídy a stupně budou nárokově mít "tarif" činící v průměru cca 80% platu. V rámci nadtarifní části (osobní ohodnocení a odměny) bude prostor pro ředitele školy zohlednit práci každého konkrétního učitele i dalších pedagogických pracovníků. Považuji toto za správné, protože z vlastní zkušenosti ředitele vím, že i mezi učiteli jsou ti, kteří se často nad rámec svých povinností věnují žákům, patří ke skutečným pedagogickým tahounům, jsou vzorem pro své žáky a často inspirací pro svoji další studijní dráhu. A každý rozumný ředitel má mít možnost alespoň částečně toto zohlednit i v rámci platového ohodnocení. Budou tedy jistě učitelé, kteří se dostanou v souhrnu nad 130% a naopak. Tato odpovědnost má být na řediteli školy. Toto považuji za správné.
3. Šířené informace o kastování pedagogických pracovníků apod. jsou opravdu zavádějící a nepravdivé. Mrzí mě, že je někdo vůbec šíří. Jako dlouholetý učitel i ředitel školy, bych nikdy žádné škatulkování pedagogických pracovníků nepodpořil. Je přece ale logické, že se liší výše platu učitele nebo vychovatele či asistenta pedagoga. I tyto platy ale ve finále porostou a to právě díky celkovému objemu, který na platy ve školství připadne. Ředitelé ale budou mít jistotu (samozřejmě pokud jakákoli budoucí vláda bude respektovat, co je dáno zákonem), že tento balík bude tvořen garantovaným objemem 130% pro učitele a tabulkově (+ % nadtarifu) objemem pro neučitelské pedagogické pozice.
4. Některé z těchto "neučitelských pozic" by také měly být upraveny v rámci platových tabulek. Konkrétně např. speciální pedagogové či školní psychologové. Toto je součástí dohody a sám jsem to vznesl jako důležitou podmínku pro to, aby nám tito pracovníci ze škol neodcházeli a naopak, abychom dokázali do škol např. psychology přilákat. Ministr školství mi osobně minulý týden potvrdil, že jednání mezi MŠMT a MPSV o těchto úpravách již začala. Mohu slíbit, že to budu i z pozice poslance sledovat a požadovat co nejrychlejší úpravy.
5. Pokud bychom tyto změny odmítli (mimochodem bychom nesplnili náš předvolební slib), fakticky bychom nepodpořili více peněz na platy do našich škol. Každý ředitel bude mít tímto jistotu, že se mu objem platových prostředků zvýší.
Tolik alespoň několik argumentů, proč považuji úpravy za správné a proč v žádném případě nedochází k diskriminaci či dělení pedagogů na kategorie. Vydělají na tom totiž všichni.