Ministr školství Josef Dobeš má v úmyslu zavést srovnávací testy znalostí žáků na konci 5. a 9.tříd základních škol. S tímto záměrem nemám v podstatě problém,vždyť řada škol své žáky testuje už několik let a určité srovnání jednotlivých škol je jistě potřebné. Jen bych ráda upozornila, že samy o osobě kvalitu vzdělávání žádné testy nevyřeší. Příčiny jsou mnohem hlubší. Od počátku 90.let KSČM upozorňovala na to, jaké dopady bude mít nesystémovost, nekoncepčnost a destabilizace. Varovali jsme před rušením jednotné školy a osnov daných ministerstvem školství. Odmítali jsme zavádění nejrůznějších vzdělávacích programů, jež byly v rámci světovosti přebírány většinou z USA a které akorát zkomplikovaly život žákům, rodičům i učitelům. Upozorňovali jsme na nebezpečí módy „volné výchovy“ dětí, které vedlo ke stavu, kdy požadavek na plnění nějakých povinností žáky i jejich rodiče nezřídka vyloženě obtěžuje.Vzpomeňme si také, s jakým opovržením byl polistopadovými „Všeználky“ (pohádkové postavičce se omlouvám, nechtěla jsem ji urazit) přijímán pojem „plánování“. V důsledku toho došlo k značnému nárůstu počtu středních i vysokých škol, zelenou dostal nebývalý rozmach soukromého a církevního školství, přičemž na potřeby společnosti a zaměstnanost absolventů nebyl brán vůbec zřetel.Učňovské školství pak byl systematicky likvidováno a jeho prestiž v očích veřejnosti za pomocí médií klesala.Naopak zelenou dostala gymnázia, na která je dnes přijímán téměř každý, třeba s čtyřkami na vysvědčení odshora dolů. Prudce dolů šla také kázeň.
To jsou pouze některé z příčin bídného stavu současného školství. Podmínkou zlepšení tohoto stavu je stabilizace v oblasti výchovy a vzdělávání, nastavení pravidel a výstupů, ocenění učitelů za jejich nelehkou práci. Nelze donekonečna ustupovat, snižovat požadavky a vydávat bezcenné maturitní vysvědčení a vysokoškolské diplomy, které nejsou podloženy znalostmi. Náprava školství však také musí jít ruku v ruce s nápravou celé naší společnosti.